“زهرا” نامی برای شهر قم در قرن ششم

۲۷فروردین۱۳،

در کتاب عجایب المخلوقات طوسی نکات دربارهٔ شهر قم وجود دارد که جالب توجه است و دکتر رسول جعفریان، استاد تاریخ اسلام به تازگی در مطالعه این اثر به آن برخورد کرده است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از خبرآنلاین، دکتر رسول جعفریان، اشاره می کند که: «تعبیر شگفتی در صفحه ۱۶۰ کتاب عجایب المخلوقات و غرائب الموجودات، نوشته طوسی دیدم که نام زهرا را در قرن ششم برای شهر قم آورده است. نمی دانم از کجا آورده اما هرچه هست جالب است. در این عبارت نکات دیگری هم در باره قم هست که جالب توجه است:

قم: شهریست نیکو آنرا زهرا خوانند و شیعیان آنجا کثرتى دارند گویند کى جبریل آن روز کى شهرهاء قوم لوط برگردانید بقم فرو آمد. درین شهر آبى است کى از داء العصال سود دارد. گویند کى عیسى علیه السلم گل را بدان‏ آب سرشت کى در قم بود و مرده را بدان زنده کردى و مرغ را از گل در حرکت آوردى و کبش اسحق از آنجا آوردند و هوایى درست دارد و هیکل شهر بزرگ دارد. در حب على و خاندان غلو کنند، اگر دیگر اصحاب پیغمبر را شتم‏ نکردندى‏ پسندیده بودى.»
 
این استاد تاریخ از این پس مطلبی را با عنوان ” نشانه ها” در خبرآنلاین منتشر خواهد کرد که حاوی نکات شگفت انگیز و جالب در حین مطالعات خود است. کاربران گرامی می توانند برای مطالعه قسمت اول این مطلب اینجا را کلیک کنند.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.