زوئی، پیشنهاد تازه الکتریکی رنو

۱۷اردیبهشت،

زوئی، پیشنهاد تازه الکتریکی رنو

Bookmark and Share

برخلاف همه خودروسازان جهان که موتورهای هیبرید را به عنوان راه حلی برای کاهش مصرف سوخت برگزیده‌اند و با وجود تردید‌هایی که دربارهٔ خودروهای الکتریکی مطرح می‌شود، رنو همچنان بر استراتژی تولید خودروهای الکتریکی تأکید می‌کند. 

تازه‌ترین محصول الکتریکی این کارخانه «زوئی» (Zoe) است. یک هچ‌بک کوچک که از ابتدا به عنوان یک خودروی الکتریکی و بر روی شاسی رنو کلیو طراحی شده است. موتور آن ۸۸ اسب بخار قدرت دارد و چرخ‌های جلو را حرکت می‌دهد. 

ماشین با هر بار شارژ کامل ۲۱۰ کیلومتر حرکت می‌کند. شارژ کامل باتری بین شش تا ۹ ساعت طول می‌کشد اما هشتاد درصد باتری در یک ساعت اول شارژ می‌شود. رنو برای خریداران زوئی یک دستگاه شارژ هم در خانه نصب می‌کند. 

وزن باتری‌های لیتیوم-یون این خودرو ۲۹۰ کیلوگرم است. این باتری‌ها که در کف خودرو قرار گرفته است سبب شده وزن ۱۴۶۸ کیلوگرمی ماشین در مقایسه با خودروهای غیرالکتریکی در این کلاس سنگین‌تر باشد و به همین سبب شتاب صفر تا صد کیلومتر ماشین ۱۳.۵ ثانیه است. اما به سبب اینکه گشتاور خودروهای الکتریکی از حالت سکون در اختیار راننده است ماشین به هیچ وجه سنگین به نظر نمی‌رسد و در جاده تند و تیز است. 

زوئی، پیشنهاد تازه الکتریکی رنو

موتور الکتریکی سبب شده تا زوئی در حرکت تقریباً بی صدا باشد. فنر بندی ماشین محکم است و به همین سبب دست‌اندازهای کوچک هم در کابین احساس می‌شود. داخل ماشین بسیار ساده طراحی شده و به حداقل امکانات اکتفا شده است. سیستم مولتی‌مدیای تازه رنو در این خودروها قرار داده شده است. با این سیستم خریداران می‌توانند برنامه‌های مختلفی را دانلود کنند و از طریق نمایشگری که روی داشبورد است بخش‌های مختلف ماشین را کنترل کنند. 

رنو از سازمان « برنامه ارزیابی خودروهای تازه» یا ان سی آ پی اروپا پنج ستاره که بالاترین امتیاز است را برای ایمنی ماشین دریافت کرده است. کارخانه فرانسوی می‌گوید شصت اختراع در ساخت این ماشین ثبت کرده است. 

لاستیک‌های زوئی مخصوص خودروهای الکتریکی و با همکاری میشیلن ساخته شده است. این لاستیک‌ها متناسب با گشتاور خودروهای الکتریکی ساخته شده و در کاهش مصرف الکتریسیته هم تاثیر دارد. سیستم تهویه مطبوع زوئی هم  با انرژی بسیار کمتری از خودروهای دیگر اتاق را سرد و گرم می‌کند. سیستم تصفیه و مرطوب کردن هوای داخل کابین و سیستمی که انرژی آزادشده هنگام ترمز را ذخیره و با آن باتری‌ها را شارژ می‌کند از جمله امکانات دیگری است که با این خودرو عرضه می‌شود.

زوئی ارزان‌ترین خودروی استاندارد الکتریکی در بازار است که در بازار فرانسه عرضه می‌شود. قیمت آن با در نظر گرفتن ۵۰۰۰ پوند یارانه دولت فرانسه از ۱۵۷۰۰ یورو آغاز می‌شود. قیمت پایه مدل‌های با امکانات بیشتر ۱۷۵۰۰ یورو است. خریداران باید برای اجاره باتری ماهانه ۷۹ یورو پرداخت کنند. 

رنو با‌عرضه زوئی مشکل گران بودن خودروهای الکتریکی و کاربردی نبودنشان را حل کرده است. اما برای جلب خریداران بیشتر باید با مشکلات ساختاری مانند کمبود شبکه ایستگاه‌های شارژ دست و پنجه نرم کند. مشکلاتی که خودروهای هیبریدی با آن روبرو نیست. 

برچسب ها : رنو | زوئی | خودروهای الکتریکی | خودروی سبز | تاریخ : ۲۰۲۴/۰۵/۰۷
  • استفاده از مطالب و تصاویر این پایگاه اینترنتی تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت خودرو” مجاز است


www.khodroreview.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.