زورآزمایی دولت و مجلس بر سر یک قاضی‬/ مجلسی که زورش به مرتضوی نمی‌رسد‬

۵ م دیماه ،
ممتاز نیوز : حمایت احمدی نژاد از سعید مرتضوی و ریاست او بر تأمین اجتماعی تمامی ندارد. احمدی‌نژاد حتی در سال آخر دولت خود هم هنوز حاضر است برای مرتضوی هزینه درگیری با مجلس را تقبل کند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از نامه ؛ داستان ادامه دارد. شاید این بهترین تیتر برای تمام ماجراهای اتفاق افتاده بین مجلس و دولت بر سر انتصاب سعید مرتضوی متهم شماره یک کهریزک در سازمان تامین اجتماعی باشد. انتصابی که بیش از یک سال است به تیتر رسانه‌های کشور تبدیل شده است.

بعد از ماجرا‌های سال ۸۸  و اتهامات وارد شده به قاضی مرتضوی در مورد قتل‌های کهریزک، وی به عنوان رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شد و انتصاب این قاضی عزل شده از قوه قضاییه جنجال‌های فراوانی را به وجود آورد و انتقادهای بسیاری از سوی مجلس هشتم روانه دولت دهم شد.  علی مطهری نماینده تهران، در نامه سرگشاده ای به صادق لاریجانی، رئیس قوه به انتصاب قاضی مرتضوی به عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعتراض کرد و خواستار انجام اقداماتی علیه وی شد.

به دنبال این انتصاب، ۵۷ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای خطاب به آیت‌الله صادق لاریجانی و محمود احمدی‌نژاد خواستار برکناری مرتضوی از هرگونه منصب دولتی شدند. نمایندگان در نامه خود در مورد انتصاب دولتی مرتضوی به دستگاه قضاییه کشور اخطار دادند که مبادا «متهم به آمریت فاجعه کهریزک» از تعقیب جدی و بی‌طرفانه مصون بماند.جنجال‌ها در ورد این انتصاب ادامه داشت تا اینکه دولت شوک تازه‌ای را به جامعه‌سیاسی ایران وارد کرد و قاضی متهم را به عنوان  رییس سازمان تامین اجتماعی منصوب کرد.

قول شرفی که به آن عمل نشد

نمایندگان عصبانی از این انتصاب، طرح استیضاح وزیر کار و رفاه اجتماعی را کلید زدند. الیاس نادران از طراحان این استیضاح بود. این استیضاح با ۱۹ امضا تقدیم هیئت رئیسه شد و تنها با تلاش حداد عادل و جناح طرفدار دولت در مجلس و قول شرف مرتضوی مبنی بر استعفا از مقام ریاست سازمان تامین اجتماعی، طرح استیضاح شیخ الاسلامی منتفی شد.قول شرف مرتضوی، وزیر کار را از استیضاح نجات داد ونمایندگان امضای خود را پس گرفتند. اما این قول شرف در حد حرف باقی ماند و قاضی متهم، بدون آنکه استعفا بدهد همچنان رئیس تأمین اجتماعی بود و نمانیدگان نیز شاهد این ماجرا بودند.

سعید مرتضوی برای عمل به قولی که به حدادعادل داده بود، تنها دستور داد یک میز کار در اتاق دیگری برایش بگذارند! گویا مشکل نمایندگان فقط این بوده که مرتضوی به اتاق مورد نظر نرود و مرتضوی به حداد عادل قول شرف داده که وارد آن اتاق نشود.احمد توکلی نماینده منتقد دولت  در واکنش به عدم استعفای مرتضوی گفت که یک قاضی معلق مدیرعامل تأمین اجتماعی می‌شود که ما در تلاشیم با قوانین موجود در دیوان عدالت اداری او را پایین بکشیم و با کمک دیوان عدالت مرتضوی را عزل می‌کنیم.

دولت دیوان عدالت اداری را دور زد

در تاریخ ۱۰ مرداد دیوان عدالت اداری در راستای رسیدگی به شکایت تنی چند از نمایندگان مجلس در رابطه با ریاست مرتضوی بر صندوق تامین اجتماعی، این دیوان رای بر ابطال انتصاب وی به عنوان ریاست این صندوق داد و این حکم را غیر قابل تجدیدنظر و قطعی اعلام کرد.

بدین ترتیب درست زمانی که دیوان عدالت اداری رای به ابطال انتصاب مرتضوی در تامین اجتماعی داد و حتی اعلام کرد که با انتشار یافتن این رای در روزنامه رسمی، ادامه کار چنین می‌شود و چنان سرنوشتی در انتظار خاطی است، هیات دولت با تغییر در اساسنامه سازمان عریض و طویل تامین اجتماعی و تبدیل آن به صندوق، کاری کرد که مرتضوی از اجرای حکم صادر شده، به نوعی معاف شود. مرتضوی طبق حکم دیوان عدالت اداری از ریاست سازمان تامین اجتماعی کنار رفته بود و به ریاست صندوق تامین اجتماعی نشسته یود و قصه کماکان ادامه داشت.تغییر اساسانامه تامین اجتماعی سبب شد تا مرتضوی همچنان در این پست باقی بماند و مجلس بازهم در عزل مرتضوی ناکام ماند. دولت خود را فاتح جنگ با مجلس می‌دانست.

مجلس تازه و دعوای قدیمی بر سر مرتضوی

با پایان مجلس هشتم و آغاز مجلس نهم، مجلس تازه نیز به بحث مرتضوی ورود پیدا کرد، هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس نهم اعلام کرد که تغییر اساسنامه سازمان تامین اجتماعی غیر قانونی است و دعوای دولت و مجلس وارد فاز تازهی شد.

در آخرین مورد از ورود نمایندگان مجلس شورای اسلامی به پرونده سعید مرتضوی هشت نماینده مجلس به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نسبت به انتصاب مرتضوی تذکر دادند. این نمایندگان با استناد به مغایرت قانونی اصلاحات انجام شده در مورد اساسنامه صندوق تامین اجتماعی، ریاست مرتضوی بر این نهاد را غیرقانونی دانستند.

بعد از گذشت سه سال از ورود سعید مرتضوی به دولت همچنان حواشی این قاضی متهم ادامه دارد و سریال دولت، مجلس و مرتضوی همچنان خوراک مطبوعات و پایگاه اینترنتی‌های خبری است. به نظر می‌رسد داستان مرتضوی و تامین اجتماعی یکی از جنجالی‌ترین و بحث‌برانگیزترین مناقشات میان دولت احمدی‌نژاد و مجلس بوده است و هنوز هم ادامه دارد. حرف و حدیث‌ها دربارهٔ حمایت قاطعانه احمدی‌نژاد از سعید مرتضوی متفاوت است. بعضی مرتضوی را یار وفادار احمدی‌نژاد می‌دانند و بعضی دیگر او را فردی صاحب نفوذ و مهم در حلقه انحرافی اطراف دولت  معرفی می‌کنند اما آنچه مسلم است آن است که حمایت احمدی نژاد از مرتضوی تمامی ندارد و او در سال آخر دولت خود هم هنوز حاضر است برای مرتضوی هزینه درگیری با مجلس را تقبل کند.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.