زیان ۵۰۰ میلیون دلاری مایکروسافت و سود ۲.۸ میلیارد دلاری گوگل

نتایج فصل دوم مالی ۲۰۱۲ نشان داد

مایکروسافت اخیرا اعلام کرده که سود این شرکت نسبت به دوره مشابه در سال قبل ۴ درصد رشد کرده است. این خبر در پایان فصل مالی دوم مایکروسافت کنتهی به ماه ژوئن اعلام و گفته شد که رقم فروش این شرکت به ۱۸٫۰۶میلیارد دلار رسیده و برآورد می‌شود که فروش این شرکت پس از ارائه ویندوز ۸ به بازار و سپس نسخه به‌روز شده ژانویه آن به رقم ۱۸٫۶میلیارد دلار برسد. همچنین در پایان وقت معاملات بورس سهام شرکت مایکروسافت رشدی ۲٫۴درصدی را تجربه کرده است. اما این تمام اخبار مالی مایکروسافت نبود، چرا که در این گزارش مبلغ زیان خالص مالی طی این دوره ۴۹۲ میلیون دلار عنوان شده که برای نخستین بار طی ۲۶ سال ورود این شرکت به بازار سهامی عام است. این در حالی است که مایکروسافت سال گذشته در همین بازه زمانی بیش از ۸٫۵ میلیارد دلار سود از فروش محصولات خود به دست آورده بود.

بخش عمده این زیان مربوط به ارتباط با شرکت تبلیغات اینترنتی aQuantive در سال ۲۰۰۷ است که رقم۶٫۲ میلیارد دلار را برای آن ثبت کرد؛ در حالی که پیش از این ارتباط سود عملیاتی مایکروسافت رقم ۶٫۹ میلیارد دلار بود. مایکروسافت در سال ۲۰۰۷ با پرداخت ۶٫۲میلیارد دلار شرکت aQuantive را خرید تا بتواند در زمینه تبلیغات آنلاین با رقیب قدرتمند خود، گوگل رقابت کند. اما مایکروسافت چندی پیش اعلام کرد که خرید این شرکت با شکست روبرو شده است.

براساس گزارش نیویورک‌تایمز، این شکست بخش‌های دیگر آنلاین مایکروسافت را تحت تاثیر قرار نداده، اما باعث کاهش چشمگیر در سود سهام این شرکت در سه ‌ماهه دوم سال شده است. بدون در نظر گرفتن این پرداخت به aQuantive مایکروسافت رقم سود ۶۷ سنت به ازای هر سهم را برای درآمد سهام‌داران خود اعلام کرد که بیشتر از رقم توافقی ۶۲ سنت به‌ازای هر سهم در وال‌استریت بود. این غول نرم افزاری برای سال مالی ۲۰۱۲ خود پیش‌بینی ۷۴٫۳ میلیارد دلار سوددهی را دارد که این البته به‌ غیر از درآمدهای خاص موردی است و رکورد ۲٫۷۸ دلار سود برای هر سهم را به‌وجود خواهد آورد!

تمامی این سودها از ۲۶ اکتبر یعنی زمانی که تبلت مایکروسافت با نام Surface به همراه بزرگترین تغییر در ویندوز طی تقریبا ۲دهه گذشته به بازار ارائه خواهند شد، به‌وقوع می‌پیوندند.

استیو بالمر مدیر اجرایی مایکروسافت در اظهارنظری در یک مقاله گفته است: «ما در حال شروع هیجان‌انگیزترین فصل شروع در مایکروسافت هستیم».

هنوز قیمت ویندوز ۸ و سرفیس از سوی مایکروسافت اعلام نشده، اما عنوان شده که استفاده‌کنندگان ویندوزهای ۷، XP و ویستا می‌توانند با پرداخت ۴۰ دلار ویندوز خود را به ویندوز۸ روی کامپیوترهای شخصی ارتقاء دهند و این فروش ویژه تا پایان ژانویه ۲۰۲۲ ادامه دارد و البته کسانی که از هم‌اکنون تا پایان ژانویه ۲۰۲۲ اقدام به خرید کامپیوترهای شخصی با ویندوز ۷ کنند نیز می‌توانند این به‌روز رسانی را در مقابل پرداخت ۱۵ دلار در کیسه خود داشته باشند.

تبلت مایکروسافت که با عنوان سرفیس در حال ارائه به بازار است توسط خود این شرکت تولید می‌شود و این یعنی تغییری اساسی در استراتژی قدیمی مایکروسافت که محصولاتش را عملا توسط شرکت‌های دل و HP می‌ساخت، کارشناسان معتقدند این تغییر در رویه امکان انعطاف‌پذیری را در اختیار شرکت می‌گذارد که بتواند با یکه‌تازی شرکت اپل در عرصه تبلت‌ها به مقابله جدی و کشنده برخیزد. شرکت اپل با وجودیکه بازار کامپیوترهای شخصی در حال دست‌و‌پا زدن برای بقاء است هنوز معتقد است که ما به دوران گذر از کامپیوتر شخصی نرسیده‌ایم و این محصول همچنان در بازار رتبه بالا را در اختیار دارد. اما ارقام و آمارهای مایکروسافت این افت را به‌ خوبی نشان می‌دهند، چرا که میزان فروش ویندوز مایکروسافت بدون درنظر گرفتن تأثیر اعلام ارائه ویندوز ۸ در دوره گذشته نسبت به دوره مشابه پارسال ۵۸ میلیون دلار افت داشته است.

تقاضا برای کامپیوترهای شخصی در آمریکا سال‌هاست که روبه کاهش گذاشته است، اما خبر بد این است که بازار چین نیز رو به سردی می‌رود. باوجودی که تقاضا برای کامپیوترهای شخصی طی سال‌های گذشته در چین بسیار بالا بوده و بسیاری از خریداران در این کشور برای نخستین بار کامپیوتر می‌خرند, اما وضعیت وخیم اقتصادی در دنیا روی این تقاضا نیز تأثیر منفی داشته است. از سوی دیگر مایکروسافت نیازمند یافتن راه‌ حلی است که با آن فروش اینترنتی خود را افزایش دهد چراکه حتی با آگهی بسیار گران‌قیمت خود در سایت aQuantive و با وجود موتور جست وجوی Bing نیز طی دوره گذشته ۴۷۲ میلیون دلار زیان داشته که رقمی تکان‌ دهنده در عرصه رقابت آنلاین است آن هم در بازاری که گوگل گزارش‌های مالی خود را با ارقامی در صدر به‌تازگی اعلام کرده است.

 جهش ۱۱ درصدی سود گوگل تا مرز ۲٫۸میلیارد دلار

گرچه آگهی‌دهندگان و متصدیان تبلیغات آنلاین از گوگل تخفیف می‌گیرند و پرداخت کمتری می‌خواهند، اما این غول اینترنتی ثابت کرده که می‌تواند از پس این مشکل برآید. این شرکت که رتبه نخست موتورهای جست وجو در جهان است اخیرا اعلام کرده که در دومین فصل از سال مالی خود با رشدی ۱۱ درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده که رقمی معادل ۲٫۸ میلیارد دلار را ایجاد کرده است. سودی که از راه تبلیغات اینترنتی عاید گوگل شده رشدی بیش از رشد تعداد کلیک‌های این سایت داشته است، اما مبلغ پرداختی شرکت‌ها برای هر کلیک تبلیغاتی به طرز چشمیگری رو به کاهش و تا به حال چیزی در حدود ۱۶ درصد نسبت به سال قبل کمتر شده است. این مشکلی است که چندین فصل مالی گوگل را به خود مشغول کرده است.

گوگل علت این کاهش پرداخت را نوسانات بازار ارز می‌داند و این در حالی است که زمانی کارشناسان وال‌استریت هشدار داده بودند که بهای پرداختی بابت تبلیغات به‌ازای هر کلیک کاهش قطعی خواهد داشت و در آن زمان مدیر مالی گوگل، پاتریک پیچت انگشت اتهام را به سوی شرکت‌های تبلیغاتی گرفته بود که قصد دارند رقم‌های بیشتری از تبلیغات موبایل درآمد داشته باشند.

البته باید در نظر داشت که بلندپروازی‌ها و خریدهای سرخوش این غول اینترنتی مانند آنچه در خرید موتورولا انجام داد و در ماه مه تکمیل می‌شود باعث شده که هزینه‌های این شرکت به‌طور سرسام آوری بالا برود تا جایی که کارمندان آن با رشدی ۶۵ درصدی به عدد ۵۵ هزار نفر رسیده است و این اتفاق زمانی افتاد که ۲۰ هزار کارمند موتورولا به جمعشان افزوده شدند. درنتیجه گوگل اکنون گفته شاید عده‌ای از کارکنان موتورولا را تعدیل کند. به هر صورت تغییرات در ترکیب موتورولا قطعی خواهد بود اما اینکه این تغییرات در چه سطحی و به چه شکل باشد هنوز جزئیاتی اعلام نشده است. اما به جز موتورولا کارکنان و هزینه‌های خود گوگل نیز رشدی ۴ درصدی داشته و هزینه نگهداری مرکز داده‌های غول‌آسای آن طی سال قبل رقم نجومی ۷۷۴ میلیون دلار بوده است و با این وجود شرکت همچنان تصمیم به بزرگتر و مرکزی‌تر کردن این دیتاسنتر را دارد!

گوگل، شرکتی با منظره کوهستان‌های کالیفرنیا توانسته فروش خود را ۳۵ درصد بالا برده و به رقم ۱۲٫۲میلیارد دلار برساند و برآوردهای وال‌استریت سودی معادل ۸٫۴میلیارد دلار را برای سال پیش‌رو پیش‌بینی می‌کنند که این رقم بدون درنظر گرفتن سوددهی موتورولا و درامد شرکت از تبلیغات اینترنتی و اشتراک پهنای باند است! رقمی که هر فعال دیگری در عرصه تکنولوژی ارتباطات و کامپیوتر را به‌شدت تهدید به جاماندن می‌کند.

با در نظر گرفتن قسط آخر موتورولا که به مبلغ ۵۶۰ میلیون دلار در ماه مه پرداخت خواهد شد، گوگل اعلام کرده که بابت هر سهم می‌تواند ۱۰٫۱۲ دلار سود پرداخت کند و این درحالیست که برآوردهای کارشناسان وال‌استریت رقم ۱۰٫۰۴ دلار برای هر سهم بوده است و البته قیمت سهام گوگل در پایان وقت با ۳درصد رشد همراه بود.

  نسترن صائبی / CNNMoney

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.