زیباترین کتابخانه‌های دنیا +عکس

گردآوری شده توسط گروه گردشگری ممتاز نیوز

مجله اینترنتی برترین ها

برترین ها: کتاب و کتاب‌خوانی، موردعلاقه انسان های فرهیخته و اهل مطالعه می باشند. اما کتابخانه های زیبا مکان هایی می باشند که حتی اگر کتاب‌خوان حرفه ای هم نباشید، حتما از معماری و طراحی ساختمان آنها خوشتان خواهد آمد.

۱٫ کتابخانه کالج ترینیتی – ایرلند

این کتابخانه به معنای واقعی کلمه شیک و منحصربه فرد است: طاقی دو طبقه با چوب های تیره سبب جذابیت بسیار آن شده اند. این کتابخانه بزرگ ترین کتابخانه ایرلند نیز هست. در این کتابخانه یک نسخه از همه کتاب ها و مجله های تازه وجود دارد. همچنین، Book of Kells مشهور نیز در این کتابخانه نگهداری می گردد که دست نوشته ای از راهب های سلیک در حدود سال ۸۰۰ میلادی است.


۲٫ کتابخانه مرکزی بریستول – انگستان

ساخت این کتابخانه در سال ۱۹۰۶ میلادی پایان یافته است. سبب شهرت این کتابخانه، طراحی و سبک معماری به کار رفته در ساختمان آن است. خروجی جلویی ساختمان به سبک مدرن طراحی شده است که با اتاق ورودی Abbey هارمونی دارد.  این بنا شیب دار ساخته شده است و از روبه رو سه طبقه دیده می گردد اما در واقع ۵ طبقه است. از پشت که به ساختمان نگاه کنید، همان ۵ طبقه را می بینید. طراحی داخلی ساختمان کاملا کلاسیک، با طاق های فراخ، کفپوش مرمرین و موزائیک های شیشه ای فیروزه ای است.


۳٫ کتابخانه کودرینگتون – انگلستان

ساخت کتابخانه کودرینگتون در دانشگاه آکسفورد در سال ۱۷۵۱ میلادی تکمیل شد و از آن زمان تاکنون مورد استفاده دانشجویان است. در اواخر سال ۱۹۹۰ میلادی، بنای این کتابخانه مورد بازسازی قرار گرفت و در حال حاضر استفاده آسان تر و امکانات بیشتری دارد.


۴٫ کتابخانه ملی فرانسه – فرانسه

کتابخانه ملی فرانسه یکی از زیباترین و قدیمی ترین کتابخانه های دنیا است. در سال ۱۹۸۸ میلادی ساختمان های تازهی به آن اضافه و سبب گسترش آن شدند. البته ساختمان قدیمی  Rue de Richelieu همچنان مورد استفاده است و جذابیت و عظمت خود را دارد. ساخت این بنا در سال ۱۸۶۸ میلادی تکمیل شده است و در سال ۱۸۹۶ میلادی به عنوان بزرگ ترین کتابخانه دنیا شناخته می شد.


۵٫ کتابخانه ال‌اسکوریال – اسپانیا

این کتابخانه در رویال سیت در سان لورنزو ال‌اسکوریال، عمارت تاریخی در نزدیکی مادرید قرار دارد. پادشاه فیلیپ دوم دستور ساخت این کتابخانه را صادر کرده بود. سقف بسیار زیبای این ساختمان با نقاشی های دیواری بسیار زیبا و مجلل طراحی شده است و هر کدام نمایانگر یکی از هنرهای هفتگانه دوره رنسانس می باشند: دیالکتیک، موسیقی، صرف و نحو، علم حساب، هندسه و نجوم. این کتابخانه در حال حاضر جزو میراث جهانی یونسکو است. در این کتابخانه بیش از ۴۰ هزار کتاب نگهداری می گردد.


۶٫ کتابخانه جرال، دانشگاه کویمبرا – پرتغال

کتابخانه عمومی دانشگاه کویمبرا دو ساختمان دارد: ساختمان تازه که در سال ۱۹۶۲ میلادی و کتابخانه جوانینا که در سال ۱۷۲۵ میلادی ساخته شده اند.  کتابخانه جوانینا به سبک باروک دکور شده است و کتاب ها از سال ۱۸۰۰ میلادی در این ساختمان نگهداری می شوند.


۷٫ Handelingenkamer – هلند

کتابخانه پارلمان هلند شامل نسخه مکتوب شده همه  مسایل مطرح شده در مجلس است. از آنجا که این ساختمان پیش از اختراع برق ساخته شده است، برای اینکه کتاب ها قابل خواندن باشند سقف بنا از گنبدهای شیشه ای ساخته شده است تا نور به راحتی وارد ساختمان شود. این کار به منظور صرفه جویی در مصرف شمع و چراغ های گازی بوده است.


۸٫ کتابخانه دانشگاه فناوری دلفت (هلند) – هلند

با اینکه همیشه معماری های مدرن جذاب و قابل تحسین می باشند، اما هرگز به پای معماری های کلاسیک نمی رسند. اما کتابخانه دانشگاه فناوری دلفت از این قاعده مستثنی است. طراحی این ساختمان با پنجره های رو به آسمان و شکل مخروطی استیل، این کتابخانه کاملا مدرن و زیبا است.


۹٫ کتابخانه کلیسای سنت گالِن – سوئیس

این کتابخانه دوست داشتنی و زیبا تنها کتابخانه قدیمی کشور سوئیس نیست اما یکی از مهم ترین کتابخانه های کلیسای این کشور به شمار می رود. در این کتابخانه بیش از ۱۶۰ هزار کتاب نگهداری می گردد که قدمت بعضی از آنها به قرن ۸ میلادی می رسد. این بنا جزو میراث جهانی یونسکو نیز هست.


۱۰٫ کتابخانه کلیسای ادمونت

این کتابخانه در سال ۱۷۷۶ میلادی ساخته شده است و بزرگ ترین کتابخانه کلیسا در جهان است. سقف این کتابخانه با انواع دیواره نگاری های زیبا و چشمگیر تزئین شده است. این نقش و نگارها همه مبین جنبش روشن فکری در آن زمان می باشند.


مجله اینترنتی برترین ها | پورتال خبری و سبک زندگی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.