زیر و بم عشق در یک کتاب گردآوری شد

به گزا رش خبرنگار مهر، کتاب «از زیر و بم عشق» عنوان پژوهشی است از مهشید صفایی که با موضوع عشق و روابط عاشقانه در انسان و اجتماع  تالیف شده است.

این اثر که دارای سه فصل است در نخستین بخش خود به معرفی دیدگاه‌های نظری درباره پدیده عشق با رویکردی تاریخی می‌‍پردازد و در آن نظر برخی از فلاسفه مانند ابن‌سینا، غزالی و ملاصدرا را درباره عشق بیان می‌کند که به همراه آن موضوع تحول در مفهوم عشق در فرهنگ، ادبیات و فلسفه نیز تشریح می‌شود.

نویسنده در دومین بخش ازکتاب به تشریح دیدگاه‌های مختلف زیست‌شناختی، روان‌شناختی، جامعه‌شناختی و روانشناسی اجتماعی و نیز نگاه‌های فمینیستی درباره عشق می‌‍پردازد. همچنین رابطه عشق و دوستی، بررسی مفهوم عشق در میان جوانان و بررسی انواع نگرش‌ها به عشق از دیگر موضوعاتی است که دراین بخش از این کتاب درباره آن صحبت شده است.

صفایی در سومین بخش از این کتاب به معرفی دستاوردهای پژوهشی خود در حوزه نگرش جوانان به عشق پرداخته است و مفهوم عشق را از دیدگاه جوانان مورد بررسی قرار می‌دهد که طی آن به پرسش‌های رایج درباره موضوعاتی نظیر نگرش افراد به عشق، شناخت رفتارهای مربوط به روابط عاشقانه، آسیب‌های ناشی از تجارب عاشقانه و نیز راهبردهای جوانان نسبت به این موضوع پاسخ داده است.

به گفته نویسنده این کتاب، براساس پژوهش وی درباره عشق در میان جوانان ۱۹ تا ۳۰ ساله تهرانی و با استفاده از روش کیفی و با رویکرد نظریه‌پردازی داده محور انجام شده است و بر مبنای آن به بررسی دو موضوع «استحاله مفهوم عشق» برای جوانان و «ریسک هدفمند» برای دختران پرداخته شده است.

نویسنده در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب می‌نویسد: با اینکه ابزارهای شناخت واژه عشق پایایی و روایی ندارند و ممکن است در مطالعه این مفهوم به جواب روشنی نیز نرسیم، اما دست کم می‌توانیم با سایه روشنی از آگاهی بهتر در روابطمان عمل کنیم. ادعای این کتاب نیز تلقی روشنی از واژه عشق نیست بلکه کسب سایه روشنی از این مفهوم عظیم است.

از زیر و بم عشق را انتشارات روزنه در شمارگان هزار و ۵۰۰ صفحه و با قیمت ۷ هزار و ۷۰۰ تومان منتشر شده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.