سابقه‌ی ۴۰ ساله برداشتهای بی‌رویه از “سفره‌های زیرزمینی”/ فرونشست «زلزله خاموش» است

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

بلورچی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران:

عضو سازمان زمین‌شناسی کشور با بیان اینکه فرونشست زمین پدیده‌ای بسیار خطرناک است، گفت: نتیجه برداشتهای بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی فرونشست زمین و افت دائمی سطح آبخوانهای کشور است.

محمدجواد بلورچی مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناختی،‌سازمان زمین‌شناسی کشور درگفتگو با خبرنگار اقتصادی ممتاز نیوز، با اشاره به اینکه در ۴۰ سال قبل، برداشت بیش از اندازه از آبهای زیرزمینی در کشور آغاز شد، اظهار داشت: نتیجه این موضوع، افت دائمی سطح آبخوانهای کشور بوده است که بسیاری از دشتهای ایران بر اثر برداشتهای بی‌رویه دچار مخاطراتی همچون فرونشست شده‌اند.

وی افزود: فرونشست زمین، همچون زمین لرزه در لحظه اثر نمی‌گذارد بلکه طی سالیان آینده تاثیرات مخرب خود را برجای می‌گذارد.

بلورچی در خصوص میزان برداشت آبهای زیرزمینی کشور، تصریح کرد: میزان بارندگی کشور ۲۵۰ میلیمتر در سال است که از لحاظ علمی باید بر این اساس برای برداشت برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: اما آنچه که در ایران در حال رخ دادن است برخلاف این موضوع و چندین برابر بیشتر از میزان بارندگی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در قبل نرخ برداشتهای زیرزمینی در جهان بالا بوده اما با مدیریتی که انجام شد، آبخوانها به ثبات رسیدند، گفت: اما این موضوع نه تنها در ایران مدیریت نشد بلکه با افزایش سطح زیرکشت و تداوم روشهای آبیاری سنتی، بالاترین نرخ فرونشست جهانی متعلق به تهران با ۳۶ سانتیمتر در سال شد.

وی با بیان اینکه کنترل این مسئله تنها در اختیار دولت نیست، افزود: فرونشست زمین یک پدیده بسیار خطرناک است و مردم باید باور کنند که سفره‌های زمینی محدود و یک مخزن کوچک است که با استفاده بی‌رویه،‌ اثرات مخرب زیادی را بر جای می‌گذارد.

بلورچی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد آب شرب تهران وابسته به آبهای زیرزمینی است، اظهار داشت: باید براساس آمایش سرزمین اقدام به کشاورزی مدرن و کم‌آب کنیم تا این موضوع هرچه سریعتر حل شود.
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.