ساختارهای سیاسی حراست نشود، انحراف پیش می‌آید

کدخدایی:

ایران > انتخابات
سخنگوی شورای نگهبان با مرور قوانین نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری گفت: «اگر ساختارهای سیاسی حراست نشود، ممکن است انحراف پیش آید.»

به گزارش پایگاه رسمی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی با یادآوری اینکه نظارت بر انتخابات در کشور بر عهده شورای نگهبان است، گفت: شرایط احراز صلاحیت نامزدهای مجلس شواری اسلامی با ریاست جمهوری متفاوت است و همه این شرایط در قانون مشخص شده است.

وی دربارهٔ انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: شورای نگهبان بررسی صلاحیت‌هایی را که انجام می‌دهد، منجر به این می‌شود که اشخاصی تأیید صلاحیت و اشخاصی رد صلاحیت می‌شوند.

کدخدایی تصریح کرد: در انتخابات مجلس، گاهی اوقات اشخاص گمنام می باشند و ما آنها را احراز نمی‌کنیم چون شرایطی را که قانون معین کرده است احراز نکرده‌ایم و این اشخاص نیز در زمره رد صلاحیت شده‌ها می باشند.

کدخدایی دربارهٔ انتخابات ریاست جمهوری افزود: در ماده ۵۶ قانون انتخابات ریاست جمهوری، وزارت کشور مکلف شده است پس از ثبت‌نام، اسامی و مدارک داوطلبان را به شورای نگهبان ارسال کند. در ماده ۵۷ این قانون آمده است که شورای نگهبان ۵ روز فرصت دارد این مدارک را بررسی و صورتجلسه کرده و به وزارت کشور بفرستد. البته در تبصره آن ۵ روز دیگر اضافه شده است.

وی تأکید کرد: شورای نگهبان به منزله یک نهاد ناظر است که از ارزش‌ها و اعتقادات مردمی که در یک سرزمین گرد هم آمدند و میثاق مشترکی به نام قانون اساسی و ساختارهای نظامی سیاسی خود در نظر گرفتند، پاسداری می‌کند.

کدخدایی با بیان اینکه «اگر ساختارهای سیاسی حراست نشود، ممکن است انحراف پیش آید» گفت: در همه نظام‌های سیاسی از جمله نظام‌های سیاسی غرب و کشورهای اطراف ما در ارتباط با ساختار سیاسی خودشان علاوه بر اینکه به یک مبانی اعتقاد داشته و بر اساس آن نظام مدیریتی خودشان را تعریف می‌کنند، یک نهاد نظارتی را نیز تعیین کرده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در کشور ما بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی وظیفه نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است. بر اساس این اصل، نظارت بر انتخابات خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی، انتخابات ریاست جمهوری و همه پرسی‌ها بر عهده شورای نگهبان است.

وی ادامه داد: اصل ۱۱۸ وظایف نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری را با صراحت بر عهده شورای نگهبان گذاشته است. علاوه بر آن اصول دیگری مانند اصل ۱۱۵ قانون اساسی شرایط داوطلبان تصدی پست ریاست جمهوری را به صراحت ذکر کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص نظارت استصوابی گفت: نظارت شورای نگهبان در همه مراحل بصورت عام است و در انتخابات مجلس واژه استصوابی نیز بکار رفته است و در قانون به معنی نظارت جامع و موثر است.

کدخدایی تصریح کرد: در ماده ۵۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری آمده است که پس از سپری شدن مدت زمان قانونی، چنانچه مدارکی دال بر عدم صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری به دست آید پس از بررسی توسط شورای نگهبان مراتب از سوی وزارت کشور به اطلاع عموم می‌رسد.

وی گفت: حتی اگر پس از فاصله دو تا ۵ روز که ماده ۵۷ و تبصره آن آمده، سپری شود و در مدت زمان تبلیغات، شورای نگهبان مدارکی بدست بیاورد که نسبت به فردی که واجد شرایط شناخته شده است و نام او به وزارت کشور اعلام شده، نظر شورای نگهبان تغییر کند، این نهاد در آن زمان نیز می‌تواند ورود بکند.


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.