ساخت‌وساز غیرمجاز در منطقه ۲۲

۳۰اردیبهشت،

در حالی که با بهره‌برداری از دریاچه شهدای خلیج فارس در محدوده چیتگر، قیمت زمین در منطقه ۲۲ تهران تکانی خورده و نگرانی نسبت به افزایش ساخت و ساز غیرمجاز در حریم منطقه ۲۲ به سبب نزدیکی به این مرکز تفریحی و گردشگری تازه و منحصر به فرد افزایش یافته است.

به گزارش Consbank، سید صباح‌الدین متقی با اذعان به اینکه دریاچه شهدای خلیج فارس در منطقه چیتگر سبب ایجاد ارزش افزوده در کلیه اراضی حریم پیرامونی این مرکز تفریحی گردشگری شده است، افزود: این افزایش قیمت اراضی اطراف دریاچه کاملا طبیعی است، چراکه هرکجا آبادانی رخ دهد، قیمت زمین افزایش می‌یابد.

وی در عین حال به همجواری دریاچه شهدای خلیج فارس با مجموعه پارک جنگلی چیتگر اشاره و خاطرنشان کرد: اراضی پارک چیتگر به هیچ عنوان قابل واگذاری نبوده و به همین خاطر بحث قیمت‌گذاری دربارهٔ آن مطرح نیست.

مدیرکل حریم شهرداری تهران با تاکید بر اینکه شهرداری تهران با جدیت جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم شهر تهران را دنبال می‌کند، یادآور شد: ۱۰ منطقه تهران از میان مناطق ۲۲گانه۸ دارای حریم است و برنامه‌های جلوگیری از ساخت‌وساز در حریم همه این مناطق اعم از منطقه ۲۲ همچون قبل با جدیت اجرا می‌شود.

 از چند ماه قبل از افتتاح دریاچه شهدای خلیج فارس که پیش‌تر به عنوان دریاچه چیتگر شهره بود، قیمت زمین به ویژه در اراضی نزدیک به این دریاچه افزایش قابل توجهی داشته است. ضمن اینکه اغلب اراضی مشرف به شمال این دریاچه مجوز ساخت بلندمرتبه را دریافت کرده و حتی برای ساخت بیش از ۱۵ طبقه هم در این محدوده پروانه ساختمانی صادر شده است.

این درحالیست که اگر ساخت‌وساز مسکونی با ارتفاع متوسط و متعارف بناهای مسکونی در اراضی ضلع شمالی دریاچه مجوز می‌گرفت، این زمین‌ها به عنوان پشتیبان دریاچه بعدها قابل استفاده بود.

البته کاربری زمین‌های اطراف دریاچه چیتگر به صورت پهنه ساحلی و پهنه سبزعمومی تعریف شده است و با این تعیین کاربری، مالکان زمین‌ها اجازه ساخت‌وساز نخواهند داشت و باید در ازای قیمت‌ کارشناسی، این اراضی را در اختیار شهرداری تهران قرار دهند.

اما این قاعده برای زمین‌های که فاصله بیشتری با دریاچه دارند پیاده نشده و در عوض مجوز برج‌های تجاری بلندمرتبه از پیش از افتتاح دریاچه چیتگر صادر شده است، به طوری که ساخت و ساز در این زمین‌ها با سرعت قابل توجهی در حال پیش‌روی است.


بانک اطلاعاتی ساختمان | Consbank.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.