ساخت دستگاه عیب یاب کامپیوتر در کشور

پژوهشگران مرکز رشد دانشگاه قم دستگاهی برای عیب یابی کامپیوترهای شخصی و نوت بوکها عرضه کردند که قادر به شناسایی ۳ هزار و ۲۰۰ خطا است و برای ۵۰ درصد از خطاها به ۳ زبان راه حلهایی ارائه می دهد.
مهدی رضایی- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به انجام مطالعاتی برای ساخت دستگاهی برای عیب یابی کامپیوتر، افزود: در نهایت موفق به طراحی و ساخت دستگاه عیب یاب کامپیوتر شدیم که با اتصال آن به سیستم معیوب، خطاها و عیب های سخت افزاری دستگاه را شناسایی می کند.
وی با بیان اینکه این دستگاه قادر نشان دادن عیوب کامپیوتر به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی است، اظهار داشت: این دستگاه علاوه بر گزارش عیوب خطاهای سخت افزاری کامپیوتر قادر است نقشه فنی قطعه معیوب را نشان و راهنمایی های لازم برای رفع عیب را ارائه دهد.
رضایی با بیان اینکه در نمونه اولیه، این دستگاه قادر به شناسایی هزار و ۵۰ نوع خطا بود، ادامه داد: در نمونه تکمیل شده قادر به شناسایی ۳ هزار و ۲۰۰ خطای سخت افزاری است.
مجری طرح با بیان اینکه دستگاه عیب یاب برای ۵۰ درصد از این خطاها راه حل هایی ارائه می دهد، اضافه کرد: این راه حل ها به صورت تجربی به آن اضافه شده و امکان دسترسی کاربران به راه حل های جدید فراهم شده است.
وی داده های ورودی برای شناسایی خطاهای کامپیوتر را بایوس (بایوس برنامه های ورودی کامپیوتر و نخستین کدی است که هنگام روشن شدن کامپیوتر اجرا می شود و وظیفه آن بارگذاری و آغاز کردن سیستم عامل است) دانست و ادامه داد: در دنیا ۳۴ نوع بایوس برای ساخت مادر برد کامپیوترهای شخصی (PC) و یا نوت بوکها وجود دارد که داده های هر یک از این بایوسها تهیه و به دستگاه عیب یاب اضافه شده است. به این ترتیب می تواند بدون محدودیت خطاها را شناسایی کند و نمایش دهد.
رضایی ادامه داد: کاربر از طریق اینترنت می تواند به راه حل های جدید برای رفع خطاهای کامپیوتر دسترسی داشته باشد بدون آنکه بخواهد سیستم خود را به ما ارجاع دهند.
این محقق میزان دقت دستگاه عیب یاب را صد در صد ذکر کرد و گفت: دستگاه عیب یاب به طور اتوماتیکی عملیات مربوط به عیب یابی را انجام می دهد و تنها اطلاعات ورودی آن بایوس سیستم است. در این حالت در صورتی که بایوس سیستم به طور دقیق وارد شود با دقت صد درصد خطایابی می کند ولی اگر نوع بایوس جا به جا وارد شود برای عیب یابی تا ۳۰ درصد احتمال خطا وجود دارد.
رضایی با تاکید بر اینکه این دستگاه برای کامپیوترهای شخصی و نوت بوکها کاربرد دارد، خاطر نشان کرد: این دستگاه برای سیستمی که خراب است و روشن نمی شود و یا روشن می شود ولی سیستم عامل فعال نمی شود، قابل استفاده نیست.
مجری طرح، مشکلات ایجادشده در نرم افزارها قابل شناسایی از سوی دستگاه عیب یاب نیستند، اضافه کرد: ویروس یابی و مشکل نصب نرم افزاری از ماموریت های این دستگاه نیست. ماموریت اصلی این دستگاه عیب یابی بخشهای سخت افزاری PC و نوت بوکها است.

iTanalyze.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.