ساخت روبات با الهام از لاک پشت

۰۷اردیبهشت، فاوانیوز : محققان دانشگاه صنعتی ˈ Georgia ˈ وقع در آتلانتا ، یک روبات پیشرفته را با الهام از لاک پشت دریایی ساختند .

به گزارش فاوانیوز به نقل از ایرنا  ، نحوه حرکت لاک پشت بر روی سطوح سخت و پیچیده برای محققان بسیار جالب است و ایده اصلی در ساخت این روبات نیز همین مکانیسم بوده است.

طول این روبات ۱۹ سانتی متر است و حدود ۷۹۰ گرم وزن دارد.

مکانیسم حرکتی این روبات با استفاده از پا یا چرخ نیست بلکه توسط دو اندام باله مانند روی زمین می خزد و خود را به جلو می راند.

طول اندام باله شکل این روبات حدود ۴۰ سانتی متر است و نیروی محرکه لازم برای هدایت آن توسط یک موتور کوچک تامین می گردد.

مهمترین قابلیت این روبات امکان حرکت بر روی سطوح بسیار پیچیده و لغزنده است.

در انتهای باله های این روبات یک ابزار مکانیکی شبیه به مچ تعبیه شده است. بررسی دقیق این روبات نشان می دهد که عملکرد این مچ درصورتی که قابلیت حرکت آزادانه را داشته باشد ، بسیار بیشتر از زمانی است که به صورت ثابت و کاملا بی حرکت محکم شده باشد و همین امر حرکت آن روی سطوح متفاوت را میسر می کند.

در ساخت این روبات پیشرفته از موجودات دریایی دیگری مانند «سیل دریایی ˈ نیز الهام گرفته شده است.

مراحل آزمایشی عملکرد این روبات با موفقیت به پایان رسیده است و تمام حرکات آن توسط یک دوربین سریع و دقیق ضبط شده است.

محققان سازنده این روبات بر این باورند که درآینده ای نزدیک و درصورت تکمیل این روبات می توان از آن در پروژه های تحقیقاتی و اکتشافی استفاده کرد.همچنین آگاهی از اندام باله مانند و توجه به مکانیسم حرکتی و زیستی موجودات زنده، ایده های بسیار جالبی را برای ساخت نسل بعدی روبات ها در اختیار دانشمندان قرار می دهد.

این روبات توسط محققان الکترونیک دانشگاه صنعتی ˈ Georgia ˈ طراحی و ساخته شده است. در حال حاضر ۲۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف در این دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند.

روبات الهام گرفته شده از لاک پشت دریایی سه روز پیش در این دانشگاه رونمایی شد.
فاوا نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.