ساخت شکلات‌های رنگین کمانی درخشان با فناوری نانو

محققان با بهره‌گیری از فناوری نانو توانستند روکش‌های رنگین کمانی و حساس به نور بسازند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا و به نقل از اسپکتروم، در حالی که بسیاری از ما در طول همه‌گیری بیماری کروناویروس جدید در خانه کار می‌کنیم، با تنقلات بیشتر سر و کار داریم.

سال گذشته، قبل از شروع این همه‌گیری، یکی از محققان موسسه فناوری ETH زوریخ در کشور سوئیس که مهد شکلات دنیا به حساب می‌آید به فکر افتاد تا بدون هیچگونه ماده رنگی یا سایر مواد افزودنی، به شکلات‌ها جلوه براق و درخشان و جذابی ببخشد.

این پروژه که در ماه دسامبر آغاز شد، شامل آن چیزی است که دانشمندان آن را “رنگ ساختاری” می‌نامند.

محققان می‌گویند رنگ‌هایی ایجاد کرده‌اند که شبیه به آنچه آفتاب پرست انجام می‌دهد، عمل می‌کند. آفتاب پرست‌ها با استفاده از ساختار پوست خود برای پراکنده کردن طول موج خاصی از نور استفاده می‌کنند و می‌توانند با این ترفند، پوست خود را به رنگ‌های مختلفی در آورند. 
محققان هنوز جزئیات این پروژه را منتشر نکرده‌اند.

الگوهایی در مقیاس نانو عامل نمایش طیف رنگین کمانی در طبیعت، مانند آنچه در صدف‌ها یا بال‌های پروانه‌ها می‌بینیم، هستند. نانوالگوهایی که به شکل خطوط، صفحات یا سوراخ ها هستند و این نمایش رنگین کمانی را ایجاد می‌کنند. 
محققان برای ساختن این شکلات رنگین کمانی، یک قالب شکلات نانوفناوری ساخته‌اند که با استفاده از لیتوگرافی پرتوی الکترونیکی خطوط حدود ۱۰۰ نانومتری را ترسیم می‌کند.

آنها امیدوارند که این روش ابداعی خود را برای رنگ آمیزی شکلات بیرون از آزمایشگاه ببرند و بتوانند آن را به بازار برسانند.  شکلات رنگین کمانی تنها آغاز ماجرای نانو رنگ‌ها است.

به گفته محققان این پروژه، ترکیبی از تکنیک‌های ساخت فناوری نانو و میکرو با مواد غیرمعمول مانند مواد غذایی، پارچه، کاغذ و پلاستیک به برخی محصولات جدید بسیار هیجان انگیز منجر می‌شود و همچنین باعث بهبود یا تقویت کیفیت و ظاهر آنها می شود. 

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.