ساخت لامپ‌های LED در کشور

۰۷خردادماه،

http://www.bananews.ir/پژوهشگران یکی از واحدهای فناور پارک علم و فناوری کرمانشاه موفق به ساخت لامپ‌های LED با مصرفی سه برابر کمتر از لامپ‌های کم مصرف فلوئورسنت شدند.

به گزارش ، لامپ‌های LED در واقع مجموعه‌ای از یک یا چند LED (دیودهای الکتریکی نوری) می باشند که برای به دست آوردن شدت نور و رنگ مورد نیاز با یکدیگر در یک مجموعه قرار گرفته و به منظور تامین روشنایی و یا تزئینات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مینا احمدی، مجری این طرح با بیان اینکه لامپ‌های LED یک فناوری تازه و جایگزین سیستم‌های روشنایی کنونی است به ایسنا گفت: در کشورهای پیشرفته استفاده از لامپ‌های فلئورسنت به سبب ایجاد پرتوهای مادون قرمز و فرابنفش ممنوع بوده و از لامپ‌های LED استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: این لامپ‌ها شامل سه بخش هسته LED، بورد آلومینیومی و کینینگ که محتویات در آن نگهداری می‌شوند است و فناوری ساخت بخش هسته آن تنها در انحصار دو شرکت اروپایی است. در این مرکز موفق شدیم با طراحی و ساخت کینینگ مناسب و تهیه هسته اصلی توسط یک شرکت ترک، لامپ‌های LED را مونتاژ کرده و بسازیم.

مجری طرح در خصوص فناوری این لامپ‌ها خاطرنشان کرد: این لامپ‌ها از نوع لامپ‌های جامد است که از فناوری دیود نور افشان استفاده می کنند که در صنعت روشنایی جزو فناوری‌های های تک است.

 

وی افزود: این لامپ‌ها علاوه بر روشنایی در حوزه لایتینگ (تلفیقی از معماری و مهندسی الکترونیک) جهت زیبایی شهر، تونل‌ها، منازل و پل‌ها استفاده می‌شود.

به گفته وی این صنعت در اماکن توریستی، تاریخی جلوه خاصی ایجاد می‌کنند و از لحاظ زیباشناسی نیز جایگاه خاصی دارد.

احمدی در خصوص مزایای لامپ‌های LED تصریح کرد: طول عمر بین ۵۰ تا ۶۰ هزار ساعت (۵۰، ۶۰ برابر لامپ‌های رشته‌یی ۱۰۰۰ و پنج، شش برابر لامپ‌های فلوئورسنت)، بازده نوری بالا و بین ۷۴ تا ۱۲۰ لومن بر وات (Lum/watt)، روشن شدن بدون پلک و بلافاصله (کمتر از ns20)، قابلیت تنظیم شدت نور، قابلیت تغذیه هم با جریان AC و هم جریان DC با مصرف کم، عدم نیاز به نگهداری دوره‌ای و عاری بودن از هر گونه امواج مضر UV، فرابنفش و فروسرخ از مزایای این لامپ‌ها است.

وی در پایان گفت‌وگو افزود: مدارس، سازمان ها، ادارات و کارخانه‌ها با استفاده از این لامپ‌ها می‌توانند صرفه‌جویی بسیاری در مصرف انرژی و نهایتا کاهش هزینه‌های خود داشته باشند.

– ، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.