ساخت موتور آمونیاکی برای موشک‌های فضایی

مهندسان روسی درحال ساخت موتور جدیدی برای موشک های فضایی هستند . استفاده از این موتورها، هزینه پرتاب موشک را کاهش می دهد و نیاز به تولید هیدروژن برای سوخت آنها نیست .

به گزار ممتازنیوز به نقل از ریانووستی، این موتور جدید که حدود ۳۰ درصد کارآ تر از موتورهای فعلی است با سوخت کاملا جدیدی کار می کند . این سوخت ترکیبی از استیلن و آمونیاک است .

سازندگان، این سوخت را ‘آستام’ نام گذاری کرده اند.

‘آناتولی لیخوانتسوف’ مدیر شرکت ‘انرگوماش’ ابداع گر این موتور گفت: ترکیب استیلن و آمونیاک ۲۰ برابر ارزان تر از هیدروژن است. یک کیلوگرم هیدروژن حدود ۶۷ دلار هزینه دارد ولی هزینه یک کیلوگرم آستام حداکثر ۳۵/۳ دلار است .

با استفاده پنج تا هفت تن از این ترکیب می توان در هزینه ها بسیار صرفه جویی کرد.

علاوه بر این، مولفه های موجود در آستام را می توان به سادگی ذخیره و حمل کرد در حالی که هیدروژن نیازمند شرایط خاص ذخیره سازی و حمل و نقل است. سازندگان این موتور قصد دارند موشک هایی را با این موتور جدید در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۸ پرتاب کنند.

محققان در تلاشند با تعیین نسبت مطلوب استیلن و آمونیاک برای این سوخت، پارامترهای موتور را نیز مشخص کنند. بر اساس محاسبات اولیه، کاربرد آستام نیازی به تغییرات ساختاری عمده در موتور موشک های کنونی ندارد چرا که ویژگی های فیزیکی آستام تفاوت زیادی با نفت سفید ندارد.

مرحله بعدی، نصب این موتور جدید برموشک های حامل است که بسیار سودآورتر از ساخت یک موشک جدید به همراه موتور نوین آن است.


BarackObama.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.