سازمان همکاری های اسلامی برای مسلمانان میانمار چه کرده است؟

حمیدرضا دهقانی پوده در گفتگو با خبرآنلاین در پاسخ به این سوال که اقدامات دولت ایران در قبال بحران میانمار تاکنون چه بوده است؟ گفت :
ما به عنوان نمایندگی دائم سازمان همکاریهای اسلامی در تلاش هستیم که با سایر اعضای سازمان و دبیرخانۀ آن، این سازمان را در ارتباط با موضوع بیش از گذشته فعال کنیم و امکان اینکه کمیتۀ حقیقت یاب و یا اجلاسی در رابطه با محوریت این موضوع تشکیل شود تا به وضعیت مسلمانان توجه بیشتری شود، وجود دارد. علاوه بر آن تلاش خواهیم کرد با کمک کشورهای عضو و دبیر خانه سازمان موضوع حمایت از اقلیت مسلمانان میانمار در دستور کار اجلاس های آتی سازمان همکاریهای اسلامی گنجانده شود و بطور جدی نیز پیگیری گردد. وزیر امور خارجه کشورمان نیز اهتمام ویژه ای به این موضوع دارند و موضوع را با جدیت پیگیری می کنند. سفارت کشورمان در تایلند به طور مستمر این موضوع را رصد می کند و سفیر ایران در تایلند و آکردیتۀ کشورمان در میانمار نیز در حال پیگیری موضوع است.
سازمان همکاریهای اسلامی، بعنوان صدای مسلمانان و دومین سازمان بین المللی بعد از سازمان ملل جزء اولین نهادهایی بود که در این زمینه واکنش نشان داد و کشتار مسلمانان و آواره کردن آنان را شدیداٌ محکوم کرد. سازمان در بیانیه خود اعلام کرد که وقوع این فجایع قابل پذیرش نیست و دبیرکل سازمان ضمن محکومیت کشتارها و تجاوزات از دولت میانمار خواست که به وظایف و مسئولیت های خود و حقوق و نورم های پذیرفتۀ شدۀ بین المللی احترام بگذارد. سازمان همانطور که در بیانیه خود در این زمینه نیز اعلام کرد از طریق سایر سازمان های بین المللی مانند سازمان ملل، اتحادیۀ آسه آن، اتحادیه اروپا و کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد و همچنین از طریق اعضاء و به صورت دوجانبه کشورهای عضو با دولت میانمار در تلاش و در حال مذاکره است که دولت میانمار از خشونت علیه مسلمانان دست بکشد و به راه حلی برای پایان دادن به خشونت ها علیه مسلمانان میانمار برسند. علاوه بر آن سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل هم با ارسال نامه ای برای دبیرکل سازمان خواستار مداخلۀ سازمان ملل متحد برای پایان دادن به این خشونت ها شده است. همچنین سفرای کشورمان در کشورهای عضو سازمان و ادارات ذی ربط در وزارت امور خارجه موضوع را در چارچوب وظایف خو پیگیری می کنند. علاوه بر ان سفرای عضو سازمان همکاری اسلامی در ژنو نیز موضوع را با کمیسیون حقوق بشر در دستور کار دارند.
متن کامل گفتگوی خبرآنلاین با نماینده ایران در سازمان همکاری های اسلامی را اینجا بخوانید
۴۹۲۶۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.