سالانه چهار هزار و ۲۰۰ نفر در ایران به سبب اعتیاد می میرند

۳۰م دیماه ،

سالانه چهار هزار و ۲۰۰ نفر در ایران به سبب اعتیاد می میرند

سالانه چهار هزار و 200 نفر در ایران به دلیل اعتیاد می میرند

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت : سالانه ۲۰۰ هزار نفر در دنیا و چهار هزار و ۲۰۰ نفر در ایران جان خود را به سبب مصرف مواد مخدر از دست می دهند.

به گزارش راسخون به نقل از ایرنا، ˈبابک دین پرست ˈ افزود: مصون سازی آحاد سالم کشور و جلوگیری از گرایش اشخاص به مصرف مواد مخدر را اولویت اول این ستاد است.

وی با بیان اینکه مواد مخدر حوزه پیچیده ای است و از جمله چهار بحران اصلی دنیا قرار دارد، اظهار داشت : برای تحقق سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد باید هماهنگی و همکاری های بخشی، فرابخشی پیشگیری از اعتیاد تقویت و همچنین اجرای برنامه های پیشگیری از اعتیاد تسهیل و موانع موجود برای اجرای این برنامه ها نیز شناسایی و رفع شوند.

دین پرست ادامه داد: تقویت مشارکت سازمان های مردم نهاد، تبیین وظایف و حدود انتظارات ، تقویت پژوهش و تولید بسته های آموزشی، ارتقاء دانش پیشگیری، آموزش و ارتقای نیروی انسانی فعال، ایجاد بانک اطلاعاتی، توجه جدی تر به تهدیدات ناشی از مصرف مواد محرک، ارایه سبک و مدل مناسب زندگی، توجه به عوامل خطر و عوامل محافظ در برنامه های پیشگیری، توسعه خدمات پیشگیری به خانواده ها و تولید محتوای آموزش تخصصی برای گروه های هدف از اقدامات مهمی است که می توان برای تحقق سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد انجام داد.

این مقام مسوول در ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: انتظار این است که سازمان صدا و سیما ساعاتی را در طول هفته به موضوع پیشگیری از اعتیاد در برنامه های شبکه های مختلف سیما اختصاص دهد .

دین پرست تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش نیز در راستای بند پنج تفاهم نامه سال ۱۳۹۰ باید به درج محتوای پیشگیری از اعتیاد در کتب درسی و تهیه نقشه خطرپذیری مدارس اقدام کند.

وی افزود: همچنین سازمان بهزیستی کشور نیز باید بانک اطلاعاتی را از سازمان های مردم نهاد فعال در عرصه پیشگیری از اعتیاد تهیه کند.

دین پرست اظهار داشت :انتظار این است که وزارتخانه های علوم و بهداشت بر اساس مصوبه ستاد، دو واحد درسی اختیاری مرتبط با پیشگیری از آسیب های اجتماعی را در دروس دانشگاهی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پس از بررسی و تصویب شورای عالی، برنامه ریزی و به یک ماده درسی تبدیل کنند.

وی ادامه داد:همچنین این وزارتخانه ها با همکاری دبیرخانه ستاد، نسبت به طراحی رشته های دانشگاهی در حوزه های تخصصی اعتیاد ، مبارزه با موادمخدر در مقاطع تحصیلات تکمیلی و ایجاد واحدهای درسی تخصصی مرتبط با اعتیاد، مواد اعتیادزا، علائم و عوارض، پیشگیری ، درمان، بازتوانی و کاهش آسیب در رشته های تحصیلات تکمیلی پس از تصویب در مراجع ذی ربط اقدام کنند.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / بهداشت و درمان
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.