سانسور غیرقابل‌توجیه در یک نمایشگاه و توهین به شعور مخاطبان+تصاویر

گردآوری توسط گروه خبرها ممتازنیوز

این تصاویر متعلق به جشنواره فرش دستباف، تابلو فرش و دستبافته های روستایی و عشایری بود که  در برج میلاد تهران برگزار شد.

13662_889

با ملاحظه این عکسها ذهن هر بیننده ای به این سمت و سو می رفت که تغییرات صورت گرفته در این تصاویر که امروزه در ادبیات تازه به آن “سانسور” گفته میشود از هنر عکاس، رسانه منتشر کننده این عکسها، و یا از سلیقه شخصی یکی از دست اندر کاران انتشار یافتن این گزارش نشات می گیرد ؛ اما با کمی دقت ، بُعدی از یک هنر دیگر در آن نمایان شد و آن هنری بود که دست اندر کاران نمایشگاه آن را بکار برده بودند.

13663_683

با توجه به اینکه عکسهای تابلو فرشها بیش از آن که به تصاویر واقعی شباهت داشته باشد عمدتا خمیر مایه مینیاتوری داشته و بیشتر جلوه گر هنر نقاشی و فرش بافی بود این سانسور و پوشش دادن بر تصاویر، ذهن انسان را به دوره ای از تاریخ در اروپا می برد که از آن به دوره ظلمات و تاریک “قرون وسطی” نام برده می گردد.

قرون وسطی دوره ای است که درآن هنر و تمام زیبایی که انسان به آن علاقه مند بود.

 تحت سیطره کلیسا و کشیش های کوته فکر آن دوران بود. آنها در اقدامی که نشات گرفته از سیطره و سلطه بی چون و چرای کلیسا بر شان و منزلت انسانی بود تمامی هنر و زیبایی را در راستای اهداف خود از جامعه بخردان دریغ کرده بودند.
 
همین مساله سبب شد تا پس از پایان دوره کلیسا و آغاز دوره نوزایی یا “رنسانس” جامعه محروم اروپا از هر نوع هنر و زیبایی راه دیگری و البته در مسیر افراط در پیش بگیرد از این پس شاهد آن هستیم که تمامی هنر تکنولوژی و حتی دانش مدرن غربی در خدمت هنر ابتذال و به تصویر کشیدن انسان های برهنه در می آید.
 
امروز کسی نیست که سفری به فرنگستان کرده باشد و شهرهایی مملو از مجسمه های برهنه و عریان ندیده باشد که این نتیجه مستقیم تفکر سیاهیست که هر گونه هنر و زیبایی را حتی در حد معقول آن از چشم شهروندان اروپایی آن زمان دریغ کرده بود.

نمایشگاه فرش برج میلاد نیز نمونه ای انصافا نه در حد و وسعت دوره کلیسا اما در عین حال دقیقا همان تفکر سر کوب زیبایی هنردر مبحث زیبایی شناختی بود.

13664_913

بدون شک بازدید کنندگان نمایشگاه فرش برای دیدن بدنهای نیمه عریان نگارهای موجود بر روی تابلوها  به آنجا نیامده بودند بلکه بازدیدکنندگان برای دیدن کار دستانی هنرمند و خالق و البته قطعا محصول فکر و اندیشه انسانهای بسیار فرهیخته به آنجا رفته بودند. لذا چنین سانسوری نتیجه ای جز سرنوشت غمبار هنر در دنیای اروپای امروز برای ایران آینده نخواهد داشت.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. مهدي:

    باسلام
    این هم یک نوع کج فهمی از دین و معارف الهی است .
    چرا می بافید و چرا می پوشانید؟؟؟؟!!!

  2. بهرام:

    شما که به شعور بیننده وخواننده احترام میگذارید بهتر نبود بعد از نشان دادن عکس های سانسور شده اصل تابلو ها رابه نمایش میکذاشتید؟

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.