سبد تغذیه برای ترافیک بهاری

۲۷م اسفند ،


یک سبد بزرگ دردار بخرید و این خوراکی‌ها را به دقت داخل آن بگذارید. به این ترتیب می‌توانید در ترافیک‌های طولانی تا ۲۴ ساعت هم دوام بیاورید.


مسافرت

چند بار در ترافیک روزهای خاص، مثل چند روز تعطیل طولانی یا تعطیلات نوروز مانده‌اید و حتی یک جرعه آب خنک در دسترستان نبوده است؟ چند بار در این شرایط خاص، مجبور شده‌اید موقعیت وحشتناکی مثل نبود دسترسی به آب جوش برای تهیه شیرخشک فرزندتان را به سبب ترافیک سنگین تحمل کنید؟ چند دفعه وقتی فرزندتان خون دماغ شده، یک گاز استریل هم برای بند آوردن خون بینی او در دسترس نداشته‌اید و البته در ترافیک چند کیلومتری گیر افتاده‌اید؟ و هزار و یک موقعیت نامطلوب دیگر… امسال کافی است با یک بسته کوچک حاوی «خوراکی‌های ضروری» و «جعبه کمک‌های اولیه» راهی سفر پرترافیک نوروز شویم. یک سبد بزرگ دردار بخرید و این خوراکی‌ها را به دقت داخل آن بگذارید. به این ترتیب می‌توانید در ترافیک‌های طولانی تا ۲۴ ساعت هم دوام بیاورید.

آب

آب ضروری‌ترین نیاز هر انسانی است. برای هر نفر یک بطری آب یک لیتری لازم است. بچه‌های کوچک را فراموش نکنید؛ آن‌ها هم به یک بطری آب نیاز دارند.

دلیل: کمبود آب سبب کند شدن فعالیت‌هــای طبیعی بدن می‌شود. به این سبب که همه واکنش‌های حیاتی در حضور آب انجام می‌شود. از طرفی کمبود آب سبب بروز یبوست، اختلال در عملکرد دستگاه گوارش و قلب می‌شود.

نان

از همراه بردن نان فانتزی پرهیز کنید؛ چون زود خشک می‌شود. بهترین نان، لواش و تافتون است. به این سبب که هم جای کمی می‌گیرد و هم خشک شده آن‌ها هم قابل استفاده است. برای هر نفر، دو عدد نان کامل در نظر بگیرید.

دلیل: یکی از راه‌های جلوگیری از افت قند خون، تأمین گلوکز، یکی از نیازهای اصلی مغز است؛ نان از منابع تأمین گلوکز است و به همین سبب مصرف آن می‌تواند فعالیت مغز را کنترل کرده و مانع از افت فشار و بی‌هوشی شود. از طرفی نشاسته موجود در نان سیرکننده است. نان لواش و تافتون نسبت به دیگر نان‌ها زود هضم می باشند و مصرف آن‌ها بعد از نان سنگک، بهتر است.

غذاهای آماده

همراه داشتن مواد غذایی آماده مانند انواع خورش و برنج آماده است. این غذاها را می‌توان بدون نیاز به گرم کردن استفاده کرد. بنابراین در ترافیک‌های چند صد کیلومتری که نمی‌توان غذا را گرم کرد، خوردن این غذاها نجات دهنده است.

دلیل: طبیعی است نیاز اصلی بدن تأمین ترکیب‌های غذایی مورد نیاز است. بدن ما هر هشت ساعت نیازمند مصرف مواد غذایی است. بنابراین باید غذای مورد نیاز بدن تأمین شود. این نکته برای کودکان زمانی حدود چهار ساعت است. همراه داشتن غذا یکی از اصلی‌ترین نیازهای بدن است.

گزیده لبنیات

یک بسته پنیر تازه به همراه نان‌هایی که برداشته‌اید تا ۲۴ ساعت نیاز غذایی‌تان را برطرف می‌کند. بهتر است پنیر را داخل یخدان بگذارید. یک بسته پنیر برای یک خانواده چهار نفری کافی است. اگر همراهتان یخدان می‌برید که بهتر است حتماً این وسیله را به همراه داشته باشید، ماست و دوغ نیز یادتان نرود.

دلیل: پنیر، شور است. به همین سبب می‌تواند میزان سدیم خون را کنترل کند. از طرفی حاوی پروتئین بوده و می‌تواند نیاز بدن به این ترکیب را تأمین کرده و مانع گرسنگی شود. شیر، یکی از راه‌های تأمین آب مورد نیاز بدن است. از طرفی حاوی پروتئین است. همراه داشتن دوغ نیز می‌تواند هم نیاز بدن به آب و هم نمک بدن را تأمین کند. در شرایط استرس‌زا، بدن با افت فشار روبه‌رو شده و لازم است با تأمین نیاز بدن به سدیم، مانع از افت فشار شد.

آب‌میوه

این نوشیدنی نیز نجات‌بخش است. بهتر است هم آب‌میوه شیرین و هم ترش همراه داشته باشید. این نوشیدنی بعد از آب گزینه خوبی برای رفع تشنگی است. ماءالشعیر نیز انتخاب خوبی است. بهتر است انواع طعم‌دار را انتخاب کنید که در صورت لزوم کودکان هم بتوانند از آن مصرف کنند.

دلیل: این نوشیدنی‌ها دارای هیدرات‌کربن می باشند. به همین سبب مصرف آن‌ها مانع از افت فشار خون می‌شود. از طرفی نوشیدن آب‌میوه می‌تواند بخشی از نیاز بدن به آب را تأمین کند. نوشیدن ماءالشعیر از آب‌میوه بهتر است؛ به این سبب که علاوه بر تأمین هیدرات کربن مورد نیاز، ویتامین B مورد نیاز بدن نیز تأمین می‌شود. در شرایط استرس‌زا، تأمین این ویتامین می‌تواند به آرامش اعصاب کمک کند. بالا بودن تحرک بدنی کودکان نیاز آن‌ها به آب را بیشتر می‌کند؛ به همین سبب نوشیدن آب‌میوه برای آن‌ها ضروری است.

یکی از راه‌های جلوگیری از افت قند خون، تأمین گلوکز، یکی از نیازهای اصلی

مغز است؛ نان از منابع تأمین گلوکز است و به همین سبب مصرف آن می‌تواند

فعالیت مغز را کنترل کرده و مانع از افت فشار و بی‌هوشی شود

میوه

برای رفع تشنگی و جایگزین غذا باید میوه همراه داشته باشید. بهتر است میوه‌هایی مانند موز، سیب، نارنگی و پرتقال را حتماً همراهتان ببرید.

دلیل: این خوراکی‌ها حاوی هیدرات‌کربن می باشند و به همین سبب هم گلوکز مورد نیاز مغز را تأمین کرده و هم سبب ایجاد سیری می‌شود. این خوراکی‌ها فیبر بالایی دارند و مصرف آن‌ها تا مدتی سبب احساس سیری می‌شود. این خوراکی‌ها نیاز بدن به آب را نیز تأمین می‌کنند. موز و سیب ایجاد سیری بیشتری می‌کند.

کنسروها

این خوراکی‌ها اگرچه در حالت عادی پیشنهاد نمی‌شود، اما بد نیست چند عدد تن ماهی از جمله ماهی کیلکا و… نیز همراهتان باشد.

دلیل: طبیعی است که همراه داشتن مواد غذایی و مصرف آن‌ها مانع از گرسنگی می‌شود. البته در شرایط عادی باید این خوراکی‌ها را جوشاند.

کمپوت

نوشیدن آب کمپوت و خوردن میوه آن برای رفع تشنگی و گرسنگی در شرایط وخیمی مثل ترافیک اتفاق خوشایندی است.

دلیل: اولین راه برای رفع گرسنگی و تشنگی مصرف غذاهای کنسروی است. این خوراکی‌ها نیاز بدن به مواد غذایی به ویژه «گلوکز»، «آب» و «میوه» را فراهم می‌کند. خوردن این خوراکی‌ها به عملکرد بهتر دستگاه گوارش نیز کمک می‌کند.

نیازهای کودکان

بزرگ‌ترها شاید تحمل ترافیک طولانی را تا حدی داشته باشند، اما بچه‌ها وقت و شرایط ویژه نمی‌شناسند! هرچه سنشان کمتر باشد، تحملشان هم کمتر است. اگر همراه بچه‌ها سفر می‌روید، این خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها را همراه داشته باشید.

۱٫ شیرخشک: حداقل ۲ عدد قوطی شیرخشک باز نشده همراهتان داشته باشید. در شرایطی مانند ترافیک طولانی اول این که امکان دسترسی به شیرخشک نیست. دوم اگر دیر به مقصد برسید و نتوانید شیرخشکی که نوزاد همیشه مصرف می‌کند، تهیه کنید، ممکن است اختلال گوارشی یا حساسیت غذایی در کودک ایجاد شود.

۲٫ بیسکویت‌های ساده: مقداری تنقلات سالم مانند بیسکویت بدون کرم، کلوچه و کیک بسته‌بندی شده، چوب شور و… همراهتان داشته باشید. این خوراکی‌ها هم سرگرم کننده است و هم تا حد بسیاری گرسنگی کودکان را برطرف می‌کند.

۳٫ آب جوشیده: یکی از نیازهای دیگر سفر، آب جوشیده است. از این آب می‌توان برای نوشیدن، تهیه چای و در صورت نیاز برای ضدعفونی کردن زخم و خراش استفاده کرد. خانواده‌هایی که نوزاد به همراه دارند، حتماً باید همراهشان آب جوش داشته باشند.

کمک‌های غذایی

همراه داشتن بعضی خوراکی‌ها در سفر ضروری است. این خوراکی‌ها همان داروهای درمانگر خانگی می باشند.

۱٫‌ نبات: کافی است در طول سفر به ویژه وقتی که در ترافیک طولانی گیر افتاده‌اید یا این که با یک بی‌توجهی از جاده اصلی خارج شده‌اید و مجبورید مسافتی را برگردید، یکی از بچه‌ها دچار دل‌درد شود. اینجاست که کمی نبات و آب جوش معجزه‌گر است.

۲٫‌ خاکشیر: کمی خاکشیر و نبات می‌تواند مشکلات گوارشی کودکان را درمان کند. معمولاً در سفر به اصطلاح کودکان «آب به آب» می‌شوند. این تغییر شرایط تغذیه‌ای- آب و هوایی معمولاً مشکلات گوارشی مانند اسهال یا یبوست را به دنبال دارد.

۳٫ گلاب و عرق نعناع: این دو نوشیدنی دارویی را نیز همراه داشته باشید. این دو عرق گیاهی می‌تواند درمان موقتی برای مشکلات گوارشی، حالت تهوع و… باشد.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: جام جم – سها دادمند، کارشناس تغذیه

مطالب مرتبط:

قبل از این که به جاده بزنید تغذیه‌ی مناسبی داشته باشید

تعطیلات، جاده و یک فنجان قهوه

تغذیه کودکان در مسافرت

نحوه تغذیه در طول مسافرت و محل اقامت

سفری خاطره‌انگیز با غذاهای خانگی

عوارض سفر هوایی(Jet Lag) و رژیم غذایی آن

مسافرت بدون اضافه وزن!

همسفران سبز برای سفرهای نوروزی

توصیه‌های بهداشتی برای سفر


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش تغذیه و آشپزی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.