سجادی: کارگروه حمایت از ثبت جهانی چوگان در حال شکل گیری است

معاون ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان شکل گیری کارگروه حمایت از ثبت جهانی چوگان خبر داد.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، حمید سجادی در هفتمین مجمع عمومی فدراسیون چوگان اظهار داشت: برخی ورزش هایی که امروز به نام کشورهای دیگر در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است، در واقع ریشه ایرانی دارند اما به دلیل غفلت های سازمان های مسئول در دفاع از فرهنگ غنی و کهن ایران در طی سال های گذشته، اکنون این بازی ها به نام خارجی ها به ثبت رسیده است؛ اما دیگر برای چوگان این اشتباه را تکرار نخواهیم کرد و با تشکیل کارگروهی در وزارت ورزش و جوانان و زیر نظر مسقیم اینجانب، بحث های کارشناسی به منظور دفاع از هویت ایرانی چوگان و با همکاری فدراسیون مربوطه در جهت تقویت بنیه علمی و کارشناسی به سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبادرت خواهیم نمود.

وی با ابراز تاسف از بی مهری هایی تحمیل شده در طی این سال ها به ورزش چوگان به عنوان قدیمی ترین ورزش تیمی جهان خاطر نشان کرد: بودجه فدراسیون چوگان در طی سال های گذشته به هیچ عنوان درخور شایستگی و نام پر شکوه این ورزش نبوده است و امیدوارم با زمینه سازی ها و انجام برخی امور مقدماتی، بودجه این فدراسیون افزایش قابل توجهی داشته باشد. بی شک تحقق برخی برنامه ها و چشم اندازها، نیازمند برنامه ریزی و انجام امور زیربنایی است و در ورزش چوگان، این مهم به سرعت در حال شکل گیری و تحقق است.

معاون توسعه ورزش های قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در خصوص لغو مسابقات جهانی چوگان در ایران در طی سال های گذشته گفت: بنا به دلایلی، مسابقات جهانی چوگان که قرار بود به میزبانی کشورمان برگزار شود، لغو شد. قطعا این فرصت استثنایی می توانست منجر به اعتلا و شکوه روز افزون این ورزش در ایران شود. حتی خود من شخصا از رییس فدراسیون درخواست کردم تا به دنبال بازپس گیری این میزبانی باشد و امیدوارم مسئولین فدراسیون چوگان، بار دیگر زمینه برگزاری این مسابقات را در کشور فراهم کنند و از همین جا این قول را به مسئولین این فدراسیون می دهم که وزارت ورزش و جوانان در صورت تحقق برگزاری بازی های جهانی در ایران، با تمام وجود از فدراسیون چوگان حمایت کند.

سجادی ارزش بازی چوگان را معادل صنایع دستی قلمداد کرد و افزود: اسب مناسب بازی چوگان، دوران بلوغ و نوجوانی خود را تا سن ۳ سالگی طی می کند و آماده یادگیری بازی چوگان می شود. اکنون مسیرآموزش حیوان آغاز شده است و باید بیش از ۲ سال به اسب، آموزش بازی چوگان داد تا بتواند در مسابقات شرکت کند و به نظر من این زحمت و آموزش بر روی اسب به منظور آموزش بازی چوگان که با مشقت فراوان انجام می شود، مشابه زحمتی است که بر روی تولید صنایع دستی صورت می گیرد و نظیر تولید یک فرش زیبای ایرانی، تربیت اسب چوگان زمان می برد و به عقیده من، هنر بازی چوگان بی شباهت به هنر تولید صنایع دستی که جنبه هنری و خلاقانه دارد، نمی باشد.

وی تصریح کرد: اگرچه وزارت ورزش و جوانان متولی ورزش و جنبه های تربیت بدنی ورزش در کشور است، اما به نظر می رسد در برخی رشته های ملی و تاریخی نظیر چوگان، نیازمند کار فرهنگی و رسانه ای مناسب می باشیم و بدین منظور، در صدد تشکیل بخشی در وزارت ورزش و جوانان هستیم تا از حیث فرهنگی و تاریخی، ورزش های ملی و بومی ایران را مورد بررسی و حمایت قرار دهیم.

سجادی در پایان از نگاه مثبت وزیر ورزش و جوانان به ورزش چوگان تصریح کرد: دکتر عباسی تمایل بسیار زیادی به ورزش های ملی و باستانی ایران دارند و حتی با پذیرش دعوت فدراسین چوگان به منظور تماشای مسابقات چوگان جام گابریک، بیش از پیش به ورزش چوگان علاقمند شدند و همچنین در جلسات متعددی و با صدور دستورات خاصی، خواستار حمایت و توجه شایسته و درخور عظمت و شکوه این ورزش می باشند.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.