سخنگوی وزارت خارجه ایران فتنه بزرگ آمریکا برای سوریه را افشا کرد

به گزارش ایرنا، ‘رامین مهمانپرست’ سه شنبه شب در این نشست که در پکن برگزار شد، در تشریح تحولات سوریه گفت: منطقه خاورمیانه و خلیج فارس برای آمریکایی ها و متحدان آن بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: آنان به دولیل وجود منابع عظیم نفت و گاز و هراس از به خطر افتادن امنیت رژیم صهیونیستی نمی خواهند این منطقه را از دست بدهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به آغاز بیداری اسلامی و حرکت های مردمی در منطقه از حدود دوسال قبل گفت: مردم به دنبال کسب استقلال و دوری از آمریکا هستند و با قیام های خود دیکتاتورهای دست نشانده را یکی پس از دیگری ساقط می کنند.

مهمانپرست با اشاره به اینکه رخ دادهای اخیر در مصر، لیبی ، یمن و بحرین دولت آمریکا را بشدت نگران کرده، اظهارداشت: آمریکا همزمان دو سیاست را برای مقابله با بیداری اسلامی در نظر گرفته است.

وی با ذکر اینکه سیاست نخست کند کردن حرکت ملت ها برای استقلال است، گفت: آمریکایی ها با ایجاد توطئه های مختلف تشکیل نهادهای مردمی را به تاخیر می اندازند تا مردم از انقلاب و حرکت های خود سرد شوند.

وی تصریح کرد: آمریکایی ها به خوبی می دانند که اگر کشورهای منطقه مستقل شوند و رهایی یابند، امنیت رژیم صهیونیستی با خطر جدی مواجه خواهد شد.

** تضعیف جبهه مقاومت در مقابل تجاوزات رژیم صهیونیستی

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه گفت: پس از آنکه مصر تغییر وضعیت داد و متحد بزرگ آمریکایی ها یعنی ‘حسنی مبارک’ برکنار شد، آنان به فکر افتادند که سوریه را ناامن کنند تا ‘خط مقاومت ‘ ضعیف شود.

وی تصریح کرد، به همین دلیل ایجاد ناآرامی و تنش در سوریه با سوء استفاده از خواسته های بخشی از مردم این کشور در دستور کار آمریکایی ها و متحدان آن قرار گرفت.

مهمانپرست با اشاره به اینکه آمریکایی های در ایجاد جنگ داخلی در سوریه موفق نشدند، گفت: در طرح جدید، آنان با ارسال سلاح به داخل این کشور و تجهیز افراد بیگانه در برخی کشورها منطقه تلاش می کنند فتنه بزرگ خود را اجرا کنند.

وی افزود: این فتنه با عنوان حمایت از خواسته های مردمی از سوی آمریکا و عوامل آنان طراحی شده ولی کسب استقلال مردم هرگز با سیاست های واشنگتن سازگار نیست اما در سوریه چنین القا می کنند که برای خواست مردم دست به مداخله گری می زنند.

وی با طرح این سوال که چرا آمریکایی های برای حرکت های مردمی در بحرین ، یمن و عربستان واکنشی از خودنشان نمی دهند، اظهارداشت: این موضوع نشان می دهد که آنان فقط در تلاش برای تضعیف خط مقاومت و حفظ امنیت رژیم صهیونیستی هستند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه با اشاره به اینکه آمریکایی ها در برخی مقاطع زمانی برای رسیدن به اهداف خود از عملیات نظامی استفاده می کنند، گفت: اما در هر شرایطی آنان آماده ورود به این مرحله نیستند و زمانی وارد اقدام می شوند که بیشترین سود را ببرند.

وی افزود: آمریکایی های داشتن برای کمترین هزینه سعی می کنند یک شرایط درگیری و جنگ مسلحانه بین مردم یک کشور ایجاد کنند و وقتی درگیری ها جدی شد از طریق ایجاد منطقه پرواز ممنوع زمینه را برای بمباران های هوایی ایجاد می کنند.

وی تلاش برای ایجاد جنگ داخلی در سوریه را راهبرد اصلی آمریکا دانست و گفت: پس از آنکه آمریکایی ها موفق نشدند مردم سوریه را به جان یکدیگر بیاندازند، از افراد و نیروهای کشورهای دیگر که مسلح شده اند برای ایجاد درگیری در داخل استفاده کردند.

وی با تاکید براینکه دولت و ملت سوریه اکنون از تمامیت ارضی و منافع ملی خود دفاع می کند، اضافه کرد: وضعیت در سوریه اکنون یک جنگ تمام عیار علیه یک کشور مستقل است.

مهمانپرست تاکید کرد، البته کشورهایی هم در منطقه ما سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی را دنبال می کنند و متوجه نیستند که این آتش ممکن است دامن آنان را بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ما همچنان معتقدیم باید برای حل مساله سوریه ابتدا جلوی مداخله خارجی و ارسال سلاح گرفته شود و سپس در یک فضای مسالمت آمیز خواسته های مردمی مطرح و دولت قدم های اساسی را برای اصلاحات بردارد.

وی با تاکید براینکه در این پروسه مردم سوریه تصمیم گیر اصلی خواهند بود، گفت به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران از طرح کوفی عنان حمایت می کند.

در این نشست که حدود سه ساعت به طول انجامید، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران سیاست های خصمانه دولت آمریکا در قبال ایران از جمله موضوع تحریم های یکجانبه را نیز تشریح کرد.

مهمانپرست در حالی که یک گروه رسانه ای ایران وی را همراهی می کنند عصر دیروز به دعوت دولت چین وارد پکن شد.

آساق**۲۷۵** ۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۵۷۶۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.