سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: کمبود پزشک محسوس است

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، کبود پزشک در کشور را محسوس خواند و گفت: با توجه به روند پیری جمعیت، نیاز کشور به پزشکان عمومی و متخصص در سال‌های آینده به صورت فزاینده رشد خواهد کرد و از این نظر باید ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی افزایش یابد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: کمبود پزشک محسوس است

به گزارش ممتاز نیوز، علی خضریان در واکنش به اظهار نظر برخی از مسئولان وزارت بهداشت در خصوص نبود کمبود پزشک در کشور گفت: برخی آمارهایی که به عنوان تعداد پزشکان کشور مطرح می‌شود، دقیق نیست و آمار برخی پزشکان فوت شده، مهاجرت کرده و غیر فعال از تعداد پزشکان اعلامی کم نشده است.

وی افزود: علاوه بر شواهد آماری، بسیاری از مناطق کشور با مشکل کمبود پزشک مواجه هستند و پزشک عمومی یا متخصص به اندازه کافی در بسیاری از نقاط کشور وجود ندارد و مردم مجبور هستند برای درمان به مراکز استان یا پایتخت بیایند و این موضوع، چیزی نیست که بتوان آن را پنهان کرد. در تهران هم که تعداد پزشک بیشتری وجود دارد، اما برای برخی تخصص‌ها، بیماران باید چند ماه در صف بمانند که این موضوع روند درمان بیماران را با مشکل مواجه کرده است.

خضریان تاکید کرد: با توجه به روند پیری جمعیت، نیاز کشور به پزشکان عمومی و متخصص در سال‌های آینده به صورت فزاینده رشد خواهد کرد و از این نظر باید ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی افزایش یابد .متاسفانه وزارت بهداشت با کاهش غیر کارشناسانه ظرفیت پذیرش از اوایل دهه ۷۰ مقدمات بحران کمبود پزشک را در کشور فراهم ساخت، هر چند طی سال‌های اخیر ظرفیت‌ها کمی افزایش یافته است اما این مقدار با توجه به رشد جمعیت کشور و هرم سنی آن که در حال پیشروی به سمت سالمندی است، به هیچ‌وجه همخوانی ندارد.

نماینده تهران ادامه داد: باید وزارت بهداشت هرچه سریع‌تر با برنامه‌ریزی دقیق و پیش‌بینی نیازهای پیش‌رو، اقدام به افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی کند در غیر اینصورت در آینده‌ای نه چندان دور با بحران جدی در زمینه ارائه خدمات درمانی روبرو خواهیم شد.

خضریان خاطرنشان کرد: افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی نه تنها موجب افزایش دسترسی مردم اقصی نقاط کشور به خدمات پزشکی می‌شود، بلکه زیرساخت منابع انسانی لازم جهت اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده را نیز فراهم می‌سازد. متاسفانه این دو طرح زیربنایی نظام سلامت به علت نبود نیروی انسانی کافی هم‌چنان اجرا نشده باقی مانده است.

وی در پایان گفت: وزارت بهداشت برنامه خود برای افزایش ظرفیت‌ها را باید به صورت بلندمدت تدوین و اعلام کند در غیر این صورت افزایش ظرفیت‌های مقطعی نخواهد توانست نیاز کشور را تامین کند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.