سران آمریکای لاتین از پیروزی چاوز استقبال کردند

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه از شهر لاپاز نوشت: ˈایوو مورالسˈ رییس جمهور بولیوی موفقیت چاوز را ˈپیروزی دموکراسیˈ توصیف کرد و گفت ˈاین دستاورد تنها به مردم ونزوئلا تعلق ندارد، بلکه متعلق به ائتلاف بولیواری و همه آمریکای لاتین است.ˈ

مورالس همچنین گفت که این پیروزی مردمی است که در آمریکای لاتین برای ˈعظمت، اقتدار و حق تعیین سرنوشت خود مبارزه می کنند.ˈ

ˈرافائل کوریاˈ رییس جمهوری اکوادرو هم در یک پیام اینترنتی، پیروزی چاوز را تبریک گفت و نوشت: ˈزنده باد ونزوئلا، سرزمین بزرگ پدری و زنده باد انقلاب بولیواری.ˈ

با رای مردم ونزوئلا در روز یکشنبه، چاوز ۵۸ ساله و چپگرا که از سال ۱۹۹۹ قدرت را در دست گرفته است، تا سال ۲۰۱۹ رییس جمهوری این کشور خواهد بود.

از سوی دیگر، دیگر رهبران آمریکای لاتین از جمله ˈکریستینا کرچنرˈ رییس جمهوری آرژانتین نیز به چاوز تبریک گفته اند.

شورای ملی انتخابات ونزوئلا، چاوز را با ۴۲/۵۴ درصد برنده انتخابات یکشنبه (دیروز) اعلام کرد و گزارش داد که کاپریلس نیز ۹۷/۴۴ درصد از ۹۰ درصد آرای شمارش شده را کسب کرده است.

کاپریلس هم در واکنش به نخستین اعلام نتایج آرا، ضمن پذیرفتن شکست انتخاباتی، پیروزی دوباره هوگو چاوز را تبریک گفت.

وی گفت: رای و گفته مردم برای من مقدس است، تصمیم ملت را می پذیرم و به آن احترام می گذارم و به چاوز نیز به عنوان پیروز انتخابات تبریک می گویم.

چاوز که پس از اعلام نتایج انتخابات، خواستار همکاری مخالفان برای آینده بهتر ونزوئلا شد و در جمع هوادارانش وعده داد، رییس جمهوری بهتری برای مردم باشد، افزود: در دولت آینده همه از جمله بخش هایی از مخالفان حضور خواهند داشت و انقلاب سوسیالیستی نیز ادامه می یابد.

گزارش شده است ۸۰ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کرده اند.

مترجمام ** ۲۰۴۴**۱۵۱۶

انتهای پیام /*


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.