سرقت های به عنف کجا بیشتر رخ می دهد؟

فروردین ۱۴۰۳

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی گفت: ۸۱ درصد سرقت های به عنف کشور در ۱۰ استان رخ می دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ سرهنگ  فریدون خالقی فرد با اشاره به اینکه سرقت به عنف تحت چهار شگرد انجام می شود، گفت: در سه ماهه اول امسال، از مجموع سرقت های به عنف بالغ بر ۵۸ درصد مربوط به زورگیری خیابانی، بالغ بر ۶ درصد تحت عنوان مسافر بر، بالغ بر ۴ درصد سرقت تحت عنوان مسافر و ۲/۱ درصد سرقت تحت عنوان مامور انجام می شود.

وی از کشف بالغ بر ۶۴٫۹ درصد سرقت های به عنف توسط پلیس آگاهی ناجا خبر داد و افزود: بالغ بر ۸ درصد از سرقت ها در پوشش مسافر بر، بالغ بر ۵/۲ درصد از سرقت ها در پوشش مسافر و بالغ بر ۱/۲ درصد سرقت ها تحت عنوان مامور طی سه ماهه قبل کشف و ضبط شده است.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا، تصریح کرد: از مجموع سرقت های به عنف بالغ بر ۵۸ درصد مربوط به زورگیری خیابانی است که ۸۰ درصد آن با استفاده از چاقوهای نامتعارف انجام می شود.

خالقی فرد، یادآور شد: براساس تحقیقات پلیس، حمل سلاح سرد بین سنین ۱۷ تا ۳۰ سالگی است که در این سنین، جوانان عواقب حمل چاقو را در نظر نگرفته و از سویی قوانین سخت گیرانه برای حاملان این نوع سلاح وجود ندارد و در نتیجه شاهدیم که برخی از جوانان در شرایط خاص مانند درگیری، بدون تصمیم قبلی از آن استفاده کرده و ناخواسته مرتکب قتل یا جراحات شدید جسمی در مخاطب می شوند.

وی همچنین از کاهش ۱۴ درصدی سرقت در پوشش مسافربر خبر داد و افزود: بهبود وضعیت وسایل نقلیه عمومی در کشور و در نتیجه استفاده بیشتر شهروندان از این وسائل و هوشیاری شهروندان در سایه اطلاع رسانی به موقع، از عوامل موثر بر این کاهش است.

سرهنگ خالقی فرد خاطرنشان کرد: اگر جرم سرقت را به دو دسته به عنف و عادی تقسیم کنیم، از مجموع سرقت ها، ۷/۱ درصد مربوط به سرقت به عنف و ۹۸٫۲ درصد مربوط به سرقت عادی و از مجموع سرقت های خشن، نیز ۷/۲ درصد مربوط به جرم کیف قاپی است.

وی همچنین کاهش ۱/۱۵ درصدی سرقت تحت پوشش مسافربر را یادآور شد.

به گفته این مقام انتظامی، بالغ بر ۸۱ درصد از سرقت های به عنف به ترتیب در ۱۰ استان کشور، نظیر تهران بزرگ، خوزستان، فارس، اصفهان، خراسان رضوی، البرز، کرمان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و منطقه ویژه غرب تهران انجام می شود.

وی تاکید کرد: هرچند وقوع سرقت های به عنف در کشور از آمار کمی برخوردار است اما از آنجا که منجر به ایجاد رعب و وحشت در هموطنان می شود، پلیس آگاهی ناجا  پرونده های این جرم را رصد کرده و با تشکیل تیم ویژه، رسیدگی به این پرونده ها را در الویت قرار می دهد.

خالقی فرد یکی از راهکارهای و وظائف پلیس برای مبارزه با این جرم را کنترل و رصد مجرمان و سارقان به عنف دانست و افزود: به جرات می توان گفت پلیس اشراف کاملی بر سارقان حرفه ای و به عنف داشته و دارد.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا، به برخی از زمینه های مساعد برای وقوع سرقت های به عنف در کشور اشاره کرد و افزود: تبادل پول در حجم بالا در بانک ها یکی از عوامل ترغیب سرقت است بنابراین لازم است تا در کشور تسهیلات لازم برای تبادل الکترونیکی وجوه نقد به سرعت افزایش یابد و یا قوانین مربوط به ممنوعیت حمل سلاح سرد غیرمتعارف هرچه سریع تر پس از کارشناسی، به تصویب نهایی برسد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.