سرماخوردگی معمولی، شایع ترین علت تب روماتیسمی است

سرماخوردگی معمولی، شایع ترین علت تب روماتیسمی است

سرماخوردگی معمولی، شایع ترین علت تب روماتیسمی است

 یک فوق تخصص جراحی قلب و عروق، عفونت‌های گلو ناشی از سرماخوردگی های معمولی را مهم ترین علت تب روماتیسمی یبماریهای دریچه ای قلب دانست و گفت: منشا بیماری تب روماتیسمی عفونت گلو است که میکروب از طرق خون وارد دریچه های قلب شده و دریچه قلب بر اثر عفونت و التهاب ناشی از این عفونت دچار نارسایی می شود.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، دکتر محمد حسین ماندگار، استاد بخش جراحی قلب بیمارستان شریعتی ، بیماری‌های دریچه ای قلبی را به دو دسته مادرزادی و روماتیسمی تقسیم بندی کرد و افزود: بیماری‌های تب روماتیسمی یک علت اکتسابی برای مشکلات دریچه قلب محسوب می شود که نسبت به مشکلات دریچه ای مادرزادی بسیار شایع تر و عوارض و همچنین درمان آن نیز سنگین‌تر است.

سرماخوردگی های معمولی، شایع ترین علت تب روماتیسمی است

وی در ادامه سرماخوردگی‌های معمولی را علتی بسیار شایع برای بیماری های دریچه ای ناشی از تب روماتیسمی دانست و تصریح کرد: منشا بیماری تب روماتیسمی یک عفونت گلو است که در آن میکروب از طریق خون وارد دریچه های قلب می شود و دریچه قلب بر اثر عفونت و التهاب ناشی از این عفونت دچار نارسایی می شود که این بیمار در گذشته نسبت به امروزه شایع تر بود.

ماندگار همچنین ضایعات مفصلی را مهم ترین و شایع ترین علایم بیماری‌های دریچه ای ناشی از تب روماتیسمی دانست و اظهار کرد: بیماری‌های روماتیسمی دریچه ای در ابتدا با علایم مختلفی بروز پیدا می کند ولی علایمی که بسیار شایع و برای مردم ما آشنا است ضایعات یا تورم مفصل است که می تواند علامی برای این بیماری باشد.

بیماری های دریچه ای ناشی از تب روماتیسمی در صورت تشخیص زودرس نیازی به اعمال جراحی ندارد

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با تاکید بر اینکه نارسایی های دریچه ای ناشی از تب روماتیسمی در صورت تشخیص در مراحل ابتدایی قابل درمان است به ایسنا گفت: با توجه به اینکه علایم نارسایی های دریچه ای ناشی از تب روماتیسمی در مراحل ابتدایی و اولیه بسیار خفیف است، اغلب علایم این بیماری دیرتر و از سنین جوانی تظاهر پیدا می کند و افراد کمتر در سنین کودکی متوجه بیماری خود می شوند.

ماندگار به مهم ترین علایم مشکلات دریچه ای قلب ناشی از تب روماتیسمی در مراحل پیشرفته بیماری اشاره کرد و گفت: تپش قلب، تنگی نفس به دلیل تنگی و گشادی دریچه ها در موقع فعالیت و خستگی زود رس در مواقع ورزش و فعالیت از مهم ترین این علایم است که اگر پیشرفت کند، ممکن است به ترتیب سه تا چهار دریچه بیمار را درگیر می کند.

اکوکاردیوگرفی، بهترین وسیله برای تشخیص بیماری‌های دریچه ی قلب است

این فوق تخصص جراحی قلب همچنین در خصوص راه‌های تشخیص مشکلات دریچه ای قلب تصریح کرد: انجام معاینات ساده قلبی نظیر گوشی و اندازه گیری نبض می تواند پزشک را به نارسایی های دریچه ای قلب مشکوک کند که امروزه تکنولوژی اکوکاردیوگرافی، وسیله خیلی خوبی است که می تواند به راحتی به تشخیص بیماریهای روماتیسمی بپردازد.

ماندگار در پایان با بیان اینکه بیماری‌های دریچه ای ناشی از تب روماتیسمی در مراحل اولیه تشخیص نیازی به اعمال جراحی ندارد، خاطر نشان کرد: متاسفانه بسیاری از بیماران از ترس جراحی در مراحل اولیه به پزشک مراجعه نمی کنند در صورتی که جراحی یا تعویض دریچه ای زمانی صورت می گیرد که این بیماری در مراحل کاملا پیشرفته باشد به طوری که فعالیت های روزانه بیمار را کاملا مختل کند.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / بهداشت و درمان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.