سریال پیامک‌های تبلیغاتی ادامه دارد…

حتما برایتان پیش آمده که در یک جلسه کاری،‌ کلاس درس یا ‌خواب هستید و پیامکی به گوشی‌تان ارسال شده و شما با پیغامی شبیه این رو به رو شدید “حراج بزرگ آغاز شد” و…

به گزارش ایتنا از ایسنا، شاید برای شما هم اتفاق افتاده است که پس از خرید از فروشگاه و یا مرکز خریدی، شماره تلفن همراهتان خواسته می‌شود تا برای شما جدیدترین محصولات و حراج‌های فصلی پیامک شود،‌ اما شما هم چندان رغبت به این کار ندارید.

ارسال پیامک‌های تبلیغاتی چند سالی است که از سوی بانک‌ها، شرکت‌های تبلیغاتی، فروشگاه‌ها و …آغاز شده و تا جایی ادامه داشت که افزایش پیامک‌های انبوه تبلیغاتی اعتراض بسیاری از مشترکان را برانگیخت.

پس از رسانه‌ای شدن این موضوع که پیامک‌های تبلیغاتی باید در صورت رضایت مشترکان ارسال شود، مباحث مختلفی مطرح شد و به دنبال پیگیری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار شد تا اپراتورهای تلفن راهکاری را برای این موضوع ارائه کنند.

پس از این جریان کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با رویکرد رعایت حقوق مشترکان، تمامی اپراتورها را موظف کرد برای ارائه خدمات پیامک انبوه در قالب اطلاع‌رسانی، خبری، تبلیغاتی، بازی و سرگرمی و موارد مشابه، قبل از شروع ارائه خدمات و پس از تائید این کمیسیون، مجوزهای لازم را از مراجع ذی‌صلاح قانونی دریافت کرده و پس از تائید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی ارائه خدمات را آغاز کنند.

براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تمامی اپراتورها باید ضمن اطلاع‌رسانی مناسب درباره نوع خدمات پیامک انبوه، قبل از ارسال پیامک، موافقت مشترک را دریافت کرده و قبل از هرگونه اقدام، راهکارهای اجرایی این کار را با رگولاتوری هماهنگ و تائیدیه لازم را دریافت کنند.

براساس این مصوبه در هرگونه خدمات پیامکی محتوایی که برای مشترک هزینه ایجاد می‌کند، باید تعرفه‌های آن از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شود.

چندی پیش سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در پاسخ به استعلام شرکت مخابرات ایران اعلام کرد که از ۳۳ میلیون مشترک همراه اول، فقط ۱۱ درصد (۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر) عدم تمایل خود به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی انبوه را اعلام کردند.

براساس آمارهای دریافتی، اپراتور اول تلفن همراه با ارسال ۳۳ میلیون پیامک از مشترکان خود خواست در صورت عدم تمایل به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی انبوه، عدد ۱ را به همان شماره پیامک کنند.

بنا بر اعلام فقط ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر این کار را کرده‌اند و این به معنای آن است که هنوز برای مابقی مشترکان پیامک ارسال می‌شود.

با این حال معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: طبق مصوبه کمیته سازمان تنظیم مقررات اپراتورها موظفند برای ارسال پیامک‌های انبوه از مشترکان خود اجازه بگیرند و به دنبال اجرای این مصوبه اپراتورهای تلفن همراه این موضوع را طی پیامکی از مشتریان خود استعلام نموده‌اند.

وی ضمن اشاره به نارضایتی برخی از افراد از دریافت پیامک‌های تبلیغاتی گفت: برداشت ما این است که ایـــن افراد یا پیامک استعلام را ندیده‌اند یا آن را نخوانده پاک کرده‌اند و یا در آن مقطع عدد مورد نظر را ارسال نکرده‌اند.

در حال حاضر شماره تلفن ۹۹۹۰ برای همراه اول و ۷۰۰ برای ایرانسل در اختیار این افراد است تا عدم تمایل خود به دریافت پیامک‌ها را اعلام کنند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.