سریع‌ترین هواپیماهای مسافربری جهان + عکس

پیشرفت فناوری روز به روز بیشتر بشر را تحت تاثیر قرار داده است.البته این پیشرفت همزمان با نیازهای افراد جامعه بوده و یکی از این نیاز ها کاهش زمان پروازی دور برد می باشد که ساعت ها به طول می انجامد.

به گزارش به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ به همین علت دو هواپیمای مسافربری با سرعت فراصوت ساخته شدند و توانست در کمترین زمان مسافت‌های طولانی را طی کنند.البته شاید هنوز برای تکنولوژی هضم این حجم پیشرفت ممکن نبود وهر دو هواپیما بازنشست شدند.
اولین هواپیمای مسافربری فراصوت توسط اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد و توپولف ۱۴۴ نام گرفت.این هواپیما اولین پرواز خود را در آخرین روز سال ۱۹۶۸ با موفقیت انجام داد.اما این هواپیما رقیب قدرتمندی در اروپا داشت.
سریع‌ترین هواپیماهای مسافربری جهان
به سرعت شرکت‌های هواپیمایی بزرگ آن زمان آماده خریداری این پرنده می شدند و قرار بود اولین حضور بین المللی این پرنده در نمایشگاه هوایی پاریس ۱۹۷۳ باشد که بنا به دلایلی هواپیمایی نمونه که قرار بود در این نمایشگاه نشان داده شود سقوط کرد و باعث ترس شرکت‌ها از خرید آن شد.
سریع‌ترین هواپیماهای مسافربری جهان
توپولوف ۱۴۴ می توانست با ۱۴۰ مسافر مسافت ۶۸۰۰ کیلومتری را بدون توقف پرواز کند.حداکثر سرعت این پرنده ۲۴۳۰ کیلومتر بر ساعت یا ۲٫۲۹ برابر سرعت صوت می باشد.حداکثر ارتفاع پروازی پرنده ۶۵۰۰۰ پا از سطح زمین بود و هنگام برخواستن وزن آن به ۲۰۷ تن می رسید.
سریع‌ترین هواپیماهای مسافربری جهان
از این پرنده ۱۶ فروند تولید شد که همگی در سال ۱۹۸۴ به دلیل نقص در بدنه و مصرف بالای سوخت بازنشست شدند.

اما هواپیمای دوم کنکورد بود که اندکی بعد از توپولوف ۱۴۴ در دومین روز ماه میلادی مارس ۱۹۶۹ به پرواز در آمد.این پرنده همراه با سر و صدای زیاد تبلیغاتی تولید شد تا بتواند از رقیب خود پیشی گرفته و به شرکت‌های هواپیمایی فروخته شود.

سریع‌ترین هواپیماهای مسافربری جهان
کنکورد می توانست مسیر‌های طولانی بین اروپا و نیویورک را در نصف زمانی که بقیه هواپیماها طی می کردند پرواز کند.هرچند سرعت آن به رقیب خود یعنی توپولوف ۱۴۴ نمی رسید.
سریع‌ترین هواپیماهای مسافربری جهان
نمای داخلی کنکورد
حداکثر سرعت این پرنده ۲۱۷۹ کیلومتر بر ساعت می باشد و برد مفید آن با ۱۲۰ مسافر در حدود ۷۲۰۰ کیلومتر بود.البته کنکور مصرف سوخت سرسام آوری نیز داشت.این پرنده در هر کیلومتر ۱۳ کیلوگرم سوخت مصرف می کرد.
سرانجام پس از تولید ۲۰ فروند از هواپیمای کنکورد،این پرنده در ۲۶ نوامبر ۲۰۰۳ به علت مصرف سوخت بالا و سر و صدای زیاد و ضریب ایمنی پایین برای همیشه با صنعت هوانوردی تجاری خداحافظی کرد و به موزه رفت.

The post سریع‌ترین هواپیماهای مسافربری جهان + عکس appeared first on .

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. آمیر:

    جالب بود

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.