سر انسان‌ یک توپ تنیس بزرگتر شده است!

نکته جالب دیگر در این تحقیق این بود که جمجمه مردان نسبت به جمجمه زنان یک میلیمتر بزرگ تر شده است. این نشان می دهد که مغز انسان هم در حال بزرگ شدن است. اما دانشمندان هنوز نتوانستند ثابت کنند که اندازه مغز هم نسبت به گذشته بزرگ تر شده است.

مشرق: بر اساس تحقیقات اخیر دانشمندان، جمجه انسان ها از قرن بیستم به بعد در حال بزرگ شدن است. تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که اندازه سر انسان هایی که بین سال های ۱۸۲۵ تا ۱۹۸۵ متولد شده اند، ۸ میلیمتر بزرگ تر از اجداد خودشان است. یعنی سر آنان به اندازه توپ تنیس بزرگتر شده است.

از زمان انسان های نخستین، جمجه انسان ها در حال بزرگ شدن بوده تا اینکه حدود ۳۰۰ هزار سال پیش رشد آن متوقف شد. اما از ۵ یا ۶ هزار سال قبل که انسان ها به کشاورزی روی آوردند، جمجه آنها شروع به کوچک تر شدن کرد. دلیل کوچک شدن جمجه در این زمان هنوز برای دانشمندان مشخص نیست.

حدود ۱۰ سال پیش یک گروه مشهور علمی در حال اندازه گیری اسکلت بدن انسان بودند و نشانه هایی یافتند که جمجه انسان ها دوباره در حال بزرگ شدن است. از آن زمان به بعد آنها ۱۵۰۰ جمجه ای که در طی ۱۶۰ سال گذشته برای انجام تحقیقات پزشکی به مرکز پزشکی فورنسیک دانشگاه تنسی اهدا شده بود، مورد آزمایش قرار دادند.

نکته جالب دیگر در این تحقیق این بود که جمجمه مردان نسبت به جمجمه زنان یک میلیمتر بزرگ تر شده است. این نشان می دهد که مغز انسان هم در حال بزرگ شدن است. اما دانشمندان هنوز نتوانستند ثابت کنند که اندازه مغز هم نسبت به گذشته بزرگ تر شده است.

جانتز ریچارد جانتز، انسان شناسی که بر روی این موضوع کار کرده می گوید: ” شیوه زندگی انسان ها در بزرگ شدن جمجه آنها موثر است. ما در طول آزمایشات خود دریافتیم که کاسه سر افرادی که در قرن ۲۰ متولد شده اند، درازتر و باریک تر شده است. اگر به نیمرخ این جمجمه ها نگاه کنید متوجه افزایش دارازای جمجه و صورت خواهید شد. پهنای صورت هم کمتر شده است. من مطمئن هستم دلیل این امر به خاطر شیوه زندگی ما در دنیای مدرن است.”

وی تاکید کرده است: “به نظر می رسد که ما در حال انجام آزمایشاتی بر روی خودمان هستیم تا ببینیم چگونه به محیط اطراف واکنش نشان می دهیم. در طی ۱۰۰ سال گذشته زندگی انسان ها تغییرات بسیاری کرده، مردم دیگر در زمین های کشاورزی زحمت نمی کشند، و فعالیت کافی برای سوزاندن کالری مصرفی روزانه، ندارند. همه ما امروزه بدون اینکه فعالیت فیزیکی کافی داشته باشیم، غذای زیادی می خوریم. در نتیجه مغز هم مقدار بیشتری کالری و انرژی دریافت می کند و ممکن است یکی از عوامل بزرگ شدن مغز و در پی آن بزرگ شدن جمجه باشد.”

هرچه هست به نظر می رسد از این پس باید مراقب بزرگ شدن سرها مانند شکم‌ها بود!


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.