سطوح پایین هورمون IGF-1 و بیماری آلزایمر

کاهش مقادیر هورمون IGF-1 به بروز بیماری آلزایمر در مردان مرتبط است.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه غدد بالینی و متابولیسم، محققان با اندازه‌گیری سطح سرم فاکتور رشد شبه انسولین (IGF-1)  و پروتئین متصل شونده به آن (IGFBP-3) در ۲۱۸ مرد سالمند و ۴۷۶ زن سالمند دریافتند که کم بودن سطح غلظت سرم فاکتور رشد شبه انسولین و رسپتور آن به صورت قابل توجهی با وضعیت عملکرد شناختی در مردان مرتبط است.

براساس این گزارش محققان افزودند در مجموع ۴۸۱ نفر از کل افراد مورد مطالعه با بیماری آلزایمر و یا اختلالات خفیف شناختی تشخیص داده شدند که در این میان مقادیر هورمون رشد شبه انسولین و پروتئین متصل به آن هیچ ارتباطی به بروز بیماری آلزایمر در زنان نداشته است.

نتایج حاصل از این گزارش حاکی است در حال حاضر هیچ درمان مؤثری برای بیماری آلزایمر وجود ندارد و تمرکز بر اصلاح عوامل مرتبط دخیل در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با توجه به این تحقیق IGF-1، درمان بیماری آلزایمر به ویژه در مراحل اولیه بیماری در مردان بسیار سودمند است.

به گفته محققان IGF-1‌ و IGFBP-3  که در طول عمر نقش دارند می‌توانند در وضعیت شناختی و ادراکی به خصوص بیماری آلزایمر مفید باشند و مطالعات تجربی نشان داده‌اند که IGF-1‌ مخالف فرآیندهای پاتولوژیک اصلی بیماری آلزایمر است./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.