سعید جلیلی: سفرهای استانی را ادامه خواهم داد

سعید جلیلی بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور تاکید کرد و گفت که دولت نباید بگذارد این ظرفیت‌ها معطل بمانند و از مسیر پیشرفت منحرف شوند.

 به گزارش ایسنا؛ این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری طی سخنانی در برنامه تلویزیونی دیدگاه از شبکه اول سیما اظهار کرد: در شرایطی که امروز در آن قرار داریم، برای ادامه مسیری که به برکت انقلاب اسلامی شروع شده، لازم است ارزیابی دقیقی از آنچه موجب موفقیت‌ها و ضعف‌ها شده است داشته باشیم.

 وی افزود: باور من این است که دو عامل اصلی یعنی اندیشه دینی و گفتمان انقلاب و همراهی و حضور مردم در تحقق این اندیشه عامل موفقیت ماست و هرچه از این دو فاصله بگیریم موجب ضعف ما می‌شود.

 این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه گفت: اگر دو مولفه ایمان و عمل صالح را با هم جمع کنیم، یک زندگی دوست‌داشتنی برای ما به همراه خواهد داشت. البته باید توجه داشت که صرفا با ادعا، نتیجه محقق نمی‌شود بلکه من معتقدم کسی که در مقام ریاست جمهوری قرار می‌گیرد باید این باور و تلاش را داشته باشد که عمل صالح را متناسب با دستگاه‌های اجرایی، ظهور و بروز بدهد.

 وی با بیان اینکه “رییس‌جمهور، رییس قوه مجریه است و باید تلاش کند این آهنگ را در تمام سیاست‌های قوه مجریه حاکم و جاری کند”، تصریح کرد: مهم‌ترین وظیفه دولت این است که فرصت را برای شکوفا شدن استعدادهای آحاد جامعه فراهم کند و اگر دولت بتواند تمام ظرفیت‌های خود را در این زمینه بکار گیرد، نتیجه و حاصل این امر، ظرفیتی ده‌ها برابر ظرفیت‌هایی است که برخی فکر می‌کنند با ظرفیت هسته‌یی به دست می‌آید.

 دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: برخی کشورهایی که ادعاهایی هم دارند، حتی برای جوانان سایر کشورها و جوانان کشور ما برنامه‌ریزی می‌کنند و بنایشان این است که با جذب جوانان ما از ظرفیت‌های آنان استفاده کنند.

 این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه دولت دو ظیفه اصلی دارد، تشریح کرد: وظیفه اول اینکه نگذارد ظرفیت‌ها معطل بماند و دوم اینکه نگذارند این ظرفیت‌ها از مسیر پیشرفت منحرف شود.

 وی ادامه داد: این برنامه‌ریزی نباید فقط برای آب و نام و ضرورت‌های اولیه باشد، بلکه اگر برای ظرفیت‌های اساسی برنامه‌ریزی شود، خود به خود این مسائل هم مورد توجه قرار می‌گیرند. امروز اولا دولت باید مانع این ظرفیت‌ها نشود و در مرحله بعد کمک کند تا از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده شود ولی متاسفانه الان وقتی جوانان به یک دستگاه مراجعه می‌کنند احساس می‌کنند باید از یک هفت‌خوان رد شوند تا از ظرفیت‌های آنان استفاده شود.

 جلیلی با بیان اینکه “قوه مجریه مانند یک قطار است و بحث این است که این قطار الان به چه سمتی، با چه سرعتی و با چه هزینه‌ای حرکت می‌کند”، افزود: هزینه‌هایی که الان دارد می‌شود متناسب با سرعت این قطار نیست و تمام آحاد جامعه را در برنمی‌گیرد. این قطار الان بسیار کند است و یکی از بحث‌ها این است که باید ببینیم چطور سرعت آن را بیشتر کنیم.

 این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین با اشاره به سفرهای استانی دولت تاکید کرد: سفرهای استانی پاسخ هوشمندانه‌ای به توقف این قطار بود که به نظر من در جای خود بسیار ضروری است اما کافی نیست. امروز باید سفرهای وزارتخانه‌ای هم انجام شود. ما الان مصوبه، قانون، سیاست‌های کلی و اسناد بالادستی خوبی داریم و سوال این است که چرا اینها تا اجرا فاصله زیادی دارند؟ بر همین اساس، اگر می‌خواهیم اقتصاد، سیاست خارجی، فرهنگ و مسائل دیگرمان در مسیر رشد قرار بگیرد، باید حرکت به سمت تعالی را سرعت ببخشیم.

وی با بیان اینکه “برخی افراد با همین نگاه توجه‌شان به این بوده که ساختارها را تغییر دهند ولی این امر کافی نیست”، تصریح کرد: مهم‌تر از ساختارها، بحث سازوکارهاست که ما باید سازوکار متناسب را حاکم کنیم. برای مثال در دوران دفاع مقدس یکی از پیچیده‌ترین کارها بحث دفاع و جنگ بود. ما یک سازوکار داشتیم و چون این سازوکار مبتنی بر اندیشه اسلام بود، توانستیم پیروز شویم.

 دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: پاسخگویی وقتی شکل می‌گیرد که سازوکارها در حوزه‌های اجرایی، سراغ ارباب رجوع برود، یعنی مثلا ساختار اجرایی ما در حوزه کشاورزی سراغ کشاورز برود و ظرفیت‌ها را به او عرضه کند نه اینکه اگر خود کشاورز مراجعه کرد، با هفت‌خوان روبه‌رو شد. ما باید سازوکار را طوری تعریف کنیم که اگر خدای ناکرده فردی ناصالح بود، سازوکار، او را نپذیرد.

 جلیلی با بیان اینکه “کار اصلی یک مسئول باید این باشد که باید به کاری بپردازد که فردا از او درباره آن سوال خواهند کرد”، خاطرنشان کرد: مدل‌سازی در زمینه‌های مختلف باید با تحول همراه باشد. دستگاه‌های ما باید نتیجه‌محور باشند و این امر وقتی محقق می‌شود که نظام دستگاه‌ها، نظام جامعی باشد و مثلا در کشاورزی تصمیم‌گیری‌ها توسط خود کشاورزان، کارشناسان، بازرگانان و وزارتخانه مربوط انجام شود.

 وی با بیان اینکه “شکوفا شدن ظرفیت‌های کشور نباید بر اساس شانس سیاسی یا حتی فردی باشد”، اظهار کرد: الان یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم اولویت دادن به بحث اقتصاد است. برنامه‌ریزی برای بحث‌هایی مانند تورم، اشتغال، هدفمندی و مشارکت مردم در اقتصاد باید متناسب با ظرفیت‌های کشور باشد و این اقتصاد به یک شکل صحیح مدیریت شود تا فقط به فکر هزینه کردن منابع نباشیم بلکه به فکر تولید منابع باشیم.

 کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ممکن است کنترل تورم را با سیاست‌های مقطعی دنبال کرد و همچنین می‌توان با یک سازوکار اساسی با آن مواجه شد. برای مثال، در حال حاضر مردم از تورم رنج می‌برند و در همین راستا، مالیات تورمی ظلم اساسی به مردم است که آثار سوء آن در طبقات پائین جامعه بروز پیدا می‌کند.

 جلیلی با بیان اینکه “ما در برخی عرصه‌ها مثل امنیت ملی پیشرفت‌های خوبی داریم”، گفت: علاوه بر اینکه قوای سه‌گانه ما باید هماهنگی لازم را داشته باشند، دستگاه‌ها نیز باید با یک آهنگ کار کنند و تمام شوراها باید در قالب یک سازوکار به طور هماهنگ پیش بروند.

 این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین تاکید کرد که تفکیک سیاستگذاری، اجرا و نظارت در اقتصاد یک بحث اساسی است.

 وی با بیان اینکه “آمایش سرزمینی باید با توجه به ظرفیت‌های نقاط مختلف کشور انجام شود”، افزود: الان می‌بینیم که معدن در یک استان قرار دارد و کارخانه در استانی دیگر است و هزینه زیادی به دلیل این بی‌برنامگی صرف می‌شود. تا پورتال ارزی، پورتال تجاری، گمرک و بانک‌ها را با هم هماهنگ نکنیم، نمی‌توانیم برنامه‌ریزی لازم را برای اقتصاد کشور داشته باشیم؛ البته الان کارهای خوبی در این زمینه انجام شده ولی باید به فرجام برسد.

 جلیلی با بیان اینکه “بودجه و ظرفیت‌های دیگر نظیر نیروی انسانی باید به درستی مدیریت شود”، گفت: ما حتی در حوزه علوم انسانی، نیروی بسیار زیادی گذاشته‌ایم و جوان‌های ما در دانشگاه‌ها وقت گذاشته و تحصیل کرده‌اند ولی اکثر آنها می‌گویند که شغل مناسب پیدا نمی‌کنند در صورتی که ما در سال صدها میلیارد صرف پژوهش در علوم انسانی می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما در حوزه‌های صنعتی و علمی دستاوردهای خوبی داریم و باید با استفاده از ظرفیت‌ها اقتصاد دانش‌بنیان داشته باشیم نه ثروت‌بنیان؛ یعنی دانش موجب تولید ثروت شود.

 جلیلی با بیان اینکه “اگر سازوکارها و تمهیدات لازم فراهم شود، دولت می‌تواند در عرصه‌های مختلف موفق شود”، گفت: ما همین بحث را در سیاست خارجی داریم. من فکر می‌کنم در سیاست خارجی باید از این ظرفیت متناسب با گفتمان بزرگی، که ما داریم که تولید قدرت و عزت کرده و توانسته امروز ایران را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در هماوردی با قدرت‌های بزرگ قرار دهد، استفاده کنیم. اگر بتوان این نگاه را جاری کرد، ظرفیت‌های کشور آزاد خواهد شد و به جای اینکه دولت مانع این ظرفیت‌ها باشد، مشوق و پشتیبان آنها خواهد شد.

بیو گرافی سعید جلیلی ,

نوشته سعید جلیلی: سفرهای استانی را ادامه خواهم داد اولین بار در ممتازنیوز، پورتال جامع آموزشی اطلاع رسانی کشور ، مجله اینترنتی ، خبر ، ورزش ،تکنولوژِی News,Sport پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.