سفره های رنگین افطار در مدرن ترین کشور اسلامی +عکس

مالزی کشوری در جنوب شرق آسیا با جمعیتی بالغ بر ۲۸ میلیون نفر است که از این میزان حدود ۶۰ درصد شان را مسلمانان تشکیل می دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران مالزی مدرنترین کشور اسلامی محسوب می گردد و همچنین یکی از رکود داران جذب توریست در سالهای اخیر بوده به نحوی که طبق آمارها تنها در سال ۲۰۰۶ این کشور ۲۲ میلیون توریست را پذیرا بوده است.

با آغاز ماه رمضان چهره اکثر شهرهای این کشور رنگ و بوی مذهبی به خود گرفته و فعال شدن بیشتر مساجد و پخش مداوم دعا، نیایش و قرآن، آذین بندی خیابان ها، افزایش فعالیت‌های فرهنگی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات این کشور، برپایی بازارهای مخصوص رمضان و تعطیلی روزانه برخی از رستوران های مسلمانان از جمله ویژگی‌های این ماه مبارک در مالزی محسوب می‌شود.

یکی از جلوه‌های بارز ماه مبارک رمضان در مالزی که همچنین به عنوان یک سنت دیرینه در این کشور تلقی می‌شود، راه اندازی بازارهای رمضان با عنوان محلی «پاسار مالام» است که در ایام این ماه همه روزه در گوشه و کنار شهرها هنگام افطار برپا می‌شود.

مردم مسلمان مالزی  ماه رمضان باشکوهی را برگزار می کنند. اکثر بانوان مسلمان مالزیایی در ماه رمضان بیشتر  اوقات خود را در مساجد مدرن و زیبای مالزی می گذرانند.آنها در مساجد قرآن تلاوت می کنند و نماز می خوانند. مساجد کوچک فراوانی در مالزی وجود داردکه از مشتاقان خانه خدا لبریز هستند.

در جشنهای خانوادگی که به مناسبت ماه رمضان بر پا می شود،کودکان قرآن را از بر می خوانند و به همین خاطر از سوی بزرگترها ی خانواده هدیه ای دریافت می کنند.
چلو گوشت،چلو مرغ و فرنی از معروفترین غذاهایی است که درزمان افطار تناول می شود.

عید فطر بزرگترین جشن در مالزی است. به هنگام عید فطر مردم مالزی سه روز متوالی جشن می گیرند. در مالزی، عید فطر بیشتر به نام‌های “هری رایا ” و یا “عیدالفطری” خوانده می‌شود. هری رایا در لغت به معنی « روز جشن» است.

معمولاً در شب پیش از عید فطر، خانواده‌های مالزیایی، به ویژه زنان خانه دار به تهیه غذاها و شیرینی‌های سنتی مخصوص این عید می‌پردازند.

 از مهم‌ترین این غذاها،  ” رندانگ ” است که از گوشت گاو و مرغ پخته شده در شیرنارگیل درست می‌شود. دیگر غذای سنتی مخصوص عید فطر، “کتوفات” است که از برنج پیچیده شده در برگ خرما تهیه می‌شود./م


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.