سفر تابستانی زنان باردار

جام جم آنلاین: تابستان فصل سفر است و گشت و گذار؛ البته همان قدر که تعطیلات تابستانی این ماه‌ها را برای گردش و تفریح جذاب می‌کند، گرما هم می‌تواند دردسرساز و مشکل‌آفرین باشد. در این میان گروه‌های خاصی هم به مراقبت‌ و توجه بیشتری در طول سفر نیاز دارند؛ زنان باردار یکی از این گروه‌ها هستند که باید نکاتی را در نظر داشته باشند تا سفری مطمئن و همراه با سلامت را تجربه کنند.

دکتر صفیه عشوری‌مقدم، جراح و متخصص بیماری‌های زنان و زایمان، در این‌باره به جام‌جم می‌گوید: «با توجه به تغییراتی که در دوران بارداری برای مادر ایجاد می‌شود، آسیب‌پذیری خانم‌های باردار نسبت به برخی مشکلات بیشتر از قبل خواهد شد و به همین دلیل به مراقبت‌های خاصی نیاز دارند بنابراین بهتر است خانم‌های باردار قبل از سفر حتما با پزشک معالج خود مشورت کرده و او را از این تصمیم مطلع کنند.»

وی ضمن بیان این‌که اگر خانم باردار سالم باشد، سابقه مشکل خاصی نداشته باشد و مراحل بارداری را به صورت طبیعی طی کند، مجاز است به سفر برود، درباره موارد منع سفر توضیح می‌دهد: «به عنوان مثال افرادی که سابقه‌ زایمان زودرس یا سقط‌های مکرر دارند ممکن است بنا به صلاحدید پزشک معالج از برخی مسافرت‌ها و بخصوص سفرهای طولانی‌مدت منع شوند.»

خانم‌های باردار، کمربندها را ببندند

معمولا وقتی صحبت از سفر می‌شود، سفر با خودروی شخصی اولین انتخاب افراد است. اما یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در مورد سفرهای زمینی برای خانم‌های باردار پیش می‌آید، درباره بستن کمربند ایمنی است و این‌که این کار به نفع جنین است یا می‌تواند برای او دردسرساز شود؟

دکتر عشوری‌مقدم با تاکید بر این‌که خانم‌های باردار حتما باید از کمربند ایمنی استفاده کنند، می‌گوید: «این نکته هیچ وقت نباید فراموش شود که اگر بخواهیم جنین سالمی داشته باشیم، حتما اول باید سلامت مادر را حفظ کنیم. طبق آمار، معمولا بیشترین آسیب‌ها زمانی به جنین وارد می‌شود که مادر دچار مشکل شده و صدمه دیده باشد. بنابراین بهترین اقدام این است که مادر حتماً از کمربند ایمنی استاندارد استفاده کند.»

به گفته این پزشک متخصص، بند پایینی کمربند باید کاملا زیر شکم خانم باردار قرار گرفته و از روی قسمت فوقانی کشاله ران عبور داده شود تا بتواند از مادر بخوبی محافظت کند. قسمتی که روی شانه مادر قرار می‌گیرد نیز باید طوری تنظیم شود که او احساس ناراحتی نکند.

وی در مورد استفاده از کیسه هوا نیز چنین توضیح می‌دهد: با توجه به این‌که جنینی سالم می‌ماند که مادرش سالم باشد، استفاده از کیسه هوا هم در دوران بارداری مجاز است و باید مورد توجه قرار گیرد.

سفر با هواپیما در دوران بارداری، مجاز یا غیرمجاز؟

این پزشک متخصص، درباره سفرهای هوایی نیز چنین توضیح می‌دهد: «خانم‌های باردار سالم از سفرهای هوایی هم منع نمی‌شوند. البته در گذشته محدودیت زمانی وجود داشت، ولی در حال حاضر پزشکان اعتقاد دارند خانم سالم می‌تواند بدون خطر تا ۳۶ هفتگی پرواز داشته باشد.»

به گفته وی، با توجه به این‌که یکی از معضلات سفرهای هوایی، دسترسی نداشتن به مراکز درمانی در مواقع اضطراری است، باید در ماه‌های آخر بارداری دقت و توجه بیشتری داشته باشید.

این پزشک متخصص با اشاره به مناطقی که از نظر آلودگی‌های عفونی شناخته‌شده است نیز می‌گوید: «مشورت کامل و دقیق با پزشک، قبل از سفر به چنین مناطقی که پیش از آن باید واکسن‌های خاصی را تزریق کرده و حین سفر نیز باید نکات خاصی را رعایت کنید، ضروری است.»

وی می‌افزاید: «در تمام سفرها، خانم باردار باید دقت داشته باشد که پاهایش در تمام مدت سفر کاملا بی‌حرکت قرار نگیرد. در واقع حرکت دادن پاها در طول سفر از لخته شدن خون جلوگیری کرده و خطرات ناشی از عوارض بعدی را نیز کاهش می‌دهد بنابراین بهترین کار این است که هر یک ساعت یک بار ماشین را متوقف کرده و چند قدم راه بروید و در هواپیما یا قطار نیز کمی حرکت کنید تا از بروز مشکل پیشگیری شود.»

گرمازدگی، مشکل سفرهای تابستانی

گرمازدگی یکی از شایع‌ترین مشکلات سفر در فصل تابستان است که البته به شیوه‌هایی ساده نیز می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد.

دکتر عشوری‌مقدم در این‌باره توضیح می‌دهد: «خانم‌های باردار به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است نسبت به این مساله حساس‌تر باشند و در نتیجه خیلی زود در معرض گرمازدگی قرار بگیرند.»

وی در مورد روش‌های پیشگیری از بروز گرمازدگی چنین توضیح می‌دهد: یکی از ساده‌ترین کارها پوشیدن لباس‌های مناسب است؛ توصیه می‌شود خانم‌های باردار لباس‌های نخی، گشاد و به رنگ روشن بپوشند تا کمتر در معرض گرمازدگی قرار بگیرند. همچنین بهتر است در ساعات گرم روز (۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر) از قرار گرفتن در هوای گرم و در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنند.

به گفته وی، تمام افراد در هر سن و سال و شرایطی که باشند در هوای گرم باید به مقدار کافی مایعات بنوشند و در مورد خانم‌های باردار هم تاکید می‌شود اگر مجبور هستند در ساعت‌های گرم روز، در فضای باز بمانند حتما به مقدار کافی از مایعات استفاده کنند. علاوه بر این، چون هنگام تعریق مقداری نمک و املاح هم از دست می‌رود، بهتر است در کنار مصرف آب معمولی از مایعاتی که کمی شور است نیز استفاده کنند.

این پزشک متخصص در مورد نشانه‌های گرمازدگی می‌گوید: «گرمازدگی ممکن است با احساس تشنگی، برافروختگی، حالت تهوع، دردها و گرفتگی‌های عضلانی همراه باشد. با بدتر شدن شرایط سرگیجه و افت فشار خون نیز ایجاد می‌شود و در مراحل پیشرفته‌تر ممکن است موجب کاهش هوشیاری و کما شده و در نهایت به مرگ منجر شود.»

دکتر عشوری مقدم تاکید می‌کند: «فرد گرمازده را باید بلافاصله از محیط گرم خارج کنید و او را به خنک‌ترین مکان برسانید. علاوه بر این، حتما باید به او مقدار کافی مایعات خنک بدهید.»

وی می‌افزاید: «فرد گرمازده را باید طوری قرار دهید که پاهایش کمی بالاتر از بدنش باشد تا به اعضای حیاتی بدن از جمله مغز و قلب خون بیشتری برسد. البته به خانم‌های باردار توصیه می‌شود طاقباز نخوابیده و به پهلوی چپ دراز بکشند.»

مراقب مسمومیت‌های غذایی باشید

یکی دیگر از مشکلاتی که در فصل تابستان برای افراد و بخصوص مسافران ایجاد می‌شود، مسمومیت‌های غذایی است. دکتر عشوری مقدم به خانم‌های باردار توصیه می‌کند: «بهتر است در طول سفر از مواد غذایی سالم استفاده کنید. همچنین غذاها را در خانه تهیه کرده و موادی را با خود همراه ببرید که فاسد نمی‌شود. علاوه بر این، به منابع تامین آب هم توجه داشته باشید و از آبی که در مورد بهداشت آن شک دارید، استفاده نکنید.»

به گفته این پزشک متخصص، خانم‌های باردار باید از مصرف مقدار زیاد مواد غذایی‌ که به صورت مصنوعی فرآوری شده‌، مانند انواع کنسروها خودداری کنند.

وی با تاکید بر این‌که از دست رفتن مقدار زیاد آب بدن به دلیل اسهال فقط برای مادر خطرناک نیست و می‌تواند جنین را هم با مشکل روبه‌رو کند، می‌گوید: «گاهی ممکن است مسمومیت‌ها با تهوع و استفراغ دوران بارداری اشتباه گرفته شود. به همین دلیل باید به این مورد توجه خاصی داشته باشید و با مراجعه به پزشک مشکل را برطرف کنید.»

نیلوفر اسعدی‌بیگی – گروه سلامت


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.