سفر وزیر دفاع آمریکا iبه تایلند با هدف تقویت روابط دفاعی دوجانبه

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

afp2-14.jpeg

وزیر دفاع آمریکا امروز (پنج شنبه) در ادامه مسافرتش iبه آسیا راهی تایلند شد.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، iبه نقل از خبرگزاری فرانسه، iبه نظر می‌رسد دولت آمریکا iبه دنبال روابط امنیتی بسیار جدی در منطقه آسیا برای مقابله با قدرت روز افزون نظامی چین می‌باشد.

طرح‌های آمریکا برای روابط مجدد نظامی با میانمار برای اولین بار پس از دهه ۸۰ iبه طور جدی کاملا مشهود است و همچنین انتظار می‌رود که لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا در مذاکراتش در بانکوک بر توافقنامه‌های نظامی تکیه کند.

سفر پانه‌تا iبه آسیا که سومین مسافرت iبه منطقه از ماه ژوئن می‌باشد پس از حضور وی در نشست استراتژیک سالانه با استرالیا صورت می‌گیرد. در این نشست مقام‌های آمریکایی و استرالیایی طرح‌های خود برای استقرار رادار نیروی هوایی آمریکا و تلسکوپ فضایی این کشور در منطقه را افشا کردند.

سفر رئیس پنتاگون iبه منطقه در حال حاضر تحت الشعاع رسوایی اخلاقی رئیس سیا قرار گرفته است.

این مسافرت اولین دیدار رو در روی مقام‌های دفاعی آمریکا و تایلند از سال ۲۰۰۸ تاکنون می‌باشد.

روابط نظامی تایلند – آمریکا ریشه‌ای دیرینه دارد و iبه جنگ کره بازمی‌گردد، اما مقام‌های آمریکایی می‌گویند پنتاگون در صدد مذاکرات استراتژیک جدی‌تر برای تکمیل تماس‌های واحدهای نظامی دو طرف می‌باشد که هم اکنون در سطحی بسیار پایین جریان دارد.

یک مقام عالی رتبه دفاعی که نخواست نامش فاش شود، گفت: ما همکاری‌های بسیار عالی با تایلند داریم و سعی می‌کنیم که این روابط سطحی بالاتر داشته باشد.

آمریکا پس از کودتای سال ۲۰۰۶ در تایلند کمک‌های نظامی iبه این کشور را لغو کرد اما پس از انتخابات دسامبر ۲۰۰۷ کمک‌های خود iبه این کشور را از سر گرفت. iبه هر حل مشکلات داخلی تایلند اهمیت بانکوک برای واشنگتن را iبه عنوان یک شریک جدی در جنوب شرق آسیا کمتر کرده است.

پایگاه‌های هوایی تایلند و بنادر این کشور برای شبکه لجستیکی نظامی آمریکا در آسیا بسیار مهم می باشند و پنتاگون سعی دارد مانورهای سالانه خود با بانکوک را همچنان حفظ کند.

انتظار می‌رود دو کشور در خصوص آغاز مجدد تماس‌های نظامی با میانمار گفت‌وگو کنند. قرار است اوباما هفته آینده مسافرتی iبه میانمار داشته باشد.

پانه‌تا پس از مسافرت یک روزه‌اش iبه بانکوک فردا (جمعه) راهی کامبوج می‌شود و در آنجا در نشست وزرای دفاع کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) شرکت می‌کند.

انتظار می‌رود در نشست آ.سه.آن تنش‌های منطقه‌ای با چین و درگیری‌های قومی در میانمار مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.