سفیر ساحل عاج در تهران: جمهوری اسلامی ایران، الگوی توسعه ماست

‘ عبدالله سیسه ‘ روز سه شنبه در دیدار با معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان شرقی افزود: ما برای دستیابی به توسعه و رفع فقر و مشکلات اقتصادی به شدت نیازمند کشورهای دیگر از جمله ایران هستیم، چرا که معتقدیم جمهوری اسلامی براساس معیارهای انسانی و احترام متقابل برای برقراری روابط با کشورهای مختلف تلاش می کند.

وی با بیان اینکه جمهوری ساحل عاج به هیچ عنوان قصد ندارد از الگوهای غربی برای توسعه و پیشرفت خود بهره ببرد، اظهار کرد: اروپایی ها هم اکنون پس از سالها استعمار کشور ما، محصولات مختلف کشاورزی از جمله قهوه را با قیمت های نازل خریداری و ما همچنان در فقر به سر می بریم.

سیسه با تاکید بر اینکه ساحل عاج علاقه مند به گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با ایران است، اضافه کرد: ما دشمن هیچ کشوری در جهان نیستیم و برای برون رفت از وضعیت بغرنج اقتصادی خود نیازمند به همکاری های مختلف با کشورها از جمله ایران هستیم.

وی با اشاره به فعالیت ۱۰ ساله سفارت ساحل عاج در تهران، از اینکه سطح مبادلات اقتصادی دو کشور هنوز پایین است، گلایه کرد و گفت: هم اکنون تنها یک شرکت ایرانی که مرکز آن در تبریز بوده و در زمینه صنایع غذایی فعال است، در ساحل عاج به ایجاد نمایندگی مبادرت کرده که از این بابت بسیار خرسندیم.

سیسه افزود: با توجه به توانمندی های گوناگون ایران در زمینه های اقتصادی، صنعتی و تجاری، ما به بسط و توسعه همکاری های دوجانبه بیشتر نیاز داریم و در این رابطه تلاش های خود را انجام خواهیم داد.

به گزارش ایرنا، معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با اشاره به وجود هشت هزار و ۳۳۲ واحد صنعتی و تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ در منطقه از استان به عنوان بزرگترین قطب اقتصادی کشور یاد کرد.

فرخ مسجدی افزود: آذربایجان شرقی به برقراری روابط دوستانه با تمام کشورهای جهان علاقه دارد و در این رابطه ارتباط با کشورهای جنوب و پیرامونی بیشتر مد نظر مسوولان استان است.

کشور ساحل عاج با حدود ۱۹ میلیون نفر جمعیت در غرب آفریقا واقع شده و پایتخت آن یاموسوکرو است که قبلا شهر آبیجان بود.

تولید ناخالص داخلی این کشور ۳۲ میلیارد دلار است و روزانه یکصد هزار بشکه نفت تولید کرده و ذخایر غنی طلا در خاک این کشور وجود دارد.

۷۲۳۶/۵۸۷/۲۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۵۶۲۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.