سقف حقوق معاف از مالیات سال ۹۲

۱۳م اسفند ،

بر اساس لایحه بودجه سال ۹۲ حقوق تا ۶۰۰ هزار تومان در سال آینده از مالیات معاف خواهد بود.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، بر اساس لایحه بودجه سال ۹۲ کل کشور، سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده (۵۲) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ( به معافیت مالیاتی حقوق) است برای سال ، مبلغ هفتاد و دو میلیون ریال در سال تعیین می‌شود.

براین اساس حقوق ماهانه ۶۰۰ هزار تومان از مالیات معاف می‌شوداین در حالی است که سال قبل حقوق تا ۵۵۰ هزار تومان از مالیالت معاف بود.

بر اساس ماده ۵۲ قانون مالیات‌های مستقیم، سقف معافیت مالیاتی موضوع مواد (۸۴) و (۸۵) قانون مالیاتهای مستقیم در طول برنامه هرساله در بودجه سنواتی تعیین می‌شود.

بنا به ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم، تامیزان یکصد و پنجاه برابر حداقل حقوق مبنای جدول حقوق موضوع ماده ( ۱) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت – مصوب ۱۳۷۰ – درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق کلیه حقوق بگیران از جمله کارگران مشمول قانون کار، از یک یا چند منبع از پرداخت مالیات معاف می گردد.

البته در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم ماده ۸۴ نیز اصلاح شده به طوری که بر اساس این لایحه تا میزان ۸۴ میلیون ریال درآمد سالیانه مشمول مالیات حقوق از یک یا چند منبع از پرداخت مالیات حقوق معاف است. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است، سقف معافیت مذکور را برای هرسال مطابق شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی شهری سال قبل اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین و پس از تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام نماید.”

همچنین بنا به ماده ۸۵ قانون مالیات ‌های مستقیم نرخ مالیات بردرآمد حقوق درموردکارکنان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب ۱۳ شهریور ۱۳۷۰ پس از کسر معافیت های مقرر در این قانون به نرخ مقطوع ده درصد و در مورد سایر حقوق بگیران نیز پس از کسر معافیت های مقرر در این قانون تا مبلغ چهل ودو میلیون ریال به نرخ ده درصد و نسبت به مازاد آن به نرخ های مقرر در ماده ۱۳۱ این قانون خواهد بود.

این ماده نیز در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم اصلاح شده به صورتی که نرخ مالیات بر درآمد حقوق مازاد بر مبلغ مذکور در ماده ( ۸۴ ) این قانون و تا هفت برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصد و نسبت به مازاد آن ۲۰ درصد است.

بنا به این گزارش در لایحه بودجه سال جاری میزان مالیات بر حقوق کارکنان بخش عمومی ۲۱ هزار و ۳۴۴ میلیارد و ۶۱ میلیون ریال و میزان مالیات بر حقوق کارکنان بخش خصوصی ۲۶ هزار و ۲۸۴ میلیارد و ۱۸۷ میلیون ریال تعیین شده است.

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۵نظر ثبت شده
  1. نام شما...:

    انتقال اطلاعات مالیات حقوق۹۱ به سال ۹۲ چگونه است؟ضروریست.فورأجواب دهید

  2. شايان:

    با سلام
    برای جدول مالیاتی سال ۹۲ به سایت naryanian.com مراجعه کنید در آنجا نرم افزار جالبی وجود دارد که از هر جدولی بهتر است و تنها با وارد کردن میزان معافیت ماهانه ( که در سال ۹۲ برابر با ۸۳۳۳۳۳۳ ریال اعلام شده است ) جدول مالیاتی را ارایه می دهد .

  3. شیدا:

    لطفا جدول معافیت مالیاتی سال۹۲ را بصورت جدولی هم بگذارید

  4. اكبري:

    چرا سقف معافیت کارگری ۶۰۰ تومنه ولی بخش دولتی ۸۰۰٫برای چی تبعیض میزارید. بین کارمند و کارگر.

  5. بهروز:

    چرا نحوه ی محاسبه مالیات بر حقوق کارکنان بخش خصوصی نسب به کارکنان بخش دولتی متفاوت می باشد

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.