سلام بر نماز شبی که نشسته خواندی

هنگامی که عاشقان، مشغول راز و نیاز با خدا می شوند، هیچ چیزی مانع خلوت آنان با پروردگار نمی شود اما چه رازی در نماز شب حضرت زینب در شب یازدهم محرم است که هرچند همه مصیبت ها و بلاها را از دریچه زیبایی می بیند ولی خم به ابرو نمی آورد و با خدای خود در دل شب همانند تمام شب های زندگی اش با خدا نجوا می کند.

نماز شب یکی از نمازهای مستحب است که در روایات به آن تاکید فراوان شده است به گونه ای که اگر توفیق شب زنده داری و نماز شب را از دست دادیم، فرصت داریم تا قضای نماز شب را بجا آوریم درحالی که احکام نماز قضا فقط برای نمازهای واجب درنظر گرفته شده است.

حضرت زینب که دختر امیرالمومنین (ع) است همچون پدر و برادران خود اهل تهجد و شب زنده داری و راز و نیاز با معبود بود و تاریخ نگاران نقل می کنند که نماز شب آن حضرت در تمام مدت عمرش، حتی در شب یازدهم محرم پس از آن همه مصیبت و داغ حسین(ع) و برادران و فرزندانش، ترک نشد، مصیبت هایی که هر کدام می توانست کوه را از پا درآورد اما زینب حاضر نبود این راز و نیاز با خدا و شب زنده داری را با چیزی معامله کند.

دختر امیرالمومنین(ع) در عبادت، شبیه مادرش حضرت فاطمه (س) بود، شب ها را با تلاوت قرآن و نماز شب سپری می کرد و نماز شب آن حضرت هیچ گاه ترک نشد.

امام سجاد (ع) با بیان این که در شام عاشورا حضرت زینب در جامه نماز، نشسته و مشغول عبادت بود، فرمودند: عمه ام زینب با تمام مصیبت هایی که بر او وارد شده بود، از کربلا تا شام هیچ گاه نوافل خود را ترک نکرد.

حضرت زین العابدین همچنین فرمودند: زینب (س) را در آن شب (شب یازدهم محرم) دیدم که نشسته نماز می خواند. عمه ام زینب با آن آزارها و اندوه ها که در راه ما به او رسید، در راه شام نافله های شب را ترک نکرد.

پس از واقعه عاشورا و شهادت اهل بیت و یاران سیدالشهدا (ع) حضرت زینب و تمام زنان و کودکان را به عنوان کاروان اسرا به شهرهای کوفه و شام بردند و دشمنان اهل بیت از هیچ شکنجه ای دریغ نکردند ولی حضرت زینب تمام این مصیبت ها را تحمل کرد و وظیفه خود را پیام رسانی عاشورا به تمام آزادگان جهان دانست و در این راه حتی نان اندک خود را به فرزندان آل الله می داد.

امام سجاد (ع) فرمودند: عمه ام زینب هنگامی که لشکر، ما را از کوفه به شام می برد، نمازهای واجب و مستحب خود را ایستاده به جا می آورد و در برخی منازل نشسته نماز می خواند. سبب و علت آن را از او پرسیدم، گفت که نشسته نماز می خوانم چون سه شب است بسیار گرسنه بوده و ضعف و سستی مرا در بر گرفته است. برای اینکه آنچه از طعام و خوراک به او می رسید، میان کودکان قسمت می نمود. چون لشکر به هر یک از ما در روز و شب یک قرص نان می داد.

نماز شب حضرت زینب (س) در گرماگرم جنگ و صدای شمشیرها از خاطر حسین (ع) نمی رود. چرا که هنگام عزیمت به میدان کربلا، برای وداع به نزد زینب آمد و از جمله سخنانی که به او فرمود این بود که ‘ای خواهرم مرا در نماز شب فراموش نکن.’

کسانی که در راه کربلا و در خیمه حضرت زینب (س) بودند، نماز شب او و راز و نیاز دختر علی (ع) با خداوند را از یاد نبردند.

فاطمه دختر سیدالشهدا (ع) درباره عمه خود حضرت زینب می گوید: اما عمه ام زینب، پس وی همچنان در آن شب (شب عاشورا) در جایگاه عبادت خود ایستاده بود و به درگاه خدای تعالی استغاثه می کرد و در آن شب چشم هیچ یک از ما به خواب نرفت و صدای ناله ما قطع نشد.

در روایتی دیگر از فاطمه دختر امام حسین (ع) آمده است: عمه ام زینب در شب عاشورا همه شب را در محراب و جایگاه نمازش ایستاده و استغاثه می کرد و از پروردگار کمک و یاری می خواست که بر اثر آه و ناله او هیچ یک از ما نخوابیدیم.

آری نمازهای حضرت زینب، پشتوانه ای محکم در برابر طوفان های حوادث و مشکلاتی بود که یزید و حکومت شام در برابر دختر حضرت علی (ع) و پرچمدار کربلا ایجاد کردند، چرا که قرآن فرمود در مشکلات خود از صبر و نماز کمک بجویید.

در قسمتی از زیارت نامه حضرت زینب (س) اینچنین سلام می دهیم: سلام بر تو ای بانوی پرهیزگار پاکیزه، سلام بر تو ای صدیقه صغری، سلام بر تو صاحب مصیبت گران، سلام بر تو ای بانوی ستم دیده اندوهگین، سلام بر تو ای عصمت صغری. گواهی می دهم که تو صبر و شکیبایی را پیشه خود ساختی و همواره سپاس گزار و خشنود بودی.

ای پاسدار همیشگی حجاب و وقار شهادت می دهم که به خاطر خدا و رسولش و به خاطر امیرالمؤمنین علی (ع) و فاطمه زهرا (س) و امام حسن و امام حسین (ع)، خیرخواهی و نصیحت کردی و در تمام طول عمر پربرکت خود آنان را یاری فرمودی.

حضرت زینب کبری (س) در روز پنجم جمادی الاولی سال پنجم هجری قمری در شهر مدینه متولد شد و امروز پانزدهم ماه رجب مصادف با سالروز وفات این شیرزن دشت کربلاست که پس از عمری در دفاع از حریم ولایت و امامت در سال ۶۳ هجری قمری در ضمن سفری که به همراه همسر خود ‘عبداللّه بن جعفر’ به شام رفته بودند، وفات کرد و بدن مطهر آن بانوی بزرگوار در همانجا دفن شد.

فراهنگ**۱۰۰۳**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۸۸۲۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.