سلام دختری برادری دارم چهارونیم ساله چند ماهی است که…

۱۳خردادماه،

ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، ۲۶ ساله )

سلام دختری برادری دارم چهارونیم ساله چند ماهی است که به علتی مادرش طلاق گرفته اوایل اصلا بهانشو نمی گرفت چون زیاد بهش وابسطه نبود یک برادر ۹ ساله هم دارد الان همش می گوید من پسرم لباسهای قبلش را نمی پوشد همش براش لباس پسرونه باید بگیریم تا بپوشه بااسباب بازی پسرونه بازی می کنه این مشکل خیلی مارو ناراحت کرده لطفا ما رو راهنمایی کنید

مشاور ( خانم سعیده صفری – دوشنبه، ۳۰ اردیبهشت )

باسلام.خواهر عزیزم با اینکه مسئله ی طلاق و وابستگی به مادر سوال اصلی تان نیست، با این وجود مایلم قبل از پرداختن به مسئله ی اصلی در مورد وضعیت کنونی برادر زاده تان نکته ای را عرض کنم که که بی ربط به مشکل فعلی نیست.
لازم است آگاه باشید که یکی از آثار شوم طلاق سرگردانی ، نگرانی و تعارض های روانی فرزند یا فرزندان است که می تواند به صورت های مختلف مانند ناتوانی در تشخیص، اضطراب ، افسردگی ، عصبانیت ، گوشه گیری ، پرخاشگری و … خود را نشان دهد.اکنون کودک شما در سنی قرار دارد که می تواند به این تشخیص دست یابد که او یک دختر است یا پسر. به عبارت دیگر در این مقطع سنی و تا ۷ سالگی به طور کامل به موضوع هویت جنسی و ثبات جنسی دست می یابد. عوامل زیادی در شکل گیری صحیح این مسئله دخالت دارند که در ادامه باجزئیات بیشتری در مورد آن صحبت خواهم کرد. ولی یکی از عواملی که در این دوران می تواند جهت تشکیل هویت جنسی زنانه بسیار تاثیر گذار باشد همانند سازی کودک با مادر است. و عدم حضور مادر و ضعف نقش زنانه و مادرانه ی او به صورت طبیعی مشکلاتی را در شکل دادن به روابط دگر جنس خواهی دختران به وجود می آورد. پس اولین نکته ای که شما و خانواده ی محترمتان مخصوصا پدر کودک لازم است رعایت کنید این است که همه ی سعی و تلاشتان شما این باشد که کودک را دچار تعارض و دوگانگی احساس نکنید . خاطرتان باشد که هرگز در نزد فرزندتان از مادر او بدگویی و انتقاد کنید. فرزند خردسالی که هم اکنون در خانه ی شماست قاضی نیست که بین پدر و مادرش به قضاوت بنشیند و حکم صادر کند. پس تا آنجا که برایتان مقدور است به رغم همه ناراحتی ها، گله ها و اعتراض هایی که نسبت به او دارید، از تکریم شخصیت او دریغ نورزید. این روش برای وحدت فکری و توحید عاطفی فرزندتان و بالطبع برای حسن تربیت او مناسب تر است. و اگر کودک پرسید که اگر مامان خوبه پس چرا جدا شدند ؟، فقط اشاره کنید که در مورد بعضی مسائل با هم توافق نداشتند و دیگر نیازی به توضیح مفصل ندارد. این مواردی که عرض کردم همه در یک جمله خلاصه می شوند ، اینکه با دور بودن از مادر نگذارید همانندسازی او با ایشان کاهش یابد و به نحوی از جنس مونث متنفر شود.
اما در مورد سوال اصلی به این پاسخ بسنده می کنم که با در نظر گرفتن موارد بالا و افزایش قدرت همانندسازی مادر، ایجاد جذابیت های ظاهری در مورد جنس مونث ، مانند خرید وسایل دخترانه و تشویق او به استفاده از آنها و نادیده گرفتن رفتارهای پسرانه و خاموش سازی این رفتارها به تدریج سعی کنید رفتارهای صحیح مرتبط با جنس خودش را به وی آموزش دهید. اگر این امور تاثیری نداشت و بعد از طی چند ماه مشاهده کردید که دختر برادرتان همچنان به سرگرمی ها ، علایق و کلا جنس مخالف علاقه مند است و به شدت از جنسیت خود ناراضی است لازم است حتما به یک متخصص کودک یا روانشناس بالینی مراجعه کنید تا هرچه سریع تر در تعدیل رفتار وی به شما کمک کند. زیرا در این حالت می توان نگران مشکل هویت جنسی بود که رگه های آن از این سن قابل مشاهده است.


مشاوره راسخون / تربیت فرزند
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.