سلطان سیاه‌ بر سریر ابدی‌اش تکیه زد

۳۱فروردین۱۳،

گزارش هنرآنلاین از تشییع و خاکسپاری پیکر سعدی افشار

پیکر سعدی افشار پس از برگزاری آیین تشییع از تالار وحدت راهی بهشت زهرا (س) شد و در قطعه هنرمندان آرام گرفت.

به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، مراسم تشییع پیکر سعدی افشار پیشکسوت هنر سیاه بازی امروز یکشنبه ۱ اردیبهشت با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان از مقابل تالار وحدت انجام شد.

در ابتدای مراسم جواد انصافی در رابطه با ویژگی‌های سعدی افشار عنوان کرد: سعدی افشار نیم قرن با عشقی که در وجود داشت کار سیاه بازی کرد با تمام وجود و عشقی واقعی در این راه قدم برداشت از ویژگی‌های خاص او بدیهه سرایی بود که در صحنه و فی البداهه مسائل روز را مطرح می‌کرد.

وی ادامه داد: دلش همیشه بر این بود برای مردم شادی بیافریند، اسامی که برای هنرمند سیاه باز به کار می‌رود یاقوت، الماس و مبارک است زیرا سیاه باز فردی قیمتی بوده و مثل الماس پاک است و سعدی یکی از زمردهای ارزشمند دنیای سیاه بازی بود که از میان ما رفت.

خوش به حال کائنات؛ چه بزم شادی دارند امشب

در ادامه مراسم داوود فتحعلی بیگی مدیر کانون تئاتر آیینی و سنتی ضمن تشکر از اشخاصی که چه به عنوان دوست، هموطن و مسئول در مدت بیماری سعدی افشار همراه او بودند به ویژه از رضا رضامندی که همانند پسر از او پرستاری کرد بیان کرد: امروز در سوگ مردی جمع شدیم که نامش یاد آور شادی است جمع شده ایم تا بگوییم روحت شاد سعدی که پیوسته ما را شاد و مسرور میخواستی.

وی بیان کرد: امروز بسیاری از تجربیات نمایش کمدی ایرانی توسط او و دیگر پیشکسوتانی که همراه او بودند و در جمع ما نیستند به ما رسیده است، اگر شرایط مساعد بود امروز نه تنها آثار باقی مانده از سعدی افشار و دیگر اشخاص چراغ راه نمایش ایرانی بود تعداد نمایشگران سنتی فراتر از انگشتان دست می‌رفت دریغ و صد دریغ.

فتحعلی بیگی گفت: سعدی افشار اگر چه پشت صحنه کم حرف بود اما روی صحنه درخششی داشت باور نکردنی، حاضر جواب بود حرف را به موقع می‌گفت. کلام را گران می‌فروخت اما به موقع هیچ گاه دیر برای اجرا حاضر نمی‌شد، بسیار متواضع بود خود را فراتر از هیچ کس نمی‌دانست.

این کارگردان پیشکسوت تئاتر تصریح کرد: سعدی افشار به مفهوم کامل کلمه در نوع نمایشی که اجرا می‌کرد حرفه‎ای بود چرا که یک دوره طولانی هر روز و هر شب روی صحنه بود. سعدی افشار خود را سیاه نمی‌کرد که سیاه پوستی را دست اندازد بلکه این رنگ رنگ دانایی بود که به چهره می مالید و دانایی اش را بهلول‎وار به کار می‌گرفت تا ارباب ثروت و قدرت در نمایش از شخصیت سیاه سخت نگیرد. با سواد اندکی که داشت روزنامه می خواند تا مناسب با اوضاع روز مطالبی را بیان کند بعضی شگردهای کمدی خاص سعدی بود.

فتحعلی بیگی عنوان کرد: درطنز سعدی گاه کلیات طنز عبید زاکانی را می‌دیدی بی آنکه این کلیات را خوانده باشد. مبارک میگفتی سیاه بازی تمام شد پاشو ببین که این هموطنان چه جوری برای بدرقه تو آمدند مطمئن باش که این راه باروشن نگاه داشتن چراغ سیاه بازی فراموش نمی‌شود، خوش به حال کائنات چه مجلس خنده داری دارند امشب. گاهی اوقات سعدی شعری را می‌خواند: بشکن بشکن بشکن من نمی شکنم بشکن اون بالا بالاهاست بشکن خود سعدی سیاست بشکن مهمون خداست بشکن این جا نشکست یار گله داره اونجا میشکنه چون که خدا حوصله داره.

سعدی می‌گفت، ای کاش کتاب زندگی را از انتها می‌خواندیم

مدیر انجمن تئاتر آزاد در این مراسم بیان کرد: سعدی افشار نغمه خود خوش خواند و برفت روحش شاد و یادش گرامی.
مجید جعفری عنوان کرد: سعدی سلطان طنز و کمدی با کلامی عمیق و پر محتوا بود، سعدی افشار انسانی شاد بود که ژرف می‌اندیشید، زمانی از او شنیدم که می‌گفت ای کاش کتاب زندگی را از انتها می‌خواندیم در این صورت هرگز این طور زندگی نمی‌کردیم.

در بخش بعدی این مراسم ایرج راد مدیر خانه تئاتر نیز ضمن تسلیت به جامعه هنری عنوان کرد: سعدی افشار هم رفت همه روزی به دنیا آمده و روزی نیز می‌روند ولی بسیاری از اشخاص تاثیرگذار زندگی می‎کنند سعدی افشار از این اشخاص بود.او در شرایطی سخت زندگی کرد اما سالم و سربلند خارج آمد و ماندگار شد.

در این برنامه قطعه‌ای ادبی نیز از طرف جمشید مشایخی و انجمن بازیگران خوانده شد.

پیکر زنده یاد سعدی افشار با مشایعت جمعی از مسئولان و هنرمندان و پس از اقامه نماز توسط رحیم جعفری مدیر دفتر تعزیه، راهی بهشت زهرا(س) و قطعه هنرمندان شد.

مراسم تشییع پیکر سعدی افشار با حضور قادر آشنا مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی، مریم معترف، ایرج راد، حسین کیانی، محمد چرمشیر، شهرام کرمی، کوروش سلیمانی، کوروش نریمانی، اسماعیل خلج، علی دهکردی، رضا بنفشه خواه و جمعی از هنرمندان از مقابل تالار وحدت تشییع شد.

مراسم گرامی‌داشت یاد سعدی افشار ـ سیاه‌باز پیشکسوت نمایش ایرانی – روز سه‌شنبه ۳ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۴ تا ۱۵/۳۰ در مسجد نور واقع در میدان فاطمی برگزار می‌شود.

این مراسم قرار است با حضور هنرمندان، مسئولان تئاتری و مردم علاقه‌مند نمایش‌های این فقید، برگزار ‌شود.

این هنرمند پیشکسوت روز ۳۰ فروردین ۹۲ درگذشت و مراسم تشییع پیکر او امروز ۱ اردیبهشت ساعت ۹:۳۰ از روبروی تالار وحدت انجام شد.

انتهای پیام/۵۴/۵۳


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.