سلوک عاشورایی آیت الله تهرانی به ایستگاه ششم رسید

فارس نوشت: مؤسسه پژوهشی فرهنگی مصابیح‌‌الهدی، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌‌الله مجتبی تهرانی تاکنون چهار دوره از مباحثی را که درباره «تحلیل قیام عاشورا» توسط این مرجع تقلید مورد بررسی قرار گرفته، تحت عنوان «سلوک عاشورایی؛ دفتر اوّل: تعاون و همیاری، دفتر دوم: امر به معروف و نهی از منکر، دفتر سوم: هجرت و مجاهدت و دفتر چهارم: دین و دینداری» آماده کرده است.

بر اساس این گزارش، آیت‌‌الله‌‌ تهرانی از شاگردان مبرّز مکتب فقهی، اصولی، فلسفی، اخلاقی و عرفانی امام خمینی(ره) است و بیش از ۳۰ سال است که کرسی دروس اسلامی وی در حوزه‌‌ علمیه‌‌ تهران، طلاب و فضلای اُمّ‌‌القرای جهان اسلام را سیراب می‌‌سازد.

آیت‌الله تهرانی از سال ۱۳۸۰ در بیانات ایام دهه‌‌ اول محرم‌‌الحرام و دهه‌‌ آخر ماه صفر خود، به تشریح ابعاد گوناگونی از قیام و انقلاب حضرت سیّدالشّهداء پرداخته‌‌ است.

آنچه مجموعه‌‌ مباحث این استاد اخلاق را ممتاز کرده، نگاه ریشه‌‌ای به حرکت تاریخی و تاریخ‌‌ساز امام حسین علیه‌‌السلام است؛ نگاهی که این حرکت را به ریشه‌‌های اسلام ناب محمّدی پیوند می‌‌زند و آن را در امتداد بعثت رسول مکرّم اسلام و به‌‌عنوان عامل حفظ و استمرار آن توجیه و تبیین می‌‌کند.

آیت‌الله تهرانی تلاش کرده‌‌ است با مروری بر کلمات و جملات امام حسینعلیه‌‌السلام در طول قیام آن حضرت از مدینه تا کربلا، چارچوبی از اهداف و ابعاد این قیام ارائه کرده و ساختار بحث را با تکیه بر منابع و معارف غنی اسلامی، نظیر قرآن کریم و روایات اهل‌‌بیت(علیهم‌‌السلام) تکمیل کند تا مراد از هر بعد و هدفی که حضرت سید‌‌الشهداء مطرح کرده‌‌اند، به درستی روشن شود.

در حقیقت، شیوه‌‌ علمی مباحث وی، نوعی «تفسیر روایت به آیات و روایات» است. در این شیوه، جملات کلیدی امام حسین(ع) مبنای «تئوری‌‌پردازی علمی» قرار گرفته و سپس به کمک آیاتی از قرآن کریم و سایر روایات اهل‌‌بیت علیهم‌‌السلام تبیین می‌‌شود.

جاذبه و زیبایی این تفسیر در این است که مخاطب، در خلال این مباحث ضمن دستیابی به فهمی عمیق‌‌تر و دقیق‌‌تر از کلمات و جملات حضرت، متوجه می‌‌شود که هر یک از اهداف قیام عاشورا را می‌‌توان از ابعاد گوناگونِ فقهی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و عرفانی مورد بررسی قرار داد.

ساکنان تهران برای تهیه این مجموعه کافی است با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ «سام» تماس بگیرند و آن را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز می توانند با پرداخت هزینه پستی، تلفنی سفارش خرید بدهند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.