سل خونی و مننژیت سلی ، خطرناک ترین نوع بیماری

۴ شنبه ۱۷ آبان ۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

رئیس انجمن عفونی کودکان گفت : سل خونی و مننژیت سلی خطرناک ترین نوع بیماری سل می باشند که در صورت عدم تشخیص سل خونی به مرگ منجر می شود.

به گزارش تفسیری خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران دکتر سید محمدرضا بلورساز عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در هشتمین همایش انجمن عفونی کودکان ایران با بیان اینکه واکسن ب ث ژ واکسن بسیار خوبی است که از صفر تا ۹۵ درصد بیمار را در مقابل سل های خطیر مننژیت سل و سل خونی که خطرناک ترین نوع سل می باشند حفاظت می کند گفت: در صورتی که کودکی به مننژیت سل مبتلا شده و تشخیص داده نشود دچار عقب ماندگی ذهنی و ابتلای به سل خونی و عدم تشخیص مرگ وی را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در قبل به دلیل نبود واکسن ب ث ژ ، مننژیت سلی آمار بسیار بالایی داشت افزود: با تزریق واکسن ب ث ژ ، فقط دو مورد ابتلا به مننژیت سل در کشور داشته ایم .

رئیس انجمن عفونی کودکان یادآور شد : واکسن ب ث ژ ، از ویروس زنده ضعیف شده است که با گذشت ۱۳ سال به فردتزریق شده و سبب افزایش سطح ایمنی و کاهش بیماری می شود.

وی با بیان  اینکه عوارض واکسن ب ث ژ به دو دسته عفونی و غیرعفونی تقسیم می‌شود که شایع‌ترین عوارض عفونی آن، تورم غده لنفاوی زیربغل و ناحیه گردن است تصریح نمود: در ۹۰ درصد موارد، غدد لنفاوی زیر بغل متورم شده و ۱۰ درصد دیگر متفاوت است.

دکتر بلورساز در پایان خاطرنشان نمود: در صورتی که این غده چرکی نشود خود به خود بهبود یافته و در صورت چرکی شدن و یا بزرگی بیش از حد می توان با عمل جراحی آن را خارج نمود ./ ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.