سمینار یکروزه تخصصی کانه‌زایی مس در ایران

۱۹ شهریور – ۰۴:۱۵:۱۲ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برگزار می‌کند:

بزرگنمایی:  

به منظور ارائه تصویر روشنی از کانی‌زایی مس در ایران و گرد هم آوردن متولیان این بخش، سمینار یکروزه تخصصی کانه‌زایی مس در ایران ۲۰ شهریور امسال به همت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برگزار می‌شود.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، مهندس بهزاد محمدی رئیس گروه اکتشافات طلا و فلزات گرانب‌های این سازمان و دبیر علمی سمینار تخصصی کانه‌زایی مس در ایران با بیان این که فراخوان این نشست با استقبال خوبی از سوی علاقه‌مندان مواجه شد، خاطرنشان کرد: این نشست به همت معاونت اکتشاف و مدیریت بین‌الملل و آموزش سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برگزار می‌شود که به دلیل پتانسیل بالای کشورمان در بخش ماده معدنی مس از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی درباره مهم‌ترین محورهای مورد بحث در سمینار تخصصی کانه‌زایی مس در ایران گفت: کانسارهای مس، مدل‌ها و روش‌های نوین اکتشافی، مس و جایگاه زمین‌شناختی آن در ایران،  مس و تکنولوژی‌های فرآوری، مس و مدیریت پروژه‌های اکتشافی و  مس و مخاطرات زیست‌محیطی از مهم‌ترین بخش‌های مورد بحث در نشست مذکور هستند.
محمدی ضمن تاکید به اهمیت کانسارهای مس در کشورمان و ضرورت بررسی و مطالعه بیشتر این ماده معدنی یادآور شد: خوشبختانه مقالات کاربردی و مناسبی از سوی دانشگاه‌ها، شرکت ملی مس و بخش‌های خصوصی به دبیرخانه این سمینار ارسال شد که پس از بررسی و مطالعه ۱۳ مقاله برای ارائه به صورت سخنرانی انتخاب و معرفی شدند.
دبیر علمی سمینار تخصصی کانه‌زایی مس در ایران در ادامه از حضور معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی ترکیه در نشست مذکور نیز خبر داد و گفت: این سخنران درباره کانسارهای مس ترکیه سخنرانی خواهد کرد که با حضور مدیران شرکت ملی مس و دیگر بخش‌ها به ببرسی پتانسیل مس در ایران و دیگر نقاط دنیا و تبادل اطلاعات با یکدیگر خواهیم پرداخت.
وی درباره پراکندگی پتانسیل مس در ایران با اشاره به قرارگیری کشورمان روی کمربند کوهزایی آلپ-هیمالیاخاطرنشان کرد: قرار گرفتن در این پهنه پتانسیل معدنی خوبی را از نظر فلززایی برای ما به ارمغان آورده که همین امر توجه بیشتر به مسائل پیرامون اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از این ذخایر خدادادی را ضروری و دوچندان می‌سازد.
محمدی با بیان این که بیشتر ذخایر مس ایران در مناطق سرچشمه، سونگون، میدوک، مسجدداغی و… واقع در استان‌های آذربایجان شرقی و کرمان واقع شده‌اند، یادآور شد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر و با توجه به فعالیت‌های ارزنده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، شرکت ملی مس و همچنین بخش خصوصی ذخیره کشورمان در بخش مس به ۴ میلیارد تن رسیده و جایگاه ایران بین کشورهای دارنده این ماده معدنی به رتبه ۱۰ ارتقا یافته است.
دبیر علمی سمینار تخصصی کانه‌زایی مس در ایران با باین این که شرکت ملی مس در بخش تولید و صادرات فعالیت قابل ‌تقدیری داشته، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بیش از ۴ درصد ذخایر مس دنیا را به خود اختصاص داده که با توجه به فعالیت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از همان ابتدای تاسیس و با انجام پروژه سراسری شناسایی مس، اطلاعات ارزنده‌ایی درباره میزان ذخایر این ماده معدنی از نظر مسائل نوع زمین‌شناسی و میزان ذخایر معدنی در اختیار داریم.
وی افزود: به دلیل بودجه ناکافی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، مطالعات تکمیلی‌تر ذخایر مس پس از انجام مطالعات اولیه و پیجویی و شناسایی مناطق دارای پتانسیل به شرکت ملی مس و بخش خصوصی واگذار می‌شود.
به گفته محمدی هدف از برگزاری سمینار تخصصی کانه‌زایی مس در ایران ارائه  تصویر روشنی از کانی‌زایی مس در ایران و گرد هم آوردن متولیان این بخش به منظور تعامل با یکدیگر و تبادل اطلاعات و دستاوردهای خود درباره وضعیت کانی‌زایی مس در کشور برای ایجاد یک مسیر روشن در پیش‌روی علاقه‌مندان این بخش است.  

کد خبر: ۲۰۱۲۰۹۰۹۱۶۱۵۱۲۰۴۹


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.