سناتورهایی‌که مذاکره را به‌هم ‌می‌زنند

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

ایران > سیاست‌خارجی – مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای عضو گروه ۵+۱ در حالی ادامه دارد که این مذاکرات مخالفان سرسختی در مجلس آمریکا دارد، چه زمانی که ایران حاضر شد برای بار دیگر برابر نمایندگان ۶قدرت نخست جهان سر میز مذاکره بنشیند و چه زمانی که موضوع توافقنامه موقت ژنو به میان آمد و چه اکنون که توافقنامه ژنو برای حصول به توافق جامع هسته‌ای ۴‌ماه تمدید شده، برخی چهره‌های تندروی کنگره آمریکا تلاش دارند به هر نحو ممکن مانع ادامه مذاکرات شوند که نمونه آن اقدام اخیر سنای آمریکاست.

مجلس سنای آمریکا اخیرا طرحی را آماده تصویب کرده که درصورت تصویب نهایی، رئیس‌جمهور آمریکا موظف است به محض حصول توافق جامع هسته‌ای با تهران، متن توافق را برای بررسی تسلیم کنگره کند. در این صورت چنانچه کنگره توافق جامع را قابل‌قبول تشخیص نداد، تحریم‌ها علیه ایران بار دیگر به اجرا درمی‌آید. باب کروکر، لیندسی گراهام، مارکو روبیو، جان مک کین و جیمز ریش ازجمله ۵سناتوری هستند که این طرح را ارائه دادند.

این سناتورها به همراه چند سناتور دیگر اخیرا در کنگره وندی شرمن نماینده آمریکا در مذاکرات و کوهن معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا را به‌خاطر تمدید ۴ماهه مذاکرات و بحث لغو تحریم‌ها به چالش کشیدند. یکی از این چهره‌ها جان مک کین سناتور جمهوریخواه آمریکاست که اخیرا در تصویب طرح اعطای کمک مالی آمریکا به گنبد آهنین رژیم صهیونیستی هم نقش ویژه‌ای بازی کرد.

جان مک کین

ازجمله نمایندگان مجلس آمریکاست که امضای‌اش پای هر طرح و بیانیه ضد‌ایرانی است. او که در سال ۲۰۰۸در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شکست‌خورد، هم‌اکنون به‌خاطر سوابق حضور، جراحت و اسیرشدن در جنگ ویتنام برای آمریکایی‌ها محترم است. مک کین درهرحالتی خواستار سختگیری بیشتر آمریکا علیه ایران است و علیه ایران بارها سخنرانی کرد. مکن کین به همراه لیندسی گراهام بعد از توافقنامه ژنو مدعی شدند که دولت اوباما با تهران به یک توافق جانبی پنهان رسیده است.

باب کروکر

باب کروکر سناتور ۶۲ساله آمریکایی است که اتخاذ مواضع تندروانه علیه ایران او را به یک چهره ضد‌ایرانی کنگره آمریکا تبدیل کرده است. او بعد از توافق ژنو بارها در مخالفت با آن سخن گفت و هر بار تلاش کرد دولت آمریکا را برای توقف مذاکرات تحت فشار قرار دهد. این سناتور جمهوریخواه آمریکا که عضو کمیسیون روابط خارجی سناست، اخیرا در واکنش منفی به تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای عضو گروه ۵+۱هم گفته «رئیس‌جمهور آمریکا برای تصویب این تمدید باید به کنگره بیاید و وعده دهد دیگر توافقنامه ژنو را تمدید نکند. »

رابرت منندز

رابرت منندز یکی دیگر از معروف‌ترین سناتورهای دردساز برای اوباماست. او سال گذشته در یک سخنرانی گفته بود ایرانی‌ها و حزب‌الله در نهایت احتمالا دست به حمله علیه همسایگان خود ازجمله متحد ما اسرائیل خواهند زد. او همچنین در کمیته آیپک در دفاع از اسرائیل گفته بود: این کمیته به هر رئیس‌جمهور آمریکایی از هری ترومن گرفته تا باراک اوباما برای دفاع از وعده‌های اساسی آمریکا در حفاظت از اسرائیل و شهروندانش کمک کرده و آخرین متحد ما بوده است. از دید من هیچگاه فاصله‌ای میان آمریکا و اسرائیل ایجاد نخواهد شد.

مارکو روبیو

مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه آمریکایی از مخالفان اصلی توافقنامه ژنو است. او اخیرا در مقاله‌ای با عنوان «ایران را مسئول نگه دارید» خواستار ادامه فشار علیه ایران شد. چرا که او معتقد است «فقط با اعمال فشار است که می‌توان به بهترین معامله دست یافت.» روبیو چندی قبل نیز به اتفاق کرک سناتور دیگر جمهوریخواه، طرحی علیه ایران ارائه داد که طی آن برخی مسئولین ایرانی ازجمله حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان به‌خاطر مسائل به‌اصطلاح حقوق بشری مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

مارک کرک

کرک جزو سناتورهایی است که بیشترین کمک‌ها را از لابی اسرائیل (آیپک) دریافت می‌کند. او از مخالفان سرسخت چاک هیگل وزیر دفاع اوباما هم هست. علت مخالفت کرک با انتصاب هیگل نیز به‌دلیل اختلاف نظر لابی آیپک با هیگل بر سر موضوع ایران و برنامه هسته‌ای این کشور بود. مارک کرک میان ۲۰سناتور و نماینده آمریکایی که در جریان انتخابات سال ۲۰۱۰میلادی از لابی آیپک پول دریافت کرده بودند در صدر جدول قرار گرفته است. کرک در آن سال در حدود ۶۴۰هزار دلار پول از لابی آیپک گرفته بود.

لیندسی گراهام

لیندسی گراهام چهره تندروی دیگر سنای آمریکاست. این سناتور جمهوریخواه که به اتخاذ مواضع ضد‌ایرانی شهرت دارد در واکنش به توافقنامه ژنو در اظهارنظری نسبت به فروپاشی نظام تحریم‌ها علیه ایران ابراز نگرانی کرد.او به همراه رابرت منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا تیرماه امسال و قبل از تمدید توافقنامه ژنو نامه‌ای بین سناتورها توزیع کرده و از همکاران‌ خود خواستند با اعمال فشار بیشتر، ایران را در مناقشه هسته‌ای وادار به عقب‌نشینی کنند. بازرسی کامل تأسیسات هسته‌ای ایران یکی از خواسته‌های آنهاست.

— .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.