سندِ راهبردی با چین افتخار آفرین است

سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: فعلا پیش‌نویس یک سند راهبردی را با چینی‌ها آماده کرده‌ایم و در حال رایزنی با طرف مقابل هستیم و هیچ چیزی هنوز نهایی نشده است. با مذاکره در خصوص این سند با چین نشان می‌دهیم که یک رابطه استراتژیک با چین داریم و این سند یک افق ۲۵ ساله را با چین ترسیم می‌کند و علی رغم این که در فضای مجازی دروغ‌های زیادی در خصوص این موضوع گفته شده است اما این سند یک سند افتخارآفرین با چین است.»

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، سیدعباس موسوی عصر پنجشنبه در نشستی خبری در اصفهان اظهار کرد: اصفهان جایگاه ویژه‌ای در دیپلماسی عمومی کشور در سطح جهان دارد و این شهر تاریخی و زیبا پتانسیل بالایی برای ارتباط با دنیای خارج دارد. بنابراین جای کار دیپلماسی عمومی باز است و معتقدیم اصفهان در کشور بالاترین ظرفیت را در بین شهرها از نظر دیپلماسی عمومی دارد.

او افزود: سیاست خارجی کشور مجموعه نظراتی است که نخبگان نظام اسلامی ارائه و برای ابلاغ به وزارت امور خارجه ارسال می کنند.

سخنگوی وزارت امور خاجه به جایگاه ویژه مجلس شورای اسلامی در بعد نظارتی و تقنینی اشاره کرد و گفت: وزارت خارجه تابع قوانین تصویب شده در مجلس است که امیدواریم مجلس یازدهم هم‌افزایی لازم را در همه زمینه‌ها با دستگاه دیپلماسی کشور داشته باشد.

موسوی در خصوص قرداد ۲۵ ساله ایران با چین گفت: فعلا پیش نویس یک سند راهبردی را با چینی ها آماده کرده ایم و در حال رایزنی با طرف مقابل هستیم و هیچ چیزی هنوز نهایی نشده است.

وی افزود: با مذاکره در خصوص این سند با چین نشان می دهیم که یک رابطه استراتژیک با چین داریم و این سند یک افق ۲۵ ساله را با چین ترسیم می کند و علی رغم این که در فضای مجازی دروغ های زیادی در خصوص این موضوع گفته شده است اما این سند یک سند افتخارآفرین با چین است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اگر مذاکرات با چین به نتیجه برسد این سند برای نهایی شدن باید به تصویب نمایندگان مردم در مجلس برسد و هیچ مطلب مخفی وجود ندارد و تبلیغات مغرضانه در این خصوص توسط مخالفان رابطه با چین انجام می شود. پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک چین به قدرت اول اقتصادی دنیا تبدیل شود و نباید به سخنان خارج نشینان و عوامل صهیونیست ها در آمریکا و ضد انقلاب توجه کنیم.

موسوی در خصوص پرونده ترور سردار سلیمانی اظهار کرد: از همان ابتدا ستاد ویژه ای برای ترور سردار سلیمانی در وزارت خارجه تشکیل شد و مجامع بین الملی هم اخیرا این ترور را بر خلاف موازین بین المللی دانستند. این شهید بزرگوار قهرمان مبارزه با تروریسم بود و اگر رشادت های او نبود هم اکنون تروریسم در جهان جولان می داد. ترور ایشان در حالی که ماموریت صلح داشتند ناجوانمردانه و خلاف قانون بین الملل بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اقدام دونالد ترامپ در خارج کردن آمریکا از سازمان بهداشت جهانی و این که این اقدام چقدر مطابق موازین بین المللی است، گفت: بعد از روی کار آمدن ترامپ این فرد اقدامات ساختارشکنانه زیادی در سطح جهان کرده است؛ به طوری که از قراردادهای بین المللی زیادی خارج شده است. معتقدیم این اقدام ترامپ در راستای تروریسم سلامت و ضربه به نظام پزشکی دنیا است چون در حالی که مردم جهان با پاندمی کرونا مواجه هستند ترامپ از سازمانی که متولی سلامت در دنیا است خارج می شود و جمهوری اسلامی ایران این اقدام رییس جمهور آمریکا را محکوم می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا مبنی بر این که چرا رسانه های خارجی در تلاش هستند حادثه در سایت هسته ای نطنز را به اسرائیل نسبت دهند، گفت: رژیم صهیونیستی در سطح بین المللی در حال مظلوم‌نمایی است تا ترحم دنیا را به سمت خود جلب کند اما همین رژیم در مسائل منطقه ای یک رویکرد خشن دارد. رسانه هایی که این انفجار را به رژیم صهیونیستی منتسب می کنند قصد کمک به این رژیم دارند تا وجهه پوشالی آن را ترمیم کنند.

موسوی ادامه داد: هنوز زود است که در خصوص علت حادثه در سایت هسته ای نطنز اظهار نظر کنیم و عوامل امنیتی و کارشناسان در حال بررسی دقیق این حادثه هستند و اگر مشخص شود چه کشوری پشتِ این قضیه بوده است جمهوری اسلامی ایران واکنش متناسب نشان خواهد داد.

وی در خصوص همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی هسته ای گفت: همیشه ایران همکاری خوب و سازنده ای با آژانس داشته است اما این رویکرد دائمی نخواهد بود. باید توجه داشته باشند که اقدامات ایران سازنده بوده و اگر آژانس اطلاعات غلط و مخدوش علیه ایران بدهد و درخواست نامشروع داشته باشد واکنش ایران اسلامی متناسب خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اظهار کرد: تحریم ها و محدودیت های تسلیحاتی قرار است از ماه اکتبر برداشته شوند اما اگر این اتفاق رخ ندهد ایران واکنش قوی نشان خواهد داد. البته معتقدیم آمریکا در این خصوص موفق نمی شود اما حربه اصلی آنها فشار بر کشورهای مستقل است که امیدواریم این کشورها زیر بار این فشارها نروند.

موسوی گفت: سیاست اصولی ایران عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها است و در خصوص بحران در لیبی مردم این کشور باید به اجماع لازم برسند و هر چه زودتر گفتگوی لیبیایی آغاز شود و ایران از این موضوع حمایت می کند.

وی خاطرنشان کرد: سیاست خارجی کشورمان پشتوانه نخبگانی دارد و وزارت خارجه مجری تصمیمات کلان نظام است و در این زمینه باید شاهد اجماع ملی باشیم و ساحت وزارت خارجه را از دعواهای حزبی جدا کنیم. دیپلمات های ایران مجری اوامر نظام هستند و انتظار داریم ساحت سیاست خارجی را از دعواهای حزبی دور بدارند که خوشبختانه این وزارتخانه همیشه به دور از جناح بندی های سیاسی بوده و فقط به تامین منافع ملی کشور فکر کرده است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.