سنگ‌پایی که گوگل‌ارث را مختل کرد

۳۱فروردین۱۳، فاوانیوز : سال قبل گروهی از محققان استرالیایی جزیره‌ای تقلبی را به اندازه شهر منهتن در اقیانوس آرام برروی برنامه گوگل‌ارث کشف کردند.

گزارش ممتازنیوز به نقل ازهمشهری ،‌ زمانی که در نوامبر قبل این محققان به سوی این جزیره که جزیره سندی نامیده می‌شد و در شمال غرب کالدونیای تازه واقع شده‌بود سفر کردند، چیزی ندیدند به‌جر آب‌های آزاد، درحالی که این جزیره بر روی گوگل‌ارث به شکل یک چند‌ضلعی جامد و خاکی نمایش داده‌می‌شد.

محققان طی ماه آوریل در اطلاعیه‌ای که دربارهٔ عدم وجود این جزیره منتشر کردند،‌ توضیح دادند که چرا شبح یک تکه خشکی برای بیش از یک قرن برروی بعضی از نقشه‌ها حضور داشته و آن را به خطاهای انسانی و سنگ‌های آذرین یا همان سنگ‌پاهای مشهور که بر روی آب شناورند،‌ ارتباط داده‌اند.

جزیره سندی اولین‌بار در سال ۱۸۷۶ توسط یک کشتی ماهیگیری کشف شد و درسال ۱۹۰۸ در نقشه‌های دریایی بریتانیا ثبت شد. اما بررسی‌های بعدی نتوانست نشانی از این جزیره به دست آورد از این رو این جزیره در دهه ۱۹۷۰ از بعضی از نقشه‌ها حذف شد. با‌این‌همه این جزیره سرگردان دربرخی از نقشه‌ها باقی‌ماند و کم‌کم وارد داده‌های دیجیتالی از قبیل پایگاه داده‌های World Vector Shoreline شد.

محققان دانشگاه سیدنی تبدیل کردن نسخه‌های متنی به دیجیتال را عامل نفوذ خطای جزیره سندی به داده‌های دیجیتالی می‌دانند. اما چه‌چیزی سبب شد که در قرن نوزدهم چنین جزیره ای ملاحظه شده و به نقشه‌های جهان افزوده شود؟ محققان بر این باورند ممکن است تکه غول‌پیکری از یک سنگ‌پا، سنگ‌های آذرین متخلخل که بر روی آب شناور می‌شوند، سبب شده تا کاشفان آن را یک جزیره ببینند.

این سنگ‌ها زمانی شکل‌ می‌گیرند که گدازه‌های آتشفشانی سرد می‌شوند و گازهایی را داخل خود محبوس می‌کنند که این فرایند منجر به سبک شدن وزن سنگ‌ها و شناور شدن آنها برروی آب می‌شود. سال قبل فوران آتشفشانی در سواحل نیوزیلند سنگ آذرینی به وسعت ۲۲ هزار کیلومتر مربع را برروی آب شناور کرد. جزیره سندی نیز در مسیری کشف شده که محلی رایج برای شناور شدن این نوع سنگ‌ها است.

گفته می‌شود باد و جریان‌های سطحی اقیانوسی در این منطقه منجر به شناورشدن سنگ‌های آذرین در مسیر فیجی و کلدونیای تازه به سوی استرالیا می‌شوند. شکل‌گیری چنین بزرگراه سنگ آذرینی در میان اقیانوس که از روی موقعیت دقیق جزیره سندی نیز عبور می‌کند می‌تواند سببی قانع کننده برای اثبات این موضوع باشد که جزیره‌ای به نام سندی وجود خارجی نداشته و چیزی به جز یک تکه سنگ‌پای شناور بر روی اقیانوس نبوده‌است.
فاوا نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.