سهام داران با مطالعه به مجامع بروند

خبرگزای آریا- بهتر است سهام داران پیش از برگزاری مجمع آگاهی کامل نسبت به قوانین و مقررات پیدا کنند و سپس در مجمع حضور یابند، زیرا سهام داران باید بدانند که وظایف و حقوقشان در مجمع چیست.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا،  مدیر امور حقوقی شرکت بورس، با بیان مطلب بالا گفت: سهام داران پیش از برگزاری مجمع باید گزارش های مدیران و صورت های مالی را مطالعه کنند، چراکه این مجامع سالی یک بار برگزار می شود و سهام داران فرصت دارند تا در این مجمع عملکرد مدیران را ارزیابی کنند.
مریم ابراهیمی با اشاره به اینکه بحث تقسیم سود در مجمع اهمیت بالاتری دارد، افزود: در خصوص سود تقسیمی شرکت ها مطالعه ای در بورس تهران انجام شد و متوجه شدیم که در ایران درصد بالایی سود در مجامع تقسیم می شود و این تقسیم درصد بالا، شرکت ها را با مشکل مواجه می کند.
وی ادامه داد: تقسیم سود بالا موجب خروج پول از شرکت شده و شرکت نمی تواند طرح های توسعه ای خود را اجرا کنند یا اصلاح ساختار داشته باشد. در این صورت شرکت ها مجبور می شوند برای تامین مالی راهکارهای دیگری را مدنظر قرار دهند که این موضوع در بلند مدت شرکت را با مشکل مواجه کرده و قیمت سهام خود سهام دار را کاهش می دهد.
مدیر امور حقوقی شرکت بورس ابراز داشت: بنابراین سهام داران باید به این موضوع توجه کرده و همکاری کنند تا با تقسیم سود پایین تر، پول بیشتری در شرکت باقی بماند.
ابراهیمی در خصوص انواع مجامع شرکت ها اظهار داشت: در قانون تجارت سه نوع مجمع برای شرکت ها تعریف شده است. یکی از این مجامع، مجمع عمومی موسس است که یک بار در کل حیات شرکت برگزار می شود و آن هم در زمان تاسیس شرکت است. اما دو مجمع دیگر به نام مجمع عمومی عادی سالانه و مجمع عمومی فوق العاده طی فعالیت شرکت برگزاری می شود.
وی با بیان اینکه مجمع عمومی فوق العاده در موارد خاص برگزار می شود، تصریح کرد: این مجمع اهمیت ویژه ای دارد و مواردی مانند تغییر اساسنامه، افزایش سرمایه شرکت یا انحلال پیش از موعد در این مجمع تصمیم گیری می شود.
مدیر امور حقوقی شرکت بورس یادآور شد: مجمعی که سالانه شاهد برگزاری آنها هستیم و هم اکنون در فصل برگزاری آن هستیم، مجمع عمومی عادی است که در خصوص کلیه امور شرکت به جز آنچه در صلاحیت مجمع موسس و فوق العاده است، تصمیم گیری می کند و سالی یک بار برگزار می شود.
وی گفت: از آنجا که بر اساس قوانین مالیاتی، شرکت ها تا چهار ماه پس از پایان سال مالی فرصت برگزاری مجمع دارند، این روزها شاهد برگزاری مجمع تعداد زیادی از شرکت ها هستیم، چون سال مالی بسیاری از شرکت ها اسفندماه به پایان رسیده است.
وی با اشاره به اینکه مهم ترین موضوعی که در صلاحیت مجمع عمومی عادی سالانه است، رسیدگی به گزارش مدیران و بازرسان شرکت در مورد فعالیت سال گذشته مالی و رسیدگی به صورت های مالی است، ابراز داشت: بنابراین در این مجمع سود تقسیم شده و روزنامه کثیرالانتشار، بازرس شرکت و هیئت مدیره هم انتخاب می شود.

حدنصاب تصمیم گیری در مجامع
ابراهیمی در خصوص نحوه تصمیم گیری در مجامع ابراز داشت: برای تصمیم گیری در مجامع باید حداقل دارندگان بیش از نصف سهام داران قابل رای، در مجمع حضور داشته باشند تا مجمع رسمیت یابد.
وی تاکید کرد: البته اگر در جلسه نخست این نسبت رعایت نشود، در جلسه بعدی، حضور هر تعداد از صاحبان سهام کفایت می کند و با اکثریت نصف به علاوه یک آرا حاضر در جلسه تصمیم گیری می شود. البته اگر انتخاب هیئت مدیره در دستور کار باشد، نصاب تصمیم گیری متفاوت خواهد بود.
مدیر امور حقوقی شرکت بورس با اشاره به مقرراتی که در دستورالعمل افشای اطلاعات و دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در بورس پیش بینی شده است، گفت: در دستورالعمل افشای اطلاعات قید شده که دستور جلسه باید واضح و صریح قید شود و موضوعات مهم شرکت ها نباید در بخش سایر موارد درج شود.
وی ادامه داد: به علاوه قبل از مجمع حتما باید یک جدول زمانبندی پرداخت سود نقدی بر اساس پیشنهاد هیئت مدیره تهیه شود.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: برای حفظ حقوق سهام داران به ویژه سهام داران جز، شرکت ها مکلف شده اند که مکان برگزاری مجمع را به نحوی تعیین کنند که همه سهام داران امکان حضور داشته باشند، به علاوه امکان پاسخگویی به سهام داران هم باید در مجمع فراهم شود.
وی با بیان اینکه مجامع توسط یک هیئت رییسه اداره می شود، اظهار داشت: رییس مجمع باید به گونه ای مجمع را اداره کند که سهام داران امکان طرح سوالات خود را داشته و مدیران شرکت هم پاسخگو باشند.
مدیر امور حقوقی شرکت بورس در مورد حقوق سهام داران گفت: از لحاظ حقوقی، حقوق سهام داران به دو گروه مالی و غیر مالی تقسیم می شود، اما آنچه که بیش از همه در مجامع با آن روبرو هستیم، حق رای سهام داران است.
وی با اشاره به اینکه سهام دار، وکیل یا قائم مقام قانونی وی می تواند در مجامع حضور یابد، گفت: سهام داران همچنین می توانند از ۱۵ روز قبل از مجمع به شرکت مراجعه و صورت مالی شرکت، گزارش عملکرد مدیران و بازرس را دریافت و مطالعه کند.
ابراهیمی تصریح کرد: از آنجا که سهام داران حق بررسی عملکرد مدیران را دارد، این حق را دارند که در مجمع سوال طرح کرده و نسبت به عملکرد مدیران قانع شود.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.