سهمیه المپیک در دسترس والیبال ایران

جام جم آنلاین: بهنام محمودی برجسته‌ترین و شناخته‌‌شده‌ترین بازیکن نسل قبلی والیبال ایران محسوب می‌شود، بازیکنی که در سطح اول باشگاهی دنیا (سری A ایتالیا)‌ هم سال‌ها درخشید و همراه با تیم‌های ملی و جوانان ایران، افتخارهای گوناگونی به دست آورد.

محمودی که در حال حاضر مشغول تدریس تربیت بدنی در دانشگاه است، یکی از مشاوران فدراسیون والیبال نیز به شمار می‌آید.

هرچند او به عنوان نخستین گزینه برای دستیاری ولاسکو مطرح شده بود، ولی این همکاری اتفاق نیفتاد تا محمودی مدتی از حضور در میادین والیبال به دور باشد.

نزدیک شدن به دیدارهای راهیابی کسب سهمیه المپیک، فرصت مغتنمی بود تا در این مورد با بهنام محمودی به گفت‌وگو بنشینیم.

همکاری شما با خولیو ولاسکو در تیم ملی شکل نگرفت تا مدتی از میادین والیبال دور باشید در حالی که چون از پنج سال پیش نام ولاسکو را به عنوان فردی برای سکانداری والیبال ایران بر زبان آورده بودید، خیلی‌ها شما را همکار اصلی او در تیم ملی ایران می‌دانستند. آیا در ورود این مربی بزرگ به ایران نقشی داشتید؟

در مورد ولاسکو خیر، ولی در ورود مربیان پیشین تیم ملی نقش داشتم، حتی در زمینه آمدن پرندی به ایران هم تلاش کرده بودم و همان‌طور که می‌دانید پرندی هم درست به اندازه ولاسکو در پذیرش پست سرمربیگری تیم ملی والیبال ایران شانس داشت که البته در پایان، این ولاسکو بود که سرمربی شد.

چرا بعد از ورود ولاسکو، نامی از شما به عنوان مربی ملی و باشگاهی وجود ندارد؟

خب بعد از آن که حضورم در تیم ملی منتفی شد، پیشنهادهایی از باشگاه‌های مختلف دریافت کردم که یا به عنوان مربی در تیم‌های سوپرلیگی بود یا به عنوان سرمربی در تیم‌های رده پایین‌تر، اما من ترجیح دادم در چنین شرایطی در کرج بمانم و تیم شهر خود را مربیگری کنم. با وجود این اعلام می‌کنم اکنون آماده هستم صرف‌نظر از توافقات مالی، در هر تیم سوپرلیگی البته تنها به عنوان سرمربی خدمت کنم و تجربه دوران والیبال خود را در اختیار بازیکنان قرار دهم.

به عنوان یک کارشناس، دلیل افت ناگهانی تیم ملی در مسابقه‌های جام جهانی ژاپن را در چه نکاتی می‌بینید؟

بروز چنین افتی را نمی‌پذیرم و معتقدم بعد از پیروزی‌های درخشان ما در آن بازی‌ها، این انتظار غلط به وجود آمد که همه بزرگان جهان را یکی پس از دیگری ببریم که البته پیروزی بر چین، انتظار کاملا منطقی و بجایی بود که در آن مسابقه‌ها برآورده نشد، ولی در بازی‌های بعد از آن، نباید انتظار پیروزی‌های پیاپی را در ذهن می‌پروراندیم.

بر پایه این تحلیل، الان تیم ما در چه شرایطی قرار دارد و آیا می‌توانیم در رقابت‌های پیش‌رو، موفق شویم و به المپیک صعود کنیم؟

با بازی‌های خوبی که تیم ایران از خود نشان داده و آمادگی بالایی که ولاسکو برای این تیم ایجاد خواهد کرد، اگر با بدشانسی عجیبی روبه‌رو نشویم قطعا سهمیه المپیک را دریافت می‌کنیم.

به طور کلی با پیشرفتی که در والیبال ایران به وجود‌ آمده، تیم ما می‌تواند در کوتاه مدت، تا رده هشتم دنیا هم بالا برود، ولی مهم این است که بتوانیم بعد از این اتفاق، حضورمان را در جمع این هشت تیم تثبیت کنیم. مطمئنا اگر این اتفاق بیفتد در گام بعدی و با تلاش بیشتر، حتی می‌توانیم راه خود را در جمع چهار تا شش تیم برتر جهان پیدا کنیم.

چقدر حضور ولاسکو را در این اتفاقات دخیل می‌‌دانید؟

محمودی: بازیکنان ایرانی، اهمیت زیادی به اعتبار مربی خود می‌دهند. به همین دلیل ولاسکو را قبول دارند و دستوراتش را کاملا اطاعت می‌کنند. همین نکته موجب شده ولاسکو با افکار حرفه‌ای خود آنها را به مرز خودباوری برساند

تحول فوق‌العاده‌ای را اکنون در والیبال‌مان شاهدیم که به یکباره رخ نداده و ریشه‌ای چند ساله دارد. درست است چند ماه پیش، در پناه میزبانی با شایستگی قهرمان جام‌ملت‌های آسیا شدیم ولی ما قبلا هم نایب قهرمان این مسابقه‌ها بوده‌ایم.

ضمن این که اگر تیم ایران در جام جهانی ژاپن اینقدر فوق‌العاده بازی کرد و برخی قدرت‌های بزرگ دنیا را شکست داد، در گذشته هم نشانی از این توانمندی را در خود نشان داده بود و از بزرگان والیبال دنیا، گیم گرفته بود. اگر بخواهم بارم‌بندی و درصدبندی برای موفقیت‌هایمان اعمال کنم به اعتقاد من، به طور خالص ۲۰ درصد موفقیت‌های اخیرمان به صرف حضور ولاسکو روی نیمکت به دست آمده است، ۱۰ درصد به دلیل شهامت و روحیه و حس حرفه‌ای‌گری بازیکنانمان، ۳۰ درصد این موفقیت‌ها‌ حاصل تلاش مربیان مختلف ایرانی و خارجی باشگاه‌ها و مربیان پیشین تیم ملی است، ۲۰ درصد ماحصل تلاش‌های فدارسیون و ۲۰ درصد به دلیل برنامه‌ریزی و کارهای فدراسیون قبلی است.

اما در این بین، نباید نکته‌ای مغفول بماند و آن این که بازیکنان ایرانی، اهمیت زیادی به اعتبار مربی خود می‌دهند. به همین دلیل، ولاسکو را قبول دارند و دستوراتش را کاملا اطاعت می‌کنند. همین نکته موجب شده ولاسکو با افکار حرفه‌ای خود آنها را به مرز خودباوری برساند و از همان بازیکنانی که قبلا هم در تیم ملی بوده‌اند، اما این‌طور حرفه‌ای با مسائل برخورد نمی‌کردند، بازدهی بهتری بگیرد که چنین موفقیتی، کاملا جای خوشحالی به وجود می‌آورد. البته در این بین نکته نگران‌کننده‌ای هم وجود دارد.

کدام نکته؟ احتمالا از فرسایش شدید بازیکنان خسته ملی‌پوش و بروز آسیب‌های وحشتناک طی یک سال اخیر صحبت می‌کنید؟

واقعا فشردگی عجیب و منحصر به فرد رقابت‌های لیگ ما خیلی نگران‌کننده است. برگزاری این‌گونه لیگ‌ها، هم برای بازیکنان مخرب است و هم زمینه سرمایه‌گذاری اسپانسرهای خوب را تضعیف می‌کند. بالاخره وقتی شرکت‌هایی مثل کاله، باریج اسانس، آلومینیوم و… حجمی از پول و سرمایه خود را به والیبال تزریق می‌کنند، انتظار دارند مدت بیشتر و تبلیغات وسیع‌تری هم برای خود انجام داده باشند. کوتاه کردن این گونه لیگ و انجام بازی‌هایی اینقدر نزدیک به یکدیگر و در طول دوره‌ای کوتاه، انگیزه این شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در والیبال را تضعیف می‌کند. متاسفانه چنین کاری در هیچ جای دنیا جز در کشورمان دیده نمی‌شود.

شما در لیگ ایتالیا به عنوان معتبرترین لیگ والیبال دنیا بازی کرده‌اید. آنجا لیگ چگونه و در چه زمانی شروع و خاتمه پیدا می‌کند؟

لیگ ایتالیا از حوالی ۲۰ شهریور هر سال آغاز می‌شود و تا اواخر خرداد سال بعد ادامه می‌یابد. ۱۶ تیم آن لیگ، ابتدا به صورت رفت و برگشت دیدار می‌کنند و بعد از انجام ۳۰ هفته، تیم‌های راه یافته به پلی‌آف مشخص می‌شوند تا این دور از رقابت‌ها هم انجام گیرد. منتها طبق ضرب‌المثل قدیمی‌ها، برایمان همیشه، مرغ همسایه غاز است. به این مفهوم که پنج سال پیش با اسناد موجود، برگزاری چنین لیگی را به فدراسیون پیشنهاد کرده بودم. علاوه بر آن با بردن نام ولاسکو، او را نیاز والیبال کشورمان خوانده بودم تا به عنوان یک تئوریسین، ایده‌های باارزش خود را به والیبال ایران منتقل کرده و تغییر رفتار مطلوبی در بین مربیان ما ایجاد کند. همچنین همان زمان گفته بودم تیم ما نیاز به اقدامات ویژه‌ای در زمینه بحث روانی، پشتوانه‌سازی و آنالیز دارد که آن موقع از ما نپذیرفتند ولی خوشبختانه اکنون و در ماه‌های اخیر، همین موارد را دقیقا از ولاسکو می‌پذیرند و امیدوارم بر همین روال کارها در جهت موفقیت پیگیری شود.

مجید عباسقلی – گروه ورزش


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.