سهم صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه کامل اما حداقلی است

نوشته شده در تاریخ ۲۳/آذر/ – ۱۱:۱۵ و در سرویس اخبار اقتصادی ممتاز نیوز

یک مقام مسئول در گفت‌وگو با :

خبرگزاری : در حالی معاون پارلمانی معاونت برنامه‌ریزیرئیس‌جمهوری سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی در لایحه بودجه را کامل توصیف می‌کند که این رقم در لایحه ۲۰ درصد است اما بر اساس برنامه پنجم توسعه سهم این صندوق باید به ۳۲ درصد می‌رسید.

علیرضا صالح در پاسخ به این سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا در پاسخ به این سوال که چرا افزایش ۳ درصدی سالانه سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی در لایحه بودجه سال ۹۴ لحاظ نشده‌است؟گفت: بر اساس سیاست‌های ابلاغی برنامه پنجم توسعه کشور، سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی و گاز کشور باید حداقل ۲۰ درصد باشد که همین میزان نیز در لایحه بودجه سال آینده در نظر گرفته شده‌است.

وی تصریح کرد: از آنجا که بر اساس قانون پنجم توسعه کشور سهم صندوق توسعه ملی به طور کامل در لایحه بودجه سال ۹۴ دیده شده‌است، نباید نگرانی درباره کاهش سهم صندوق و یا میزان منابع آن وجود داشته باشد.

به گزارش آنا،‌ این در حالی است که در ابتدای تاسیس صندوق توسعه ملی در سال ۹۰، سهم این صندوق از منابع حاصل از صادرات نفت خام،‌ میعانات گازی، گاز و فرآورده‌های نفتی حداقل ۲۰ درصد درنظر گرفته شده و بر اساس قانون باید سالانه ۳ درصد به آن افزوده شود.

بر این اساس سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفت و گاز در سال ۹۰ باید حداقل ۲۰ درصد، در سال ۹۱ حداقل ۲۳ درصد، در سال ۹۲ حداقل ۲۶ درصد،‌ در سال ۹۳ حداقل ۲۹ درصد و برای سال آینده حداقل ۳۲ درصد باشد، در حالی که در لایحه بودجه سال ۹۴ این سهم با کاهش ۱۲ درصدی نسبت به رقم پیش‌بینی‌ شده و کاهش ۹ درصدی نسبت به سال جاری، ۲۰ درصد درنظر گرفته شده‌ است.

انتهای‌پیام/

خبرگزاری آنا – اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.