سه دستور بانک مرکزی به صرافی‌ها

ممتازنیوز : براساس گزارش‌های موجود و مشاهدات فعالان بازار ارز، اسکناس‌های دلار و یوروی تقلبی در چرخه داد و ستد توزیع شده است.

— – — – — – — – — – — – — – — – — – — – — – — – — – —

صرافان می‌گویند، کیفیت جعل برخی ارزها و در راس آن دلار طوری است که با چشم غیرمسلح یا لمس کردن قابل شناسایی نیست. حتی در برخی از این ارز‌ها نخ امنیتی نیز به کار رفته که شک جعلی بودن را کم می‌کند. این چنین است که بانک مرکزی در بخشنامه‌ای سه‌دستور به صرافی‌‌ها داده است:

نخستین دستور تجهیز تمامی صرافی‌ها به دستگاه ویژه الکترونیکی شناسایی اسکناس است. این دستگاه‌ها آلمانی است و به‌تازگی وارد کشور شده و قابلیت تشخیص دقیق‌ترین جعل اسکناس را نیز دارد. دومین دستور بانک مرکزی، الزام صرافی‌ها به صدور گواهی سریال برای ارزهای فروخته شده است. این گواهی نوعی فاکتور است که شماره سریال اسکناس‌های فروخته شده در آن درج و توسط صراف صحت آن گواهی شده است.
سومین موضوع نیز ممهور کردن اسکناس‌های دلار به مهرهای ریز حاوی نشانه یا آرم صراف است.
این امر بیشتر برای سلب مسوولیت از خریدار ارز و شناسایی راحت‌تر فروشنده اولیه پیش‌بینی شده است. به این ترتیب صرافی‌ها هم‌اکنون به طور کامل برای شناسایی ارزهای تقلبی توجیه و تجهیز شده‌اند، اما به علت بی‌اطلاعی بسیاری از متقاضیان ارز، کم شدن مقطعی اسکناس در صرافی‌های قانونی در عین نیاز شدید برخی افراد به خرید ارز برای مسافرت یا درمان که در مواقع نوسان قیمت در بازار رخ می‌دهد و در نهایت قیمت پایین‌تر ارز در کنار خیابان، هنوز حجم زیادی از ارزهای تقلبی به فروش می‌رسد، به طوری که پلیس حجم فعالیت خود در بازار ارز تهران را افزایش‌داده‌است.
دنیای اقتصاد

طبقه بندی: اخبار مهم   |   تعداد بازدید: ۶۸ نفر   |   تاریخ انتشار: شنبه ۲۴ تیر
آخرین اخبار و جدیدترین مطالب در مورد , اسکناس‌های دلار, دلار, دلار تقلبی, صرافی‌, یوروی تقلبی


مجله اینترنتی عکس ، دانلود اهنگ ، اس ام اس ، اخبار روز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.