سوءاستفاده رسانه‌های دولتی از قضیه فوت وبلاگ‌نویس/ خط مشی برقراری عدالت و حفظ استقلال قوه قضاییه است

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

آیت‌الله آملی لاریجانی در مراسم افتتاحیه طرح شبکه ملی عدالت:

رییس قوه قضاییه با انتقاد از برخی سایت‌های رسانه‌ای وابسته iبه دولت که با خبرهایشان سبب برهم زدن امنیت ملی می‌شوند، گفت: برخی از این سایت‌ها از قضیه مرگ وبلاگ‌نویس سوءاستفاده کرده و می‌گویند مشخص شد که قضیه رفتن رییس‌جمهور iبه اوین iبه خاطر چه بوده است.

به گزارش تفسیری خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی طی مراسم افتتاحیه طرح شبکه ملی عدالت ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام ماه مبارک محرم‌الحرام iبه موضوع استقلال قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: طبق اصل ۱۵۶،‌ عملکرد قوه قضایه مستقل بوده و با هدف پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی و برقراری عدالت تأسیس شده است.

رییس قوه قضاییه با بیان این مطلب که بحث استقلال قوه قضاییه iبه خودی خود فضیلت ذاتی ندارد و تنها وسیله‌ای برای تحقق آرمان‌های قانون اساسی و انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: بحث عدالت در قانون اساسی تصریح شده و مخصوصا استقلال دستگاه قضا در اجرای احکام قضایی بسیار موثر است لذا از همه روسای دادگستری‌ها درخواست می‌کنم فضای کشور را ملاحظه کرده و iبه دور از جوسازی‌های رسانه‌ای که سبب انحراف از مسیر اجرای عدالت می‌شود، iبه صورت مستقل عمل کند.

وی بر همین اساس تصریح کرد: مطمئنا در این راه iبه مشکلاتی برمی‌خوریم که نیاز iبه مقاومت و مجاهدت دارد اما لازم iبه ذکر است از آنجایی که در مقام اجرای احکام iبه دنبال اهداف شخصی و یا صنفی نیستیم، باید همواره در جهتی هدف اسلامی خود اصرار بر ارائه رأی عادلانه داشته باشیم.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان این مطلب که هدف اصلی نامه‌نگاری‌های اخیر، قوه قضاییه بوده است، تأکید کرد: لازم است خط مشی دوستان در قوه قضاییه،‌اجرای عدالت و حفظ استقلال این قوه باشد.

وی در ادامه با تأکید بر اتقان آرا خاطرنشان کرد: رسانه‌ها در سطح وسیعی در داخل و بیرون جامعه درحال حمله iبه قوه قضاییه می باشند که در این جهت لازم است آرا متقن و مستند باشند البته براساس گزارش تفسیریاتی که iبه دست می‌آید، قضات تحت نظارت روسای کل، آرای صادره استناد و اتقان خوبی دارد البته در کنار آن گاهی حکام و آرا سبب تشویح چهره قوه قضاییه می‌شود که سابقا در این زمینه تذکر داده‌ایم که روسای کل iبه طور مستمر iبه حوزه‌های خود سرکشی کنند و با بررسی آرای صادره در مواقع ضروری تذکر بدهند.

رییس قوه قضاییه در ادامه iبه جدی گرفتن اعمال ماده ۱۸ تأکید کرد و گفت: صدور رأی متقن از ارکان مهم دستگاه قضایی است که در این زمینه باید نظارت مطلوب صورت گیرد و آرای مشکوک iبه جلسات نقد گذاشته شود تا همه بتوانند روی آن نظر دهند و در نهایت قاضی مربوطه نتیجه را بپذیرد.

وی با بیان این مطلب که یکی از اشکالات رسانه‌ها پرداختن نادرست iبه برخی آرا و وضعیت دستگاه قضایی است، خاطرنشان کرد: iبه محض اینکه متوجه قضیه فوت وبلاگ‌نویس شدم iبه آقای جعفری، دادستان کل تهران گفتم که بدون توجه iبه جوسازی‌های رسانه‌ای iبه این قضیه رسیدگی کند اما متأسفانه موج تبلیغاتی که در این زمینه در خارج از کشور راه افتاد iبه داخل هم کشیده شد و با اینکه هنوز مشخص نیست که تخلفی از سوی نیروی انتظامی صورت گرفته است یا خیر اتهاماتی iبه سمت قوه قضاییه و نیروی انتظامی وارد شد.

آیت‌الله آملی لاریجانی با انتقاد از برخی سایت‌های رسانه‌ای وابسته iبه دولت که با برخی خبرهایشان سبب برهم زدن امنیت ملی می‌شوند، گفت: برخی سایت‌های دولتی از قضیه پیش آمده سوءاستفاده کرده و می‌گویند مشخص شد که قضیه رفتن رییس‌جمهور iبه اوین iبه خاطر چه بوده است و این در حالی است که قضیه اوین ربطی iبه قضیه فوت وبلاگ‌نویس ندارد و اصلا سبب مرگ نیز مشخص نیست، البته اگر در اثر شکنجه و یا ضرب و شتم باشد ما حتما رسیدگی خواهیم کرد.

وی در ادامه iبه کم‌لطفی دولت در اختصاص بودجه iبه قوه قضاییه اشاره و بیان کرد: ما از وضعیت کشور اطلاع داریم و برای همین انتظار و توقع بیجا از دولت نداریم اما اگر بناست اعتبارات مصوب شود و درضمن کاهش یابد باید iبه طور‌ عادلانه باشد، این یک مسئله شخصی نیست و مسئله دفاع از بودجه قوه قضاییه است ضمن اینکه ما توقع مازاد نداریم و فقط خواستار سنجیدن اولویت‌ها هستیم.

رییس قوه قضاییه iبه سؤءتفاهم‌های موجود درباره عملکرد دستگاه قضا اشاره کرد و گفت: در این زمینه خود ما مسئول هستیم که تلاش‌های گسترده دستگاه قضا دیده نمی‌شود و نتیجه آن برخی مکتوبات از سوی تشکل‌ها می‌شود که iبه ما نسبت کم‌کاری در زمینه پیشگیری از وقوع جرم می‌دهند.

وی بر همین اساس تصریح کرد: ما معاونتی در این جهت تأسیس کردیم و لایحه پیشگیری از وقوع جرم نیز پیش از ورود من iبه قوه قضاییه با اشکالاتی مواجه بود که هم‌اکنون در منتظر مشخص شدن تکلیف آن از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم.

رییس قوه قضاییه در پایان با توصیه iبه رؤسای کل دادگستری‌ها خاطرنشان کرد: در کار دستگاه‌ قضا با ناملایماتی روبرو هستیم اما این سوءرفتارها نباید سبب سستی در عملکرد شما رؤسای کل دادگستری‌ها شود و باید مصمم با نگاه iبه هدف عالی که پیش رو دارید، حرکت کنید.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.