«سوانح» احمد غزالی به روایت قاسم کشکولی

به گزارش خبرنگار مهر، «سوانح» یک رساله عشقی به قلم امام محمد غزالی است که وی سه سال پس از نگارش آن بدرود حیات گفت. غزالی در این اثر به روانشناسی عشق پرداخته و این رساله‌اش تاکنون بارها و بارها چاپ شده است.

این حروف مشتمل است بر فصولی چند که به معانی عشق تعلق دارد. اگرچه حدیث عشق در حروف و کلمه نگنجد. زیرا که آن معانی ابکار است و دست حروف به دامن خدر آن ابکار نرسد. اگرچه ما را کار آن است که ابکار معانی را به ذکور حروف دهیم در خلوات کلام.

پس اگر در جمله این فصول چیزی رود که مفهوم نگردد از این معانی بود.

قاسم کشکولی در مقدمه کتاب درباره دلیل زاییده شدن این اثر نوشته است:این که به شکلی تصادفی در غروب یک روز پاییزی در بیست سال پیش خیابان انقلاب، کتابی کهنه از دست دستفروشی قوزی به دستت افتد به حکم وقت، تا سانح در دورنت رخ دهد و همه وجودت را بگیرد آنچنان که هربار بخواهی برای دوستی، دوستانی چیزی بخوانی، آن زمان که داستان در بساط نداری، سوانح بخوانی و هربار شگفت‌زده شوند و هربار کتاب را قرض بگیرند و نخوانده پس بیاورند تا تو از نو روزی دیگر فصلی دیگر برایشان بخوانی و …این ادامه می‌یابد تا بگویند: آنچه تو می‌خوانی همانی نیست که ما می‌خوانیم پس خواندنی کن برای ما…

سوانح جمع سانح و آن انسان یا موجودی است که از طرف راست شخص درآید مقابل بارح که آن چیزی است که از طرف چپ شخص درآید و در قدیم سانح را به فال نیک و بارح را به فال بد می‌گرفتند.

به طور کلی سوانح هر واقعه و امری است که برای انسان رخ دهد بدون در نظر گرفتن خیر و شر آن، که اصل اتفاق است و به قول خودش تا وقت چه اقتضا کند.

«سوانح» نام یکی از آثار امام محمد غزالی و رساله‌ای در باب عشق است و وی در این اثر با پرداختن به روانشناسی عشق، کتابی بی‌نظیر در ادبیات فارسی رقم زده است. حال قاسم کشکولی دستی به سر و روی اثر غزالی کشیده تا برای مخاطب امروزی قابل‌فهم شود.

این کتاب را انتشارات ثالث در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه، قیمت ۳ هزار تومان و کاغذ گلاسه منتشر کرده است. 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.