سوت پایان تصمیمات یارانه‌ای مجلس

۰۵خردادماه،

با تصویب مجلس از درآمد پنجاه هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها، ۴۱ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی به مردم، ۴ هزار میلیارد تومان برای بخش تولید و ۵ هزار میلیارد تومان برای حوزه سلامت هزینه خواهد شد.

عصر دیروز در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۲ کل کشور در مجلس، نمایندگان بندهای مربوط به میزان ارقام هدفمندی در بودجه را مصوب کرده و این بخش را به پایان رساندند.

بر اساس تصمیم نمایندگان مجلس،‌ درآمد دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها برای سال جاری پنجاه هزار میلیارد تومان خواهد بود و میزان یارانه نقدی پرداختی به مردم تغییری نخواهد کرد.

طبق مصوبه مجلس، از درآمد پنجاه هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها، ۴۱ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی به مردم، چهار هزار میلیارد تومان برای بخش تولید و سهم دولت و پنج هزار میلیارد تومان برای حوزه سلامت هزینه خواهد شد. 

در حالی که کمیسیون تلفیق بودجه از ۵۰ هزار میلیارد تومان، ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را برای یارانه نقدی در نظر گرفته بود که سبب کاهش میزان یارانه نقدی یا حذف بعضی دهک‌ها از دریافت یارانه می‌شد، اما با پیشنهاد رییس مجلس، کمیسیون تلفیق میزان پرداختی یارانه نقدی را به ۴۱ هزار میلیارد تومان افزایش داد تا یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی مردم کاهش پیدا نکند.

البته معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی ضمن مخالفت با این مصوبه در جلسه دیروز به نمایندگان مجلس گفت: از درآمد ۵۰ هزار میلیاردی در نظر گرفته شده برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۲ عملأ بین ۳۸ هزار میلیارد تومان تا حداکثر ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان موجود است و اگر بخواهیم بقیه درآمد در نظر گرفته وجود خارجی پیدا کند، باید حامل‌های انرژی را گران کنیم که فکر نمی‌کنم دولت بخواهد به خاطر ۱۰ هزار میلیارد تومان یک شوک قیمتی وارد بازار کند. 

نمایندگان در تصویب بخش هزینه‌ای هدفمندی یارانه‌ها مصوب کردند: در اجرای این بند اختصاص و پرداخت هرگونه وجه برای اجرای قانون هدفمندی غیر از وجوه حاصل از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و سایر کالاها و خدمات و یارانه‌های موضوع این قانون، ممنوع است.

همچنین رقم درآمدی حاصل از اجرای قانون برای ۱۲ ماه است و از ارقام هزینه‌ای به طور ماهانه باید یک‌دوازدهم تخصیص و هزینه شود و جابجایی‌ ردیف‌ها ممنوع است.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.